• Bullan

Fotboll, funkar det?

Jag är alldeles färsk!Testade positivt idag o lär vara i vecka 5. Otroligt...

Har just spelat fotboll som vanligt, men vet inte om det är så bra? Min mage spänner. Ska det vara så? Jag blev inte trött, men kände av något som liknar håll när jag klev av.

Vad får man göra o inte?

HJÄLP!!!

• Svar på tråden Fotboll, funkar det?
  • morotsland

Jag spelade fotboll tills magen började stå ut (typ v 14 kanske). Nu står jag vid sidan av och hejar och tränar istället, och längtar till träningarna nästa vår... Det är inte dåligt att träna, gör vad du vill så länge du mår bra. Men sen längre fram är det väl dumt att utsätta sig för massa hårda knuffar mot magen (och det är ju svårt att undvika på plan...)

• celia04

Hejsan. Jag spelar fortf. fotboll och är i v.9, lyssna på din kropp så känner du av när det är dags att sätta sig på bänken o hejja istället
    Kram, Celia

• Niquilota

Fotboll är faktiskt en av de sporter som man bör avstå ifrån som gravid, enligt rekommendationerna. Jag skulle aldrig i livet spela fotboll som gravid. Du gör förstås som du själv vill ...

Annika

• SaraLisa

Jag spelade fotboll till vecka 14. Jag frågade min bm och hon sa att det gick bra så länge det kändes bra. Efter en match i vecka 14 blev jag väldigt dålig så då bestämde jag mig för att göra uppehåll - men se upp i vår är jag med igen!

• Anna1976

Slutade spela fotboll i v 9. hade nog kunnat spela någon vecka till, men matcherna blev plötsligt "jobbigare" Känns det bra kan du fortsätta några veckor till utan problem!

• Niquilota

Träning under graviditeten
    Det är bra att hålla sig i form och motionera under en graviditet i den mån man orkar. Är man en träningsmänniska redan innan så finns det ingenting som hindrar att man tränar ända fram till de sista fyra veckorna av graviditeten. Är man mindre vältränad så kanske du ska sluta en månad tidigare än det.

Träna aldrig på tom mage och ta med dig extra gott om vätska till träningspasset. Hoppa inte och gör övningarna lagom hårt. Man måste vara väldigt disciplinerad och verkligen lyssna på kroppens signaler. Sluta alltid om det inte känns bra. Tänk också på att din kropp inte prioriterar blodflödet till livmodern när du tränar utan till dina muskler. Lyssna på din kropp.

Det här bör du INTE träna när du är gravid:
    Joggning
    Tennis och squash
    Slalom belastar och vrider bäckenet
    Fotboll, för att det är svårt att styra rörelseförloppet av samma anledning:
    Basket
    Långskridskoåkning ? belastar bäckenet fel och bör undvikas

• Tola

jag skulle vara rädd för hårda bollar som flyger! sen vet jag inte vad BM tycker också.. men man ska lyssna på sin kropp när det inte orkar! sjölv slutade jag med alla situps,armhävningar ryggresningar och andra stryrkeövningar som tog på magen eftersom det inte känndes bra helt enkelt!

• Bullan

Tänkte köra sista på söndag. Embryot är just nu ca 2mm läste jag (v5) Hur farligt är det med bollar eller armbågar i magen? En boll tar man ju i regel med spända magmuskler. Armbågar mest i sidan...

• Niquilota

Det har väl inte så stor betydelse hur stort embryot är, snarare hur ömtålig livmodern är?

• Dalkulla

Jag testade positivt i början av april (om jag inte minns fel) och har inte spelat fotboll sedan dess. Känns inte bra. Kan jag inte ta i som innan och vara rädd varje gång nån stöter i magen (och det händer!) så tycker jag inte det är någon idé. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände nåt med fostret i så fall.
    Men alla är vi olika, men mitt tips är att träna annat än fotboll under graviditeten. Man kan ju vara med och jogga och göra vissa övningar, men just "spel" tycker iaf jag är onödigt. Du får heja på dom andra på matcherna! Lycka till!

Svar på tråden Fotboll, funkar det?