• varmchoklad

"Intuition" mor/barn

Har du som är förälder någonsin "känt på dig" att ditt barn mår dåligt, när barnet inte finns i din närhet? I natt hände det igen. Jag drömde att jag blödde näsblod och att det inte gick att få stopp på. Drömmen var otroligt verklig, jag till och med kände lukt och smak av blod. Jag vaknade vid sju och gick för att väcka mitt barn- som låg och sov på en nerblodad kudde, hon hade blött näsblod under natten men inte vaknat av det.

På jobbet för ett par månader sedan fick jag en "känsla" i magen som jag inte kan beskriva riktigt, det var som fjärilar men obehagligt, som en stark oro. En stund senare ringde dagispersonalen och meddelade att mitt barn ramlat och slagit sig och var på väg till akutmottagningen (där jag senare mötte upp. Allt var ok tack och lov).

Jag har flera bekanta som, även de mödrar, beskriver att de ofta vaknar strax före barnet mitt i natten ifall barnen blir sjuka.

Det verkar som att detta fenomen förekommer- att en föräldrer kan "känna på sig" att något inte står helt rätt till med barnet.

Är det intuition? Inbillning tror jag inte att det är.

• Svar på tråden "Intuition" mor/barn
  • buffen

jag tror absolut att det är intuition men tyvärr är det inte alla som lyssnar på den!

• Mummy

Jag vaknar ofta innan barnen börjar gråta när de vaknar. Sonen blöder en del näsblod på nätterna, och helt plötsligt vaknar jag och går upp till honom. Då har han precis vaknat till och upptäckt att han blöder.
    Maken brukar ifrågasätta om barnen verkligen vart uppe på nätterna, han hör dem ju nästan aldrig

• varmchoklad

R Franklin: Jag har läst din wikipedialänk och det är inte så att jag selektivt minns att jag mådde dåligt/ drömde/ vaknade etc eftersom detta inträffat innan jag fått vetskap om mitt barns tillstånd. Däremot kan jag ju inte påstå att jag INTE hade haft en speciell dröm eller känsla fall barnet mått bra. I valet mellan att lyssna på min intuition när det gäller mitt barn, och att med bakgrund till din wiki-link ignorera min känsla, är valet ganska enkelt, vilket du säkert förstår.

Mummy: Det är många kvinnor i min närhet som vittnar om samma fenomen! Att man vaknar strax innan barnen börjar kräkas eller gråter och liknande.

• R Franklin
    varmchoklad skrev 2010-05-10 13:16:14 följande:
    I valet mellan att lyssna på min intuition när det gäller mitt barn, och att med bakgrund till din wiki-link ignorera min känsla, är valet ganska enkelt, vilket du säkert förstår.
    Visst, men det betyder inte att du har rätt.
    I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • varmchoklad

Naturligtvis inte. Det betyder bara att jag väljer att lita på min instinkt (inte ens du kan väl förneka förekomsten av instinkter, trots att dessa kan vara svåra att påvisa).

• R Franklin
    varmchoklad skrev 2010-05-11 08:04:35 följande:
    inte ens du kan väl förneka förekomsten av instinkter, trots att dessa kan vara svåra att påvisa.
    Varför skulle jag inte kunna göra det? Tills dess någon kan påvisa att deras instinkt/intuition är bättre än slumpen, är den knappast något att bry sig om eller hur?
    I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • Sixten1

Jag har litat på min intuition mot läkare och fått rätt också för den delen. De har tex varit snabba med att skriva ut antibiotika när jag inte har tyckt att det verkat som att mitt barn har behövt det. Efter på tryckningar från min sida om provtagning osv så har det visat sig att de inte behövt antibiotika. Så jag litar på min intuition i alla fall.

• Koffie

Jodå - jag har varit med om liknande, fast hittills mest åt andra hållet. Jag har mest haft sådan intuition med min mamma och varje gång har jag haft svårt att lita på känslan men också svårt att vifta bort den.
    Sist det hände kände jag plötsligt en stor oro för henne, så pass att jag faktiskt segnade ner i trappan hemma och var tvungen att ringa och kolla hur det var. Inget svar, vilket förstås gjorde mig ännu oroligare. Men - jag ringde min syster och frågade om hon visste något, och hon hade pratat med mamma bara en halvtimme innan, och då var allt bra.

Jag ringde mamma igen, pratade in på telefonsvararen och bad henne höra av sig eftersom jag plötsligt blivit orolig och jag berättade vilken tid jag blivit orolig. Hon ringde dagen efter från sjukhuset - hon hade svimmat av när hon gått ut, fått kramper och förts till sjukhus. Väl där hade hon fått hjärtstillstånd vid samma tidpunkt som jag segnar ner i trappan av oro. Jag blev alldeles tyst.

• varmchoklad

wow Moster Ia, tack för att du delade med dig av detta. Jag hade börjat känna mig som en "kuf" som ens startat denna tråden, att mina erfarenheter förklaras av slump och hjärnspöken som tillskrivs egenskaper utifrån mitt eget önsketänkande. Men nu vet jag att jag i varje fall inte är ensam

Hoppas att din mamma mår bra nu.

• killershrew
    varmchoklad skrev 2010-05-12 11:54:15 följande:
    wow Moster Ia, tack för att du delade med dig av detta. Jag hade börjat känna mig som en "kuf" som ens startat denna tråden, att mina erfarenheter förklaras av slump och hjärnspöken som tillskrivs egenskaper utifrån mitt eget önsketänkande. Men nu vet jag att jag i varje fall inte är ensam Hoppas att din mamma mår bra nu.
    Du behöver inte känna dig som en kuf. Effekterna av confirmation bias har nog alla fallit för någon gång. Är det inte roligt att få veta hur saker och ting egentligen hänger ihop? Att det skulle vara någon slags övernaturlig koppling bör ju låta lite suspekt även för dig.
  • varmchoklad

Övernaturlig? Jag menar att kopplingen mellan mor/barn är högst naturlig, bland det mest naturliga som finns!

• killershrew

kalla den naturlig om du vill. Poängen är att det du kallar koppling sannolikt är effekten av slumpmässiga sammanträffanden.

Kan du ärligt säga att du aldrig känner oro utan att något är fel med dina barn eller att dina barn aldrig mår dåligt på något vis utan att du "känner av det"?

• killershrew

Sen finns det kanske tillfällen då det inte är slumpen utan att du undermedvetet registrerat något och du känner oro som du inte kan sätta fingret på som sedan visar sig vara befogad.

Svar på tråden "Intuition" mor/barn