• jagälskarallaminabarn

Kan napp ge bettfel eller andra problem med tänderna?

Hejsan!

Timmy blir snart 8 mån och han älskar att ha napp när han är ledsen, när vi försöker få honom att sova samt när han ska koppla av efter maten utan att sova. Med andra ord är det ju inte så extremt mycket tid han har napp ändå.

Har för mig att jag läst eller hört att napp ska kunna ge problem med att tänderna inte växer som de ska (tror det var att tänderna blir sneda eller något sådant) men undrar om det ligger något i det? Om det är så, hur länge är det ok att han har napp i så fall? Om ditt eget barn haft napp, hur länge har det varit och har det blivit några bekymmer med tänderna sedan? Mina tvillingflickor vägrade napp så jag har inget att gå efter. Den som ev tänker komma med påhopp ber jag gå någon annanstans. Tack så mycket för hjälpen på förhand!

Med vänliga hälsningar

Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005 och Timmy född 09-2009

• Svar på tråden Kan napp ge bettfel eller andra problem med tänderna?
  • colanappen

när vi var på tandinfo sa de att man riskerar att få sk öppet bett om man använder napp efter 3¨års ålder alltså att tänderna i över och underkäke inte möts utan det blir ett mellanrum som man får korrigera med tandställning

• Maddepadde

Min tjej slutade med napp vid ungefär 3-års ålder, då hon började tugga sönder alla nappar så vi fick kasta dom. Hon hade ett ganska kraftigt öppet bett men nu är tänderna fina igen :)

• lövet2

2 av mina barn har fått ha tandställning, och enligt tandläkaren var det pga nappen. Deras småsyskon fick ingen napp ...

• lilla nin

min dotter hade napp till 3 års ålder. Hade oxå öppet bett men de växte ihop rel. snabbt. På 4-årskontrollen hos tandläkaren noterade de att hon har korsbett, vilket troligtvis beror på nappen. De sa även att det kan korrigera sig själv när mjölktänderna byts ut, annars blir det väl tandställning antar jag. tråkigt men men.

• kaffe

Man kan få  2 typer av "tandfelställningar" med napp.

1. Öppet bett där man inte kan bita ihop med övertänderna i fronten mot    undertänderna i fronten Det blir en liten öppning i fronten som efter nappen och ger svårigheter av att bita av med framtänderna. Om man slutar med nappen i tid korrigerar sej oftast tänderna spontant utan att man behöver ha tandställning.

2. Korsbiting, vilket innebär att hela överkäken är för liten i förhållande till underkäken. Genom att man suger på nappen hämmas breddtillväxten i överkäken. Överkäkens kindtänder hamnar i ett låst, onaturligt läge innanför underkäkens kindtänder, vilket ytterligare påverkar överkäkens växt negativt. I förlängningen kan det leda till att det blir dåligt med plats för överkäkens tänder och att dom kommer snett och eländigt. Förutom utseendemässig påverkan kan bettet bli instabilt vilket i förlängningen  kan leda till bettfysiologiska besvär (spänningshuvudvär etc) i framtiden. Detta bettfel behöver oftast korrigeras med tandställning.

När ska man sluta med nappen då? Ju förr desto bättre förstås Det finns ingen absolut ålder där man ska sluta för att slippa bettfel. Kan man sluta före 3 års ålder brukar dom flesta klara sej bra, men är förstås ingen garanti.

• Jamirl

Jag har kvar mitt överbett från napptiden

• Eisa

Jag har öppet bett från napptiden.

Men vem bryr sig.

Svar på tråden Kan napp ge bettfel eller andra problem med tänderna?