• Lantani

Kan barnets mormor ta tex. tillfällig föräldrapenning den dagen vi åker in till förlossningen?

Har bf i augusti med barn nr 2, sonen är då 1 år och 9 månader och går inte på förskolan.

När det är dax för oss att åka in till förlossningen är det främst min mamma som kommer få ta sonen.

Så hur är det om tex min mamma jobbar? Kan hon ta tillfällig föräldrapenning och avstå från sitt jobb?

Säg att vi åker in till förlossningen på natten, på morgonen ska mamma jobba, kan hon då anmäla till jobbet att hon inte kommer och vara hemma med sonen?

• Svar på tråden Kan barnets mormor ta tex. tillfällig föräldrapenning den dagen vi åker in till förlossningen?
  • Petronilla

Det borde inte vara något problem. Just den dagen är ju väldigt speciell och de på försäkringskassan är väldigt förstående. Lycka till med bebisen!

• Andamalia

Hej!

Nej man kan inte få tillfällig föräldrapenning av den anledningen... Tillfällig föräldrapenning kan man få om barnet är sjukt eller om ordinarie vårdare är sjuk. Man kan överlåta tillfällig föräldrapenning på någon annan om man har rätten själv.. dvs om man arbetar. I detta fallet finns det ingen rätt till tillfällig föräldrapenning att överlåta.

Detta är en av de saker den annars så omfattande föräldraförsäkringen inte täcker. Det är nog bara för mormor att flexa eller ta komp eller ta semester eller liknande.

• Lantani

Okej. Mejlade försäkringskassan igår, får se vad jag får för svar från dem.

Mamma jobbar nämligen på sjukhuset, semster måste de säga till om i förväg och flexen kan de bara använda om det är överbemannade, vilket de nästan aldrig är!

• Andamalia

Jag har jobbat till ganska nyligen på försäkringskassan... och du kommer få detta svaret. Annars får du ett felaktigt svar kan tilläggas. Sorry men ni får nog hitta på en annan lösning tyvärr.

• Alexi

Måste bara fråga, har du någon aning om reglerna innan du svarar? Att säga till någon att man kan göra en sån här grej, som du ju också ser i svaren sen att man faktiskt verkligen inte kan, det är ju bara att skapa problem för TS. Den här typen av frågor bör man verkligen undvika att svara på om man inte vet, även om man vill vara snäll och hjälpsam.

Petronilla skrev 2010-05-10 20:43:42 följande:
    Det borde inte vara något problem. Just den dagen är ju väldigt speciell och de på försäkringskassan är väldigt förstående. Lycka till med bebisen!
Svar på tråden Kan barnets mormor ta tex. tillfällig föräldrapenning den dagen vi åker in till förlossningen?