• Hemlighet

När köpa dom första skorna?

Min dotter är snart 13 månader och går inte än, men hon har börjar ta några steg inomhus.
    Men det är utomhus jag skulle vilja ha skor på henne. Just nu har hon bara tossor.
    Eller skall jag vänta tills hon börjar gå innan jag köper skor åt henne?
    Vilka skor skall man i sådanna fall köpa?(jumpaskor, sandaler?)

• Svar på tråden När köpa dom första skorna?
  • Drömmerdrömmar
    Hemlighet skrev 2010-05-10 13:27:27 följande:
    Trodde det var 2 cm på alla sorters skor.Mätte hennes fot och den är mellan 11,5-12cm. skall ialla fall ner till våran lilla lilla skoaffär och kika i dag eller imorgon och se om det finns några skor till henne.
    i min dotters skor står det 14.5 cm och det är str 23
    så om din dotter har 11-12 cm som du skriver så blir det ju alldelels för stort

men det är jätteolika i skor, en 23 kan vara mindre än en 22a etc..
  • Hemlighet
    ajmaj skrev 2010-05-10 13:29:37 följande:
    Vi köpte förresten ett par sandaler, som han får ha tills vidare.
    Det är det jag står i valet och kvalet nu om vi skall köpa skor. Skall vi köpa sandaler eller jympaskor?
  • ajmaj
    Hemlighet skrev 2010-05-10 14:23:02 följande:
    Det är det jag står i valet och kvalet nu om vi skall köpa skor. Skall vi köpa sandaler eller jympaskor?
    För oss var det inte så mycket att välja på, fick ta det som gick att få på fötterna.. Tycker dock att sandaler funkar bra, han har strumpor i dem nu och kan vara barfota i dem när det blir varmare.
    Fast helst hade jag velat ha båda två, men det får bli en senare fråga.
  • pandyb
    Drömmerdrömmar skrev 2010-05-10 13:03:17 följande:
    jag skulle säga str 18-19 är första skon
    Här var strl 22 på första skon så det är nog svårt att säga... alla är olika!
    Min son var 11 månader när han fick sina kavat skor!
    Nils 090419 *mammas prins*
  • Shmone
    missteddy skrev 2010-05-10 13:06:01 följande:
    har en vän som äger en skoaffär och han sa att till 99 % så är 19 den storlek man behöver när man börjar gå
    Det låter ju lite knasigt tycker jag.. möjligen att de flesta köper 19 som första sko oavsett när barnen lärt sig gå.

Mina barn lärde sig gå i strl 20 resp 21, och jag vet andra barn som lärt sig gå i strl 17... o jag vet fler som haft de storlekarna när dom lärt sig gå. Det kan ju inte vara så att jag känner bara barn ur den 1%kategorin som har andra storlekar....
  • pandyb

Ett tillägg, jag vet inte om vi hade tur, men vi hittade ett par kavatskor på SkoBoo i Ullared för 99:-

Nils 090419 *mammas prins*
  • BabyJia

Sonen var runt 1 år när han fick sina första skor.

Dottern fick sina första skor när hon var 6 mån i julklapp, nu är hon 10 mån. Men det är först nu på våren som hon har börjat använda dem. Men hon har dem bara när hon sitter i vagnen eller åker bil och så, för gå kan hon inte än förutom längs möbler. Skorna är i stl 20 i märket PAX, så dem är lite för stora ännu.
  • Nenna B
    Hemlighet skrev 2010-05-10 13:27:27 följande:
    Trodde det var 2 cm på alla sorters skor.Mätte hennes fot och den är mellan 11,5-12cm. skall ialla fall ner till våran lilla lilla skoaffär och kika i dag eller imorgon och se om det finns några skor till henne.
    2 cm är ju ett bra mellanting. Vi brukade säga 1-1,5 cm i sommarskor därför att de oftast har öppen tå. Och är skorna alldeles för stora är det lättare att snubbla i dem med just öppen tå, skrapa sig när man cyklar (skjutsas på trehjuling eller nått) osv.
  • Hemlighet

Har i dag inhandlat ett par röda "basketskor" av märket Kavat i stl 19 till min tös
    Hon har dom på sig nu och knatar runt möbler mm

• Nenna B
    Hemlighet skrev 2010-05-11 18:17:57 följande:
    Har i dag inhandlat ett par röda "basketskor" av märket Kavat i stl 19 till min tös Hon har dom på sig nu och knatar runt möbler mm
    Perfekt!! Hade hon inte trivts/accepterat dem hade du märkt det o hon hade nog inte knatat runt möbler.
  • Hemlighet
    Nenna B skrev 2010-05-11 21:52:18 följande:
    Perfekt!! Hade hon inte trivts/accepterat dem hade du märkt det o hon hade nog inte knatat runt möbler.
    Ne hon verkade inte ett dugg bekymrad över att ha dom på sig.
    Så nu blir det till att ha dom korta stunder varje dag.
Svar på tråden När köpa dom första skorna?