• beldaran76

Vilken vecka går man in i 5:e kalendermånaden?

Jag undrar vilken graviditetsvecka man går över från 4:e till 5:e kalendermånaden? Jag är enligt FL:s uträkning 4:e kalendermånaden och 5:e graviditetsmånaden, är nu i v 17+4.

• Svar på tråden Vilken vecka går man in i 5:e kalendermånaden?
  • 4barnsMom

Jo, gå in på fliken här uppe. Gravid-förlossning. Lägg in siffrorna så får du datum för alla månader. Det går ju på kalendern och inte gravveckor, så det är svårt att säga en vecka man byter, jag byter mitt i veckan...

• Mariija

hade samma fråga för lite sen.. det är den dagen du går in i v 20!
    jag undrade om 4 kalendermånaden o den var v16..

• 4barnsMom

Ja, för graviditetsmånaderna ja... Kalendermånaderna är andra dagar, inte alls samma som veckorna.

Graviditetsmånaderna är ju fyra veckor, byter var fjärde vecka. Men kalendermånaderna är ju 30/31 dagar, dvs inga hela exakta veckor.... Så gör som jag skrev så får du datum att gå efter.

• 4barnsMom

Annars skulle ju gravmånader och kalendermånader vara samma.....

• beldaran76

Kanske en Saga --> Tack för tipset! Jag går tydligen in i femte månaden om exakt en vecka, nästa torsdag alltså

• Mariija

lustit att samma dag som jag gick in i v.16 var jag i fjärde kalendermånaden o fjärde lunarmånaden, nästa vecka är lunar månad fem...

• 4barnsMom

Startade fjärde kalendermånad samma dag som v 16? Då är det kanske skillnad på cykeldagar för min är inte samma på en enda.

Kan ju inte bli det då det är 10 lunarmånader och BARA 9 kalendermånader. Finns ju inte en susning det kan bli samma.... Om jag kan dividera någotsånär så blir inte 10/9= 1.... Blir lixom 1,1... Men, men

• 4barnsMom

Mariija....

Kalendermånad
    ? Startar: Vid ägglossningen (dvs ca 2+0)
    ? Längd: ca 30 dagar
    ? Varar: 9 kalendermånader
    ? Precision: Enkel och ungefärlig indikation, månadsgränserna kan variera lite
    ? Används: Vanligen inför vänner (dock inte barnmorskan)

Graviditetsmånad (också kallad lunarmånad)
    ? Startar: Redan vid senaste menstruationens första blödningsdag (0+0)
    ? Längd: Alltid 28 dagar (dvs 4 veckor)
    ? Varar: 10 graviditetsmånader
    ? Precision: Detta begrepp är mer tydligt och har en exakt angivelse
    ? Används: Hos barnmorskan, läkare, sjuksköterskor och andra inom vården eller andra insatta

Jag kunde inte låta bli, jag är en sån jobbig person, kanske du fick lite hum om hur jag menar nu?

• Mariija

aja.. jag har inte sagt att jag litar på fl.. men det blev så för mig iaf.. vill inte tjafsa med dig... på mig står det så.. kalender månaderna är tre v. senare än lunar månaderna..

• 4barnsMom

Ville inte heller tjafsa, men det lät bara så konstigt... Ledsen om jag trampa på bara... Gravhormon? Hehe... Men dom var tre v senare än lunar ändå, då har jag missuppfattat dej helt förut, det var ju SÅ jag mena...

• Mariija

råkade skicka iväg mitt kryp in....

• 4barnsMom

Haha kul, när jag gick in på den hamna jag i mitt krypin... Haha

• Mariija

åh vilken tur... skulle skicka en länk där jag frågat samma fråga som ts fast om fjärde månaden..

• 4barnsMom

Ledsen beldaran76 om vi stal din tråd lite, det var fult gjort... Hoppas du fick ut lite mer av den

Svar på tråden Vilken vecka går man in i 5:e kalendermånaden?