• Luulu

Vita PRICKAR på tandköttet?!!!

Jag kollade i munnen på min 4 månaders son för att se om han börjat få tänder och såg då 2 st "knölar" på vardera sida på tandköttet på underkäken, dessa "knölar" har även massa vita prickar på sig. Någon som vet vad detta kan vara?!
    Vet inte om han alltid haft det eller om dom nyss kommit.

Provade att ringa upp till BVC men det var ingen som svarade..

Mamma till Wilde 091230 - louisevestin.blogspot.com/
  • Svar på tråden Vita PRICKAR på tandköttet?!!!
  • Knoppisimagen

Kan det vara så att din lilla fått sugblåsor? Det har min dotter (7v) av och till, det ser ut som små blåsor/vita knölar på tandköttet och beror helt enkelt på att de små suger så mycket på bröst och ev. napp och får små "skavsår" - helt ofarligt! Inget de besväras av heller enligt min BVC sköterska. 

• Luulu
    Knoppisimagen skrev 2010-05-10 13:12:53 följande:
    Kan det vara så att din lilla fått sugblåsor? Det har min dotter (7v) av och till, det ser ut som små blåsor/vita knölar på tandköttet och beror helt enkelt på att de små suger så mycket på bröst och ev. napp och får små "skavsår" - helt ofarligt! Inget de besväras av heller enligt min BVC sköterska. 
     Det ser ju inte ut som blåsor speciellt.  Det är alltså massa små vita prickar på knölen. ca 5-10 st prickar..
    Ska prova ringa bvc i morgon igen.
  • MammaMiia88
    Luulu skrev 2010-05-10 13:29:51 följande:
     Det ser ju inte ut som blåsor speciellt.  Det är alltså massa små vita prickar på knölen. ca 5-10 st prickar.. Ska prova ringa bvc i morgon igen.
    förklara prickarna mer, är dom hårda eller e de bara "fläckar" typ?, testat med en bommulspinne o skrapa lite på dom?

dom vita knölarna i tandköttet är iaf tänderna som syns igenom huden, de behöver dock inte betyda att tanden kommer upp än på ett tag...de små prickarna vet jag dock ej:/
  • Luulu
    MammaMiia88 skrev 2010-05-10 13:31:50 följande:
    förklara prickarna mer, är dom hårda eller e de bara "fläckar" typ?, testat med en bommulspinne o skrapa lite på dom? dom vita knölarna i tandköttet är iaf tänderna som syns igenom huden, de behöver dock inte betyda att tanden kommer upp än på ett tag...de små prickarna vet jag dock ej:/
    Jadu, som vita knottor, bättre än så kan jag inte förklara eftersom han blir galen så fort jag vill kolla!! :P
  • Lurvenpajsaren

Hej!

Jag kan berätta att min son fick en sådan vid tandraden och vi trodde länge och väl att det var en tand på G. Men läkaren på BVC undersökte honom och sade att det inte är en tand utan en liten cysta som kommer att försvinna helt av sig självt. Han hade den i ca två månader och förra veckan...borta!

Det är nog ingen fara ska du se!

• Luulu
    Lurvenpajsaren skrev 2010-05-10 16:09:41 följande:
    Hej! Jag kan berätta att min son fick en sådan vid tandraden och vi trodde länge och väl att det var en tand på G. Men läkaren på BVC undersökte honom och sade att det inte är en tand utan en liten cysta som kommer att försvinna helt av sig självt. Han hade den i ca två månader och förra veckan...borta! Det är nog ingen fara ska du se!
     Oj cysta lät ju farligt iaf:O men jag ska som sagt ringa bvc och höra i morgon!! =)
  • Lurvenpajsaren
    Luulu skrev 2010-05-10 19:21:02 följande:
     Oj cysta lät ju farligt iaf:O men jag ska som sagt ringa bvc och höra i morgon!! =)
    Öh, nä... det är inte alls farligt i alla lägen. Tack för den.
    Lika lite som du vill höra att något är på tok vill jag det från någon jag försökte ge ett svar på frågan.
    Hej då.
  • Lurvenpajsaren

Jag ser att jag glömde skriva att läkaren sade att det är helt ofarligt. Det var väl därför jag reagerade så starkt på ditt svar.
    Är en lite känslig mamma...

Natti, natti.

• Luulu
    Lurvenpajsaren skrev 2010-05-10 22:08:11 följande:
    Öh, nä... det är inte alls farligt i alla lägen. Tack för den. Lika lite som du vill höra att något är på tok vill jag det från någon jag försökte ge ett svar på frågan. Hej då.
    Lurvenpajsaren skrev 2010-05-10 22:57:27 följande:
    Jag ser att jag glömde skriva att läkaren sade att det är helt ofarligt. Det var väl därför jag reagerade så starkt på ditt svar. Är en lite känslig mamma... Natti, natti.

Oj, menade inget illa med mitt svar, förlåt för missförstånd!

Och okunnig som jag är tycker jag det lät farligt, men som sagt, menade inge illa och är tacksam för dina svar! :)
  • Luulu

Har varit upp till bvc nu och visat, dock så visste hon inte alls va det va för något för hon hade aldrig sett något sånt förut. Hon sa att det kunna vara tandroten som växt på nå konstigt sätt, men att hon inte trodde det. Vi fick rådet att prova pensla på med Vichyvatten, och hade det inte blivit mindre/försvunnit innan måndag så skulle vi höra av oss igen!

{#lang_emotions_undecided}

• Lurvenpajsaren
    Luulu skrev 2010-05-10 23:37:53 följande:
    Oj, menade inget illa med mitt svar, förlåt för missförstånd!Och okunnig som jag är tycker jag det lät farligt, men som sagt, menade inge illa och är tacksam för dina svar! :)
    Ingen fara! Är lite känslig. Ville bara hjälpa till. Det kommer att lösa sig!
  • Luulu
    Lurvenpajsaren skrev 2010-05-11 20:19:43 följande:
    Ingen fara! Är lite känslig. Ville bara hjälpa till. Det kommer att lösa sig!
    Vad bra! :)

Nej visst kommer det ordna sig, hon på bvc sa att det inte var någon fara så det känns skönt!!:)
    Tack för svar
Svar på tråden Vita PRICKAR på tandköttet?!!!