• Anonym (svampen)

Svamp efter mens

Jag har just haft mens och nu verkar jag ha fått svamp. Jag har bara haft det 2 eller 3 gånger under mitt liv, och bara när jag har varit gravid. Nu var mensen lite försenad så jag hade binda i 2 dagar utan att jag hade någon mens, och sedan under mensen använde jag både binda och tampong under hela tiden, även under natten. Iofs brukar jag ha det, för säkerhets skull, men jag kanske inte bytte binda riktigt lika ofta som vanligt eftersom tampongerna inte läckte. Kan det bero på det? Eller varför får jag det nu helt plötsligt? Har iofs ätit rätt mycket sötsaker på sistone, om det kan ha något med saken att göra?
    Ska köpa något medel imorgon, men vilket är bäst? Har använt pevaryl, sådan man stoppar upp i slidan, de tidigare gångerna, eftersom en barnmorska tipsade om det första gången. Men är det bra att använda samma verje gång? Och räcker det med en sådan där dos? Kollade runt lite snabbt och såg att det finns kräm också. Tycker nästan det är mest utanpå nu, runt klitoris och så, men även vid slidöppningen och en liten bit in. Det kliar så jag blir galen och när man är hemma kan man ju inte låta bli, hur ont man än får.
    Hoppas någon har lite råd och tips. Jag är desperat och själv kan jag inte mycket om sådant här.

• Svar på tråden Svamp efter mens
  • Anonym

Jag har mycket mens i en vecka varje gång och får använda både binda och tampong. Har fått en sån förbannad klåda av detta.
    Min barnmorska sa att jag skulle ta Canesten och använda det efter mens. Canesten svider tydligen inte som pevaryl kan göra.
     Hon sa också att ibland får man använda det efter nästa mens också för det är inte alltid det går bort efter första behandlingen. Det funkade för mig i alla fall.
    Hoppas det var till någon hjälp.

• AnotherSunnyDay

stackare, har haft det hundra gånger minst och det är hemskt!
    prova med receptfritt, canesten brukar svida mindre än pevaryl, använd både kräm och vagitorie samtidigt. skulle det återkomma ofta så kan du be en läkare skriva ut ett piller som man kan ta, det är inte bra att lokalbehandla för ofta men enstaka gånger är ingen fara. jag är tyvärr allergisk mot den medicinen, bara 1/10 000 som råkar vara det, väldigt t ypiskt. så kila iväg direkt imorn och köp så du blir av med eländet.

• Cat3

Har hänt mig ett par gånger också i samband med mens. Har du yoghurt hemma så kan du smörja med det tills du kommer till apoteket.

• Anonym (svampen)

Wow tack för snabba svar, vad gulliga ni är. Är canesten lika effektivt som pevaryl då? Minns inte att det sved när jag tog det förut men tog bara en engångsdos då, är det bättre att ta fler vagitorier? Kräm köper jag också då, vill verkligen bli av med det här. Usch, måste vara jobbigt att ha det så återkommande som vissa får, tycker synd om er/dom.
    Yoghurt har jag hört också men har bara arlas vaniljyoghurt hemma och den innehåller lite tillsatt socker så det kanske inte är det bästa?

• AnotherSunnyDay
    Anonym (svampen) skrev 2010-05-09 22:56:58 följande:
    Wow tack för snabba svar, vad gulliga ni är. Är canesten lika effektivt som pevaryl då? Minns inte att det sved när jag tog det förut men tog bara en engångsdos då, är det bättre att ta fler vagitorier? Kräm köper jag också då, vill verkligen bli av med det här. Usch, måste vara jobbigt att ha det så återkommande som vissa får, tycker synd om er/dom. Yoghurt har jag hört också men har bara arlas vaniljyoghurt hemma och den innehåller lite tillsatt socker så det kanske inte är det bästa?
    jadå det är typ samma så kör på, det spelar inte så stor roll om man tar en vagitorie som verkar i flera dagar eller flera stycken som verkar i en dag, samma resultat. mitt har tack och lov lugnat ner sig nu men jag haf
    de en gång i veckan under flera år, väldigt tröstlöst.
    hoppa över yoghurten men ett jättebra tips jag fick var att ta antihistaminer, alltså vanliga receptfria allergitabletter mot pollen etc (tar bort den inflammatoriska reaktionen), det tar bort den värsta klådan och irritationen, dock inte svampen så kör både canesten och antihistaminer första dan eller tills det värsta lagt sig.
  • Anonym (svampen)

Men oj, skönt att det har lugnat sig för dig. Det måste verkligen ha varit hemskt.
    Och tusen tack för tipsen! Bra att få råd av en expert. Det med anihistaminer har jag aldrig hört förut. Ska kolla om vi kan ha något sådant hemma, clarityn eller något. Har för mig sambon använde det förut så har jag tur finns det lite kvar.

• AnotherSunnyDay
    Anonym (svampen) skrev 2010-05-09 23:06:58 följande:
    Men oj, skönt att det har lugnat sig för dig. Det måste verkligen ha varit hemskt. Och tusen tack för tipsen! Bra att få råd av en expert. Det med anihistaminer har jag aldrig hört förut. Ska kolla om vi kan ha något sådant hemma, clarityn eller något. Har för mig sambon använde det förut så har jag tur finns det lite kvar.
    nej jag fick tipset för inte så länge sen så jag hann bara prova det två gånger, på mig försvann den allra värsta klådan och smärtan iaf.

jag har provat det mesta, det var först när jag började tvätta mig med apotekets intimtvål varje dag som det har blivit bättre, alla råder ju att man ska undvika tvål men det har iaf funkat för mig, kan iofs lika gärna varit slumpen. har bara haft en gång sen nov och det var väldigt lindrigt och försvann med en canesten-kur, förresten, glöm inte att behandla med krämen minst fyra dager (tror jag det är enligt bipacksedeln) eftersom man vill undvika all sorts resistensproblematik.
    och undvik dom bästa bindorna med plast, det stänger in allt och är mumma för svampen. prova menskopp, har inte kommit mig för att köpa en själv men alla lovordar denna uppfinning, speciellt dom med svamp runt mens.
  • AnotherSunnyDay
    AnotherSunnyDay skrev 2010-05-09 23:14:31 följande:
    nej jag fick tipset för inte så länge sen så jag hann bara prova det två gånger, på mig försvann den allra värsta klådan och smärtan iaf. jag har provat det mesta, det var först när jag började tvätta mig med apotekets intimtvål varje dag som det har blivit bättre, alla råder ju att man ska undvika tvål men det har iaf funkat för mig, kan iofs lika gärna varit slumpen. har bara haft en gång sen nov och det var väldigt lindrigt och försvann med en canesten-kur, förresten, glöm inte att behandla med krämen minst fyra dager (tror jag det är enligt bipacksedeln) eftersom man vill undvika all sorts resistensproblematik. och undvik dom bästa bindorna med plast, det stänger in allt och är mumma för svampen. prova menskopp, har inte kommit mig för att köpa en själv men alla lovordar denna uppfinning, speciellt dom med svamp runt mens.
    behandla minst fyra dagar efter att symptomen lagt sig ska det såklart vara :)
  • Anonym (svampen)

Claritynen fanns inte kvar här hemma så jag får stå ut tills imorgon förmiddag. Men just för tillfället kliar det faktiskt inte så kanske bäst att gå och lägga sig då så man klarar att somna.
    Jag tycker jag gör det mesta för att inte få svamp men just vid mens finns det ju inte så mycket att göra. Ska kolla upp lite mer om menskopp men man är ju lite bekväm av sig och jag tycker det verkar lite krångligt. Men skulle jag fortsätta få svamp såhär efter mens kan det ju helt klart vara värt det.
    Okej minst 4 dagar efter att man är symptomfri. Finns det någon övre gräns eller är det bra att köra så länge som möjligt?
    Tänkte på det, varför får man svamp egentligen? Har man bakterien där sedan innan och sedan är det något som utlöser det eller kommer det bara från ingenstans? Fattar inte hur det kan uppstå riktigt.
    Mycket frågor såhär på kvällskvisten. Svara inte om du/ni inte orkar. Orkar inte ens själv mer för idag så jag ska sova nu. Så jag blir av med det här fortare.

• AnotherSunnyDay
    Anonym (svampen) skrev 2010-05-09 23:31:11 följande:
    Claritynen fanns inte kvar här hemma så jag får stå ut tills imorgon förmiddag. Men just för tillfället kliar det faktiskt inte så kanske bäst att gå och lägga sig då så man klarar att somna. Jag tycker jag gör det mesta för att inte få svamp men just vid mens finns det ju inte så mycket att göra. Ska kolla upp lite mer om menskopp men man är ju lite bekväm av sig och jag tycker det verkar lite krångligt. Men skulle jag fortsätta få svamp såhär efter mens kan det ju helt klart vara värt det.Okej minst 4 dagar efter att man är symptomfri. Finns det någon övre gräns eller är det bra att köra så länge som möjligt?Tänkte på det, varför får man svamp egentligen? Har man bakterien där sedan innan och sedan är det något som utlöser det eller kommer det bara från ingenstans? Fattar inte hur det kan uppstå riktigt.Mycket frågor såhär på kvällskvisten. Svara inte om du/ni inte orkar. Orkar inte ens själv mer för idag så jag ska sova nu. Så jag blir av med det här fortare.
    dom som har använt menskopp ett tag tycker inte att det är krångligt alls, har som sagt inte provat själv men funderat på det.
    jag vet inte säkert hur länge man ska hålla på som längst med behandlingen men det står i bipacksedeln, läs den och följ rekommendationerna.
    Svamp är ingen bakterie utan just en svamp, typ samma som man bakar bröd med (jäst). den finns ofta i normalfloran i lagom mängd och stör inte men om den växer till sig får man problem. i mitt fall fick jag mina besvär efter upprepade antibiotikakurer, bl a heracillin (riktigt rävgift) som slår ut normalflorebakterierna men dödar inte svamp som kan växa till sig och frodas i fred. svamp trivs i fukt så det är därför man lättare får det om man använder plastbindor som inte andas, dessutom gör menstruationsblodet miljön i slidan mindre sur vilket också kan leda till en gynnsam miljö för svampen. det man kan göra för att förebygga vet du säkert men bara bomullstrosor som tvättas i minst 60grader (man ska ALLTID tvätta underkläder så varmt annars dör inte mikroorganismer), sova naken, inte raka, inte använda parfymerade tvålar, dra ner på sockret (precis som när man bakar så tycker jästsvampen om socker), inte ligga om det skaver etc.
    har bra koll, dels för att jag har haft det så många gånger men jag har läst en hel del mikrobiologi också så det är bara att fråga på :)
Svar på tråden Svamp efter mens