• tjej87

Rhodos? Grekland?

Jag och sambon funderar på att boka en resa till Grekland i slutet av sommaren Någon som har tips på vart man ska resa? Vi har sett att det finns en hel del resor till Rhodos. Vi vill bo på minst 3 stjärnigt hotell och ha mindre än 1 km till stranden så man kan gå dit. Gärna en pool på hotellet också.

Vi tänkte oss en typisk charter med sol, god mat och kanske några sevärdheter, hyra bil och se sig omkring någon dag. Några tips på ställen där ni har varit eller några ställen som man ska undvika?

• Svar på tråden Rhodos? Grekland?
  • pilsnertissarn

Hej, Rhodos stad gäller va beträffar boende och stor strand finns där ju med. staden och då i synnerhet gamla stan har otroligt mysiga krogar där man kan sitta uppe på små terasser och titta ner på folk som vandrar omkring på torget nedanför. Hyr bil eller vespa så kommer ni till stränder där det är lite människor om ni vill ha det mysigt och kanske sola naken. Lindos är värt ett besök.

• prospicientia

Jag älskar Thessaloniki. Finns hur mycket som helst att upptäcka. Tog bussen ut till planetariet. Helt fantastiskt. Finns lite av varje där ute. Fast jag får ju ut något annat ut av det än de flesta, eftersom jag lärt mig språket.

• tjej87

Tack för tipsen!
    Rhodos låter som en mysig stad, finns det några sevärdheter i närheten som man inte får missa mer än Lindos?

Thessaloniki fanns det tyvärr inte några billiga resor till, jag är student så vi vill helst hålla resan till under 4000/pers för flyg och boende.

Andra tips på fina ställen i Grekland?

• Loha88

vi var på Rhodos förra året och bodde på en 4 stjärnigt hotell som heter Dionysos Hotell.. Det var grymt fint.. gångavstång till havet och pool på hotellet.. väldigt barnvänligt=)

• brünnhilde

Rhodos är ju lite grisfestvarning.
    Vill man ha större urval, samtidigt som man kör traditionell charter hade jag nog satsat på Kreta.

• tjej87
    brünnhilde skrev 2010-05-10 17:22:06 följande:
    Rhodos är ju lite grisfestvarning.Vill man ha större urval, samtidigt som man kör traditionell charter hade jag nog satsat på Kreta.
    Ska kolla upp det, fanns en hel del resor dit också :)
    Några tips på vad man ska se på Kreta då?
  • prospicientia

Kan kanske vara lite svårt att hitta resor som uppfyller dina kriterier. Det går garanterat att hitta riktigt billiga resor så länge man är flexibel och kan tänka sig att resa lite när som. Sist flög jag till en av de cykladiska öarna för 600 kr. Men jag utnyttjade aldrig hembiljetten, utan tog båten till fastlandet och sedan nattåget till Thessaloniki, varifrån jag hade bokat min hemresa. Det kan mycket väl tänkas att det blir billigare för dig att inte boka hotell i förväg. Jag bytte en gång hotell på en språkresa, eftersom jag inte var nöjd med det förbokade valet och hamnade på ett fyrstjärnigt hotell för 60-80 Euro/natt (kommer inte ihåg exakt). Jag vet inte riktigt vad dina pretentioner är när du säger att du vill ha minst trestjärnigt. Kanske är du rädd att det inte skall vara rent och i ordning?! Gå inte under 30 Euro/natt får då kan det vara sjabbigt, men för 35 Euro/natt har jag alltid fått helt normal standard med rena, fräsha rum (ungefär samma som för kanske 500-800 kr här på sommaren). Det är helt onödigt att betala mer än 40 Euro/natt i Grekland om man har snävt med tillgångarna. Hotellpriserna borde ju inte vara högre nu med den här krisen tänker jag, men jag vet inte. Man kan också se till att ha bokat en eller två nätter i förväg och se vad man tycker. Det gör jag ofta. Men tänk på att maten är väldigt dyr i Grekland. Jag har varit med om att en pizza kostade motsvarande nästan 100 kr.  

• tjej87
    prospicientia skrev 2010-05-10 19:26:24 följande:
    Kan kanske vara lite svårt att hitta resor som uppfyller dina kriterier. Det går garanterat att hitta riktigt billiga resor så länge man är flexibel och kan tänka sig att resa lite när som. Sist flög jag till en av de cykladiska öarna för 600 kr. Men jag utnyttjade aldrig hembiljetten, utan tog båten till fastlandet och sedan nattåget till Thessaloniki, varifrån jag hade bokat min hemresa. Det kan mycket väl tänkas att det blir billigare för dig att inte boka hotell i förväg. Jag bytte en gång hotell på en språkresa, eftersom jag inte var nöjd med det förbokade valet och hamnade på ett fyrstjärnigt hotell för 60-80 Euro/natt (kommer inte ihåg exakt). Jag vet inte riktigt vad dina pretentioner är när du säger att du vill ha minst trestjärnigt. Kanske är du rädd att det inte skall vara rent och i ordning?! Gå inte under 30 Euro/natt får då kan det vara sjabbigt, men för 35 Euro/natt har jag alltid fått helt normal standard med rena, fräsha rum (ungefär samma som för kanske 500-800 kr här på sommaren). Det är helt onödigt att betala mer än 40 Euro/natt i Grekland om man har snävt med tillgångarna. Hotellpriserna borde ju inte vara högre nu med den här krisen tänker jag, men jag vet inte. Man kan också se till att ha bokat en eller två nätter i förväg och se vad man tycker. Det gör jag ofta. Men tänk på att maten är väldigt dyr i Grekland. Jag har varit med om att en pizza kostade motsvarande nästan 100 kr.  
    Med 3-stjärnigt menar jag typ så som charterbolagen klassar sina hotell, ingen lyx men rent och fint :) Vi tänkte boka hela resan på en gång eftersom vi framförallt vill ha en lugn semester då man kan ha det mysigt ihop och ta det lugnt och njuta av att vara lediga tillsammans.
    Hm, när jag var i Grekland förra gången (på Korfu) upplevde jag att maten var billig, vi fick 3-rätters middag för bara ett par hundra per person. :P

Jag har funderat lite över krisen men tänker som så att den inte borde påverka turismen så mkt utan att man mest märker av den i Athen. Turister behöver dom ju verkligen nu så då borde dom inte göra det sämre för turisterna iaf...
  • brünnhilde

Jag anser att det nästan alltid är billigare med paketresor i Grekland om man åker budget.

Och maten är inte dyr, den är bara inte jättebillig som det var på 80-talet. Tänk "lite billigare än i Sverige".

Svar på tråden Rhodos? Grekland?