• Hemlighet

När köpa dom första skorna?

Min dotter är snart 13 månader och går inte än, men hon har börjar ta några steg inomhus.
    Men det är utomhus jag skulle vilja ha skor på henne. Just nu har hon bara tossor.
    Eller skall jag vänta tills hon börjar gå innan jag köper skor åt henne?
    Vilka skor skall man i sådanna fall köpa?(jumpaskor, sandaler?)

• Svar på tråden När köpa dom första skorna?
  • missteddy

jag har två barn och har köpt båda gångerna när de börjar gå runt möblerna. just för det ska vara van skor innan de börjar går. en bra skor är kavat lära gå sko. finns både som sandal eller känga

• Hemlighet
    missteddy skrev 2010-05-10 12:46:24 följande:
    jag har två barn och har köpt båda gångerna när de börjar gå runt möblerna. just för det ska vara van skor innan de börjar går. en bra skor är kavat lära gå sko. finns både som sandal eller känga
    Oj vad dyra dom är:-S
    Måste man ha "lära gå" skor?
  • missteddy

jag har inte köpt nya utan köpt på blocket eller tradera, man behöver en sko som ger stöd runt vristen och då finns det inte så mycket ute i hadel mer än just pax eller kavat

• Hemlighet
    missteddy skrev 2010-05-10 12:52:34 följande:
    jag har inte köpt nya utan köpt på blocket eller tradera, man behöver en sko som ger stöd runt vristen och då finns det inte så mycket ute i hadel mer än just pax eller kavat
    Men det är svårt att veta vilken stl. man skall köpa om man köper begagnat.
    I en affär kan man ju mäta och prova.
  • TheMother
    Hemlighet skrev 2010-05-10 12:49:04 följande:
    Oj vad dyra dom är:-S Måste man ha "lära gå" skor?
    Det är nog att föredra. Hade Kavat som vinterkänga till sonen när han lärde sig att gå, och när vi bytte till vanlig sko nu på våren så vart han fumlig i gången igen, innan han lärde sig gå med skorna utan det extra stödet som t.ex kavat ger.

Så länge din dotter inte vill stå ute eller försöka gå så ser jag personligen ingen anledning att skaffa skor ännu, just för att de kostar så pass mycket.

Det är ju om du köper några väldigt mjuka skor t.ex på kappahl, för syns skull typ, men ananrs fungerar det nog finfint med sockor eller tossor så länge.
    Mamma till Anton 080920
  • missteddy

jag bruka mäta barnets fot sedan ber jag dem som säljer mäta skon. fösta skon bruka ha storlek 19 eller 20

• TheMother
    Hemlighet skrev 2010-05-10 12:54:00 följande:
    Men det är svårt att veta vilken stl. man skall köpa om man köper begagnat. I en affär kan man ju mäta och prova.
    Det går att gå till affären och be att få hjälp att mäta fötterna, och sen gå hem och "fundera" på vilka skor det blir :D
    Fult, jag vet, men ändå rätt smidigt
    Eller så försöker du mäta foten hemme, genom att ställe henne på ett papper och efter väggen, markera tårna, och sen mäta.

Vad gäller innermåttet på skorna sen finns det tabeller som berätter hur stora de olika storlekarna är.
    Mamma till Anton 080920
  • Hemlighet

hennes fot är ca 11,5-12 cm.

sen "måste" jag väll köpa skor som är 2cm långre än foten?
    Är det bara för att fötterna växer fort och så dom skall kunna röra på tårna?
    När växer dom då ur skorna?

• Drömmerdrömmar

tror hon var 10 eller 11 mån när vi köpte första skorna, och hon lärde sig "gå" när hon var runt 12 mån

• Drömmerdrömmar
    missteddy skrev 2010-05-10 12:55:47 följande:
    jag bruka mäta barnets fot sedan ber jag dem som säljer mäta skon. fösta skon bruka ha storlek 19 eller 20
    jag skulle säga str 18-19 är första skon
Svar på tråden När köpa dom första skorna?