• Angelica1987

    För och nackdelar med att gå ur svenska kyrkan!?

    Precis som rubriken lyder.
    Lista för och nackdelar med att gå ur svanska kyrkan.

  • Svar på tråden För och nackdelar med att gå ur svenska kyrkan!?
  • mina1

    Om du vill nyttja svenska kyrkans lokaler, föräldragrupper, dop el.dyl så skall du inte gå ur. Skiter du i vilket, inte vill gifta dig i kyrkan eller lika gärna kör en borgerlig begravning är det bara att gå ur.

  • luckyme83

    gifta sig får man göra om ens sambo är medlem..eller så får man betala en avgift om ingen är medlem.
    jag har gått på babysång i kyrkans lokaler fast jag inte är medlem, ingen som har frågat mig någonsin..

  • gladakon

    Jag har gått på öppna förskolan i 5 år i som kyrkan driver och det är ingen som har frågat mig om jag är medlem el inte. Ser ingen nackdel att inte vara med. Som lyckme83 säger så kan man gifta sig i kyrkan iaf om man vill.

  • BuoBä

    Fördelar: Du slipper betala "medlemsavgift" dvs kyrkoskatt. Om du inte anser dig tro på det kristna/protestantiska budskapet så slipper du stödja något du inte tror på.


     


    Nackdelar: Du kan inte fortsätta utnyttja kyrkans tjänster, tex vigsel, dop, begravning.  Du stödjer inte bevarandet av kyrkobyggnader som kulturarv.

  • tamate

    stödjer buobä


    tilläger att dom inte verkar bry sig om du går med barnen till kyrkan, lite som om dom tappt dig så kan dom kanske fånga upp dom =)
    vi går på kyrkans sång och lite sådant med barnen för dom ska få umgås med andra barn men jag har sagt till prästen att jag inte är troende och jag ogillar hallelujah musik (när det går över till prisa gud etc så det blir lite för mycket) men jag har även informerat att jag inte kan hinda henne från att välja vad som ska sjungas eller göras å det är jag som "inkräktar" på något jag inte stödjer. men hon är underbar och respekterar det och säger att även dom troende ogillar ju för mycket hallelujah så hon undviker dom låtarna ändå. vi har ofta långa diskussioner efteråt och det är jättemysigt.
    så för mig och vår familj har det bara varit en fördel för vi får behålla våra pengar (inte allt då dom tar en del ändå) och slipper känna oss bundna till något vi inte tror på.
  • mina1

    Men jag tycker det är himla märkligt att så många vill nyttja kyrkans tjänster men är för snåla för att betala medlemsavgiften. Då kanske man skall tänka sig för. Varför vara med i en verksamhet man inte tror på eller stödjer????? Ungefär ilka korkat som att döpa barnet in i den kristna församlingen när man själv tycker det är humbug.

    Skall man nyttja kyrkans utbud tycker jag att någon i familjen skall betala för sig annars är det bra sniket.

  • tamate
    mina1 skrev 2010-05-10 10:14:14 följande:
    Men jag tycker det är himla märkligt att så många vill nyttja kyrkans tjänster men är för snåla för att betala medlemsavgiften. Då kanske man skall tänka sig för. Varför vara med i en verksamhet man inte tror på eller stödjer????? Ungefär ilka korkat som att döpa barnet in i den kristna församlingen när man själv tycker det är humbug. Skall man nyttja kyrkans utbud tycker jag att någon i familjen skall betala för sig annars är det bra sniket.
    alla betalar ju för sig, du kan inte välja bort att betala helt. och i mitt fall så är det en ren inkomst fr dom för jag vill inte ligga på någon kyrkogård och jag vill inte ha någon begravning på kyrklig mark utan jag villl bli bränd och stödd i havet så det som dras för mig varje år är en ren inkomst för dom
  • luckyme83
    mina1 skrev 2010-05-10 10:14:14 följande:
    Men jag tycker det är himla märkligt att så många vill nyttja kyrkans tjänster men är för snåla för att betala medlemsavgiften. Då kanske man skall tänka sig för. Varför vara med i en verksamhet man inte tror på eller stödjer????? Ungefär ilka korkat som att döpa barnet in i den kristna församlingen när man själv tycker det är humbug. Skall man nyttja kyrkans utbud tycker jag att någon i familjen skall betala för sig annars är det bra sniket.
    fast babysång är väl knappast att stödja kyrkan, iaf inte här där jag bor. vi sjunger helt vanliga sånger och sen är det fika...
    hade det varit massa annat kyrkligt hade jag inte gått det kan jag lova !
  • Fru Sveden
    mina1 skrev 2010-05-10 10:14:14 följande:
    Men jag tycker det är himla märkligt att så många vill nyttja kyrkans tjänster men är för snåla för att betala medlemsavgiften. Då kanske man skall tänka sig för. Varför vara med i en verksamhet man inte tror på eller stödjer????? Ungefär ilka korkat som att döpa barnet in i den kristna församlingen när man själv tycker det är humbug. Skall man nyttja kyrkans utbud tycker jag att någon i familjen skall betala för sig annars är det bra sniket.
    Håller helt med dig. Varken jag eller min man är med i kyrkan. Vi tror inte på Gud och vill inte betala för något som vi itne tror på. Vi har inte döpt vår son i kyrkan och vi kommer inte döpa vårt nästa barn heller. Varför döpa in våra barn i en religion som vi inte tror på? Känns ju meningslöst.
  • Joual

    Jag tycker att det är bra att Svenska Kyrkan inte frågar om folk är medlemmar när de vill vara med i kyrkans aktiviteter, t ex sjunga i kyrkokören eller vara med på öppna förskolan. Samtidigt tycker jag att det är både snålt och märkligt att människor vill utnyttja kyrkans tjänster men inte vara med och betala. Visst finns det pengar inom Svenska Kyrkan, men det är inga outtömliga plånböcker där heller. Många församlingar har börjat dra ned på personalen, säljer sina lokaler och andra tillgångar mm. Jag vet minst ett exempel här på fl där jag sett en person först skriva i en tråd om hur man gör när man ska gå ur Svenska Kyrkan, och sedan (samma dag) skriva i en annan tråd där h*n tipsar en person som har dåligt med pengar om att gå till kyrkan och be diakonen om hjälp med matpengar. Det är tur att diakonerna är mer vidsynta än jag. Själv hade jag bara blivit arg över sådant beteende.

Svar på tråden För och nackdelar med att gå ur svenska kyrkan!?