• Anonym (student)

Kan man ta lån som student om man har en fast tjänst i grunden?

Jag skulle behöva låna 30 000 för jag måste renovera min lgh lite, köpa både ny spis och ugn tex och även lite annat som måste åtgärdas. (har inga lån på lgh så jag kan inte baka in det i någon bolån)

Jag pluggar och  har 1 år kvar av min utbildning men är tjl från en tillsvidare anställning så jag är inte helt utan jobb, jobbar lite extra på det jobbet.

På grund av min låga årsinkomst (80 000 förra året) har jag dock enbart Lendo att välja på då de flesta andra låneinstitut kräver 100 000 eller 150 000 i årsinkomst. Deras ränta när man lånar 30 000 var bara 3,95% vilket också kändes bra.

Men när jag fyller i deras låneforumulär kan man bara välja studerande eller anställd, man kan inte ge fler alternativ. :P Och som studerande är jag inte lånevärdig så att säga.

Har mailat dem men är lite nyfiken på om någon här har lite koll.

• Svar på tråden Kan man ta lån som student om man har en fast tjänst i grunden?
  • Malibu

Det är säkert olika från fall till fall. mitt tips är att ta personlig kontakt. Vi fick bolån när jag var student, men precis som du var jag tjänstledig från en tillsvidare tjänst.

• Anonym (student)
    Malibu skrev 2010-05-11 09:59:58 följande:
    Det är säkert olika från fall till fall. mitt tips är att ta personlig kontakt. Vi fick bolån när jag var student, men precis som du var jag tjänstledig från en tillsvidare tjänst.
     Jag har mailat dem nu och vi får väl se vad de svarar.
  • Kjell2

Om du har en obelånad brf och det inte rör sig om mer än 30 000 tycker jag du ska ta ett snack med din bank. Vilkoren blir betydligt bättre om du får en bostadslån av banken.

• Anonym

Vi fick låna 3 milj trots att jag inte hade något jobb alls just då, så ta ett snack med banken. De ansåg i vårt fall att eftersom min man hade fast anställning och min bransch var på uppåtgående så skulle det ordna sig ändå. Lycka till!

• Anonym (student)
    Kjell2 skrev 2010-05-11 10:04:04 följande:
    Om du har en obelånad brf och det inte rör sig om mer än 30 000 tycker jag du ska ta ett snack med din bank. Vilkoren blir betydligt bättre om du får en bostadslån av banken.
     Ja, självklart...vad dum jag är. Jag borde kunna låna mot bostadsrätten ändå.
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-05-11 10:07:58 följande:
    Vi fick låna 3 milj trots att jag inte hade något jobb alls just då, så ta ett snack med banken. De ansåg i vårt fall att eftersom min man hade fast anställning och min bransch var på uppåtgående så skulle det ordna sig ändå. Lycka till!
    Ja, fast vad hjälper det mig när jag inte har en man med hög lön....?
  • fetsnygg

um.. du kan väl ta ett studentlån på vilken bank som helst? det är förvisso bara upp till 25000 har jag för mig, men ändå.

• Anonym (student)
    fetsnygg skrev 2010-05-11 10:14:35 följande:
    um.. du kan väl ta ett studentlån på vilken bank som helst? det är förvisso bara upp till 25000 har jag för mig, men ändå.
    25 000 skulle kunna röcka förvisso, men det blir nog billigare att låna mot lägenheten.

Studentlån har jag faktiskt inte hört talas om, min kompis försökte låna 20000 (hon pluggar också) och hon fick nej precis överallt med svaret att inga banker lånar ut till studenter. Men hon hade ju som jag då ingen tillsvidaretjänst i grunden.
  • Kjell2
    Anonym (student) skrev 2010-05-11 10:12:44 följande:
     Ja, självklart...vad dum jag är. Jag borde kunna låna mot bostadsrätten ändå.
    Gör så här: Ring din bank. Säg att du har en obelånad brf som du vill ta ett lån på om 30 000 kr. Be om en träff för att diskuttera vilkor mm.
  • fetsnygg
    Anonym (student) skrev 2010-05-11 10:21:03 följande:
    25 000 skulle kunna röcka förvisso, men det blir nog billigare att låna mot lägenheten. Studentlån har jag faktiskt inte hört talas om, min kompis försökte låna 20000 (hon pluggar också) och hon fick nej precis överallt med svaret att inga banker lånar ut till studenter. Men hon hade ju som jag då ingen tillsvidaretjänst i grunden.
    Va? shit. Trodde faktiskt att de flesta banker hade särskilda blankolån för studenter.. så man kan köpa möbler, dator osv. Åtminstone Nordea och Swedbank. Beror kanske på hur ens ekonomiska situation ser ut i övrigt, om man har tidigare lån och skulder osv. Hur man försörjer sig etc. Själv hade jag studentlån när det begav sig, och som jag minns det var det inga problem alls.

Fick också ett litet blankolån på 20 tusen när jag bara hade ströjobb.. som jag lånade för att hålla mig på fötter tills ett riktigt jobb dök upp. Berättade tillåmed anledningen för banken och det var inga problem. Det var Nordea.
Svar på tråden Kan man ta lån som student om man har en fast tjänst i grunden?