• Anonym (svampen)

Svamp efter mens

Jag har just haft mens och nu verkar jag ha fått svamp. Jag har bara haft det 2 eller 3 gånger under mitt liv, och bara när jag har varit gravid. Nu var mensen lite försenad så jag hade binda i 2 dagar utan att jag hade någon mens, och sedan under mensen använde jag både binda och tampong under hela tiden, även under natten. Iofs brukar jag ha det, för säkerhets skull, men jag kanske inte bytte binda riktigt lika ofta som vanligt eftersom tampongerna inte läckte. Kan det bero på det? Eller varför får jag det nu helt plötsligt? Har iofs ätit rätt mycket sötsaker på sistone, om det kan ha något med saken att göra?
    Ska köpa något medel imorgon, men vilket är bäst? Har använt pevaryl, sådan man stoppar upp i slidan, de tidigare gångerna, eftersom en barnmorska tipsade om det första gången. Men är det bra att använda samma verje gång? Och räcker det med en sådan där dos? Kollade runt lite snabbt och såg att det finns kräm också. Tycker nästan det är mest utanpå nu, runt klitoris och så, men även vid slidöppningen och en liten bit in. Det kliar så jag blir galen och när man är hemma kan man ju inte låta bli, hur ont man än får.
    Hoppas någon har lite råd och tips. Jag är desperat och själv kan jag inte mycket om sådant här.

• Svar på tråden Svamp efter mens
  • Anonym (svampen)

Oj vad du kan. Ja råden har jag hört men de tål att upprepas. Det känns faktiskt redan bättre så nu hoppas jag att det går åt rätt håll. Är tacksam för alla svar och råd här! Kommer jag på någon mer fråga så frågar jag.

• Anonym (svampen)

Nu är jag här igen, får se om någon kan svara på mina frågor. Svampen är borta men har inte vågat ha sex igen. Är det bara att ha det som vanligt när man har slutat med behandlingen? Är rädd att få tillbaka svampen. Sedan tänkte jag höra om mensen kan bli oregelbunden av svampen/svampmedlet? Jag har världens mensvärk, exakt som jag har precis innan mensen kommer. Och ägglossning borde jag ha haft redan så det kan inte vara det.

• emmisss

Ursäkta men hur FAN kan man som BM rekomendera att man ska använda canesten efter varje mens!  Det är ett läkemedel som man ska vara sparsam med och bara använda vid diagnostiserad svamp i underlivet!! Allting är inte svamp så fort det kliar!

Det man lider av när man efter mens är förändrat PH värde i underlivet! Om man stabiliserar Ph värdet försvinner detta kliande!

Lactal finns att köpa på apoteket, och är till för just detta!!

www.lactal.se

"Ett förhöjt pH-värde kan orsakas av förlängd menstruation, bad och samlag”

• AnotherSunnyDay
    emmisss skrev 2010-05-18 22:01:13 följande:
    Ursäkta men hur FAN kan man som BM rekomendera att man ska använda canesten efter varje mens!  Det är ett läkemedel som man ska vara sparsam med och bara använda vid diagnostiserad svamp i underlivet!! Allting är inte svamp så fort det kliar! Det man lider av när man efter mens är förändrat PH värde i underlivet! Om man stabiliserar Ph värdet försvinner detta kliande! Lactal finns att köpa på apoteket, och är till för just detta!! www.lactal.se "Ett förhöjt pH-värde kan orsakas av förlängd menstruation, bad och samlag”
    oj fast så är det ju inte. när jag hade mina hemska svampproblem sa flera läkare att jag hade jättebra lactobaciller, alltså jättebra normalflora men svampinfektion trots detta. en sa t o m att lactal ska absolut inte användas vid svamp eftersom det dels innehåller glukos som är smarrans för svampen och för att det blir extra fuktigt som också gynnar svamp.
    du pratar om bakteriell vaginos, som visar sig extra tydligt just efter bad, mens och sex och det avhjälps absolut inte mha lactal utan botas bara med antibiotika. lactal används i förebyggande syfte, INTE som behandling.
    och man kan visst ha svamp efter varje mens, för en del är det hormonellt, men jag kan absolut hålla med om att man inte ska lokalbehandla så ofta som en gång i månaden.
    Anonym (svampen) skrev 2010-05-18 21:54:13 följande:
    Nu är jag här igen, får se om någon kan svara på mina frågor. Svampen är borta men har inte vågat ha sex igen. Är det bara att ha det som vanligt när man har slutat med behandlingen? Är rädd att få tillbaka svampen. Sedan tänkte jag höra om mensen kan bli oregelbunden av svampen/svampmedlet? Jag har världens mensvärk, exakt som jag har precis innan mensen kommer. Och ägglossning borde jag ha haft redan så det kan inte vara det.
    har du sköra slemhinnor efter svampen så ska du låta dom vila men känns allt bra är det bara att sexa loss, alltid bra att använda lite extra glid så du inte får småsprickor där svampen trivs.
    och din mens blir inte oregelbunden av svamp eller lokalbehandling.
  • emmisss
    AnotherSunnyDay skrev 2010-05-18 22:41:15 följande:
    oj fast så är det ju inte. när jag hade mina hemska svampproblem sa flera läkare att jag hade jättebra lactobaciller, alltså jättebra normalflora men svampinfektion trots detta. en sa t o m att lactal ska absolut inte användas vid svamp eftersom det dels innehåller glukos som är smarrans för svampen och för att det blir extra fuktigt som också gynnar svamp.du pratar om bakteriell vaginos, som visar sig extra tydligt just efter bad, mens och sex och det avhjälps absolut inte mha lactal utan botas bara med antibiotika. lactal används i förebyggande syfte, INTE som behandling.och man kan visst ha svamp efter varje mens, för en del är det hormonellt, men jag kan absolut hålla med om att man inte ska lokalbehandla så ofta som en gång i månaden. har du sköra slemhinnor efter svampen så ska du låta dom vila men känns allt bra är det bara att sexa loss, alltid bra att använda lite extra glid så du inte får småsprickor där svampen trivs.och din mens blir inte oregelbunden av svamp eller lokalbehandling.
    hehe! jag ska ta ett steg tillbaka.... :) jag tror jag är lite kännsligare i det här ämnet än vad jag trodde! :)

Har vestibulit och det har visat sig att det finns ett samband med upprepad användning av svampmedel så som canesten och pevaryl och vestibulit...så det är nog därför jag är lite restrektiv när det gäller just svampmedel.. det finns så mycket som är receptfritt som används till höger och vänster utan att man vet biverkningarna av frekvent användande!

Jag hade ofta kli efter mens förut när jag inte var gravid efter mens... och min vestibulit barnmorska sa att jag skulle använda lactal då... hon såg dock ingen svamp bara sköra slemhinnor och rodnad...hm.. hon kanske skulle ha kollat efter bacteriell vaginos?
  • AnotherSunnyDay
    emmisss skrev 2010-05-18 22:54:47 följande:
    hehe! jag ska ta ett steg tillbaka.... :) jag tror jag är lite kännsligare i det här ämnet än vad jag trodde! :) Har vestibulit och det har visat sig att det finns ett samband med upprepad användning av svampmedel så som canesten och pevaryl och vestibulit...så det är nog därför jag är lite restrektiv när det gäller just svampmedel.. det finns så mycket som är receptfritt som används till höger och vänster utan att man vet biverkningarna av frekvent användande! Jag hade ofta kli efter mens förut när jag inte var gravid efter mens... och min vestibulit barnmorska sa att jag skulle använda lactal då... hon såg dock ingen svamp bara sköra slemhinnor och rodnad...hm.. hon kanske skulle ha kollat efter bacteriell vaginos?
    jag hade svamp en gång i månaden i tre-fyra år så jag vet allt om det, både via olika läkare och saker jag snokat upp egenhändigt på nätet :)
    jag är dessutom 1/10 000 som lyckas vara allergisk mot tabletterna man vanligtvis får så jag har stoppat i mig nåt hemskt rävgift under flera års tid tills en gynekolog sa stopp och berättade att hon varit på en föreläsning utomlands om det preparatet jag åt och att det kan ge svåra organskador och sånt. jei liksom. av nån anledning har svampbesvären bara avtagit och jag tackar gud varje dag jag slipper ha det (ja alltså inte bokstavligt, jag är inte religiös).

och jag vet att lokal svampbehandling kan leda till vestibulit så det ska man vara mycket försiktig med men nån enstaka gång går det ju bra.

jag hade också jättesköra slemhinnor och ont vid samlag förut, trodde absolut jag fått vestibulit men det visade sig ha samband med mina p-piller, så fort jag slutade med dom så försvann det men då var hela svampkarusellen igång, det är ett helvete att ha underlivsbesvär, raka motsatsen till välbefinnande och inget man pratar om, det är liksom lättare att säga till folk att man är lite nere om man har ont i huvudet men inte lika lätt när det kommer till muffen :/
  • emmisss
    AnotherSunnyDay skrev 2010-05-19 12:24:55 följande:
    jag hade svamp en gång i månaden i tre-fyra år så jag vet allt om det, både via olika läkare och saker jag snokat upp egenhändigt på nätet :)jag är dessutom 1/10 000 som lyckas vara allergisk mot tabletterna man vanligtvis får så jag har stoppat i mig nåt hemskt rävgift under flera års tid tills en gynekolog sa stopp och berättade att hon varit på en föreläsning utomlands om det preparatet jag åt och att det kan ge svåra organskador och sånt. jei liksom. av nån anledning har svampbesvären bara avtagit och jag tackar gud varje dag jag slipper ha det (ja alltså inte bokstavligt, jag är inte religiös).och jag vet att lokal svampbehandling kan leda till vestibulit så det ska man vara mycket försiktig med men nån enstaka gång går det ju bra.jag hade också jättesköra slemhinnor och ont vid samlag förut, trodde absolut jag fått vestibulit men det visade sig ha samband med mina p-piller, så fort jag slutade med dom så försvann det men då var hela svampkarusellen igång, det är ett helvete att ha underlivsbesvär, raka motsatsen till välbefinnande och inget man pratar om, det är liksom lättare att säga till folk att man är lite nere om man har ont i huvudet men inte lika lätt när det kommer till muffen :/
    Då är du rutinerad! :) Jag tror att visst vissa gånger kan och ska man använda sig av läkemedel när det gäller underlivet, men många gånger så är det som är naturligast bäst..olika naturliga oljor, lufta, ej tvätta hysteriskt m.m!  Men självklart har man svamp så är det ju svampmedel som gäller!

Jag är glad att jag "bara" har vestibulit... inget jag lider av förutom vid gynundersökningar vilket inte sker ofta kan jag säga, bara om det är något riktigt alvarligt!
  • Anonym (svampen)

Nu är jag tillbaks igen. Har mens nu, är inne på andra dagen och tycker redan att det börjar klia. Försöker lufta lite just nu och har bara tampong men det är andra dagen jag har mest så jag vågar inte gå utan binda för länge. Men jag tycker redan det känns bättre. Är det bättre att ha tampong än binda? Jag har ofta båda för säkerhets skull men det kanske är dumt? Bättre att se till att byta tampongen i tid och bara ta dubbelt när man vet att man inte har tillgång till toalett. Funderar på att testa lactal om det blir likadant igen, och funkar inte det får jag väl söka hjälp. Kontaktar man sin barnmorska då eller gynmottagning? Tog förgivet att det var svamp jag hade eftersom det kändes likadant som de 2 tidigare gångerna jag hade det. Vad är det för skillnad mellan svamp och förändrat PH-värde? Så jag vet vad jag ska hålla utkik efter? Jag tänker inte testa svampmedicin igen innan jag har varit och kollat det i så fall, men det är ingen fara att testa lactal eller?

• Chris Cross

Jag fick ofta tidigare problem efter mens med sveda och klåda. Det var inte svamp men obehaligt ändå. När jag sökte för det blev jag avrådd att använda binda helt. Men jag klarar inte av att använda tampong. Så jag bytte bort Always mot Libresse och har aldrig haft problmen sedan dess...

• Anonym (svampen)

Intressant. Det är just Always jag använder. Jag tycker de är bäst, men det kanske är värt att testa andra om det blir bättre av det.

• Chris Cross

Jag har också alltid tyckt bäst om Always, men jämfört med Libresse är de så väldigt mycket mer "plastiga". Det blev verkligen skillnad för mig. Lycka till och hoppas det blir bättre

• emmisss

Kan tipsa som Ellen tamponger, finns tyvärr inte som binda...men dom är just till för att neutralisera ph värdet i underlivet... min bm rekomenderade dom. Jag kan ju som sagt inte ha tampong... men du kan ju testa?

Sen så körde jag oxå med always, vilket jag fick rådet att sluta med enligt bm, dom kan ha en tendens att vara plastiga och inte släppa igeneom tillräckligt med luft...
    dock hade jag svårt att hitta en libress som fungade, utan vingar och inte så långa...

Svar på tråden Svamp efter mens