• MassiiMotoo

Fick du din student betald av dina föräldrar och tänker du betala dina barns?

Blev inspirerad av en annan tråd.

Intressant ämne hur föräldrar egentligen tänker ang detta.

Ska man betala för sitt barns student eller inte?
    Ska det räcka där eller ska man också betala för dennes körkort?
    Hur mycket SKA man egentligen betala för sitt barn?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du din student betald av dina föräldrar och tänker du betala dina barns?
  • Bonanza

Ja men självklart betalar man för sitt barns studentfirande. Vem skulle inte göra det om man har ett val? Hur ska barnet med 1050 kr i månaden ha råd att spara ihop till det? Det är ju barnet som tar studenten och vi som föräldrar som firar barnet.

• MassiiMotoo
    Bonanza skrev 2010-05-10 18:34:16 följande:
    Ja men självklart betalar man för sitt barns studentfirande. Vem skulle inte göra det om man har ett val? Hur ska barnet med 1050 kr i månaden ha råd att spara ihop till det? Det är ju barnet som tar studenten och vi som föräldrar som firar barnet.
    Tydligen finns de de som tycker att barnet kan spara ihop pengar hela gymnasiet fårn sitt studiebidrag och ev sommarjobba för att få ihop det till sin egen student.
  • Siamüsen

Mina föräldrar betalade min studentmottagning samt alla studentfester och baler, klâder och allt.

Skulle vi bott i Sverige hade jag betalt för mina barn med.

• Siamüsen

Angående körtkort så betalade de mina syskons. Sjâlv hade jag redan dragit utomlands nâr det var aktuellt för mig.

• Matillin

Jag hade ingen dyr student.
    Vi hade fest i våran trädgård och det var rätt lugnt så dom behövde inte direkt betala något.
    Däremot betalade dom för maten givetvis, och för mitt körkort

Om jag har råd och våra barn vill gå på bal eller dylikt som kostar kommer vi betala för det.

• Schnauser

Annat. Jag fick någon sorts bas betald kan vi väl kalla det. Det nödvändigaste, hemsydd balklänning och släktkalas med smörgåstårta och dryck. Helt ok för mig då det inte fanns pengar till "lyx". Något betalade jag själv, men har glömt om det var skor eller mössa, middag.... 

Hade jag egna barn och hade råd kanske jag skulle nog betala, men hålla igen om de var giriga på alldeles för extravaganta utsvävningar. Allt beror på förutsättningarna... Stor familj och andra att ta hänsyn till? Andra dyra saker som tex körkort och resa som också ska betalas? Tjänar de egna pengar? Etc, etc.
    Jag har vunnit 10 miljoner! (Testar
  • Lingling11

Jag fick spara ihop till min student. Tycker inte alls det är något fel med det eftersom jag fick hela studiebidraget, och studenten behöver inte kosta hur mycket som helst. Det är ett enormt bra sätt att lära unga hur de ska handskas med pengar, så är inte helt omöjligt om jag kommer låta mina barn delvis få betala för sin student då det väl är dags.

• Lurpa

vi hade arbetat lite i första ring för att få ihop till en klassresa som aldrig blev av. så vi splittade pengarna å la på saker som studentmössa och lastbil.

studentkläder, barrunda och bal stog jag för själv.

Däremot så stog ju min familj för vrålåk att åka runt stan i efter själva studentsermonin.

Jag skulle hjälpa mina barn med kläder och studentmössa och bal men barrunda och själva fest grejerna (altså allt som innefattar alkohol/fest) får barnen stå för själva.

• CeeJay

Ja jag fick min betald och tänker betala mina barns också

Jag har däremot inte tänkt betala för körkortet. Jag fick själv bekosta mitt och jag var 28 år när jag tog det Hade skämts ihjäl om jag fått det betalt..

Svar på tråden Fick du din student betald av dina föräldrar och tänker du betala dina barns?