• Kary

Recept pa lasagne?

Hej! Eftersom man far sa bra svar fran en massa kunniga människor här tänkte jag komma med en ny fraga:
    Vad har ni för recept pa fettsnal lasagne? Provade ett recept med morötter, lök, krossade tomater och keso sist och det blev riktigt bra men nu undrar jag om nagon har nagot annat bra recept för variationens skull?

• Svar på tråden Recept pa lasagne?
  • lallaren

Jag brukar steka köttfärs och sedan ha i lök, champinjoner, en riven morot (inte för mkt, för då blir det för saftigt), paprika, buljong, en skvätt ketchup & krossade tomater. Det var nog allt tror jag. Sedan skivar jag tomater och lägger överst på lasagnen innan jag strör ett tunnt lager ost. Mums!

Bästa smaltipset är nog att inte ha grädde i, samt att bara ha ost övers (inte i varje köttfärslager).

• fannybus

Lasagne
    Ingredienser

1 paket lasagneplattor (ca: 400g) eller en sats färsk pasta
    500 g köttfärs
    3 stora gula lökar
    6 färska tomater
    3 msk tomatpuré
    3 msk olja
    1/4 dl strösocker
    2 vitlöksklyftor
    200 g riven ost
    timjan, salt, peppar

Ostsås:
    4 dl mjölk
    1 dl mjöl
    50 g smör
    150g riven ost
    muskot
    Beredning
    Bryn köttfärsen i lite olja och lägg den åt sidan. Ställ in ugnen på 225° C.
    Skär löken i fina bitar och bryn den i en rymlig gryta.
    Skär tomaterna i bitar. Lägg i tomater, köttfärsen, socker och pressad vitlök i grytan. Rör om och låt puttra på svag värme i 5 minuter.
    Gör en ostsås: Värm tre dl av mjölken och smöret i en tjockbottnad kastrull. Blanda mjölet med den resten av mjölken. Häll i mjölblandningen i den uppvärmda mjölken.
    Vispa såsen tills den tjocknar. Häll i 150g riven ost. Riv ner muskotnöt efter smak. Ställ åt sidan.
    Koka lasagneplattorna. Lägg ett lager på botten av en ugnssäker form. Varva sedan lager med köttfärs, lasagneplattor och ostsås. Avsluta med ett lager köttfärs och ostsås.
    Strö över 200g riven ost och gratinera i ugnen i 30 minuter. Om osten riskerar att bli bränd kan du lägga över metallfolie.
    Servera med en grönsallad.

• Kary

Hej! Tack sa mycket för tipsen fannybus ich lallaren. Här är det receptet som jag testade:

4-5 rivna morötter
    2 gula lökar (tog röda)
    500g keso
    1-2 burkar krossade tomater
    lite chilisas, ketchup el liknande
    lasagneplattor
    (ev ost, svarta oliver; hade inte med detta)
    (tog däremot nagra färska championjoner som jag tärnade)

Fräs morötter, lök (och champinjoner) i en stor panna/gryta. Tillsätt krossade tomater tills önskad konsistens erhalles och koka ihop. Rör ned keso, chilisas, och ev annat smatt och gott. Varva lasagneplattor och sas i gratangform. Sas först och sist. Strö ev pa riven ost. Gratinera i ca 200 grader i ca 30 min. Kortare om du använder färska lasagneplattor.

Blev jättegott men vad jag funderade pa mest var om man kunde ha i nagot annat istället för morötterna? Tex kal av nagot slag? Vet nagon om det blir bra? Det blev sa mycket morötter. Vill däremot gärna fortfarande att det ska vara vegetariskt...även om jag gärna prövar med köttfärssas ocksa nagon gang...

• Angel med Kevin

En annan god är.

Koka Pasta ( penne rigate)

Medans det kokar gör du köttfärssåsen..
    bryn köttfärsen...häll i en burk Dolmio sås med extra kryddor..

Rör om..häll i en burk paprika/ chili creme fraiche.
    Krydda med salt och peppar.
    Gör en bechamel sås...
    när pastan är klar blandar du ner köttfärsen med pastan o geggar runt.

Häll över bechamel såsen och ha massor med ost på..
    in i ugnen på ca 200-225grader i ca 15 min eller tills det får färg och osten smält.

Gott och väldigt enkelt!!!

Svar på tråden Recept pa lasagne?