• Anonym (????)

får min chef dubbelkolla min läkarintyg?

ja, får min chef ringa till läkaren jag besökt och dubbelkolla datum och diagnos från mitt sjukintyg? kommer läkaren isåfall lämna ut dessa uppgifter?
    snälla behöver svar snabbt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 23:18
    Så läkaren kan alltså dubbelkolla om datumen på sjukskrivvningen stämmer genom att kontakta läkaren men inte själva diagnosen??? är det så ni menar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 23:18
    Så chefen kan alltså dubbelkolla om datumen på sjukskrivvningen stämmer genom att kontakta läkaren men inte själva diagnosen??? är det så ni menar?

• Svar på tråden får min chef dubbelkolla min läkarintyg?
  • Queenie70

En läkare har tystnadsplikt.

• Anonym (????)

Så de får inte svara på dessa frågor även om de ringer bara för att kolla datumen??? eller diagnosen.....är du säker???? är lite nojig då jag lämnat in ett sjukintyg men ändrat diagnosen själv, jag vet att det är olagligt men kan de kolla upp det på något sätt???? faan ångrar att jag gjort det men försent nu då jag lämnade in den förra veckan.

• Anonym

Nej som sagt läkare har tystnadsplikt. På ditt sjukintyg som din chef får så ska det stå varför din arbetsförmåga är nedsatt men inte exakt varför. Varför ska han dubbelkolla datum det står ju på dn sjukskrivning från läkaren?

• Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-05-10 21:01:10 följande:
    Så de får inte svara på dessa frågor även om de ringer bara för att kolla datumen??? eller diagnosen.....är du säker???? är lite nojig då jag lämnat in ett sjukintyg men ändrat diagnosen själv, jag vet att det är olagligt men kan de kolla upp det på något sätt???? faan ångrar att jag gjort det men försent nu då jag lämnade in den förra veckan.
    Men varför i hela friden har du gjort det? Ja då kan ju din chef gå vidare pga bedrägeri.
  • Anonym

Vad jag minns så kan man stryka över diagnosen på sjukintyg så att det inte syns men att sjukintyget ändå är giltigt (vet att en del gjorde så på ett företag där jag var HR-assistent, inget märkligt). Din chef har ingen rätt att få reda vad för sjuk du varit, bara ATT du varit sjuk. Ring din läkare och fråga, han eller hon kan ge dig säkra svar på vad som gäller.

• Anonym (????)

För han är en kontroillfreak, och jag har skämdes för min diagnos så jag ändrade dem! Han vill kolla datumen för han är paranoid, han hade sagt till en kollega att han skulle ringa min läkare för han tyckte jag hade blivit sjukskriven lite länge för den diagnosen och tyckte det var något skumt med det. Alltså den "långa" tiden jag blev sjukskriven.

• Anonym

Tror inte ens att du behöver lämna bägge sidorna av intyget, tror bara arbetsgivaren har rätt att kräva att få se den sidan med datumen och läkarens sign.

• Anonym (jösses)
    Anonym (????) skrev 2010-05-10 21:05:33 följande:
    För han är en kontroillfreak, och jag har skämdes för min diagnos så jag ändrade dem! Han vill kolla datumen för han är paranoid, han hade sagt till en kollega att han skulle ringa min läkare för han tyckte jag hade blivit sjukskriven lite länge för den diagnosen och tyckte det var något skumt med det. Alltså den "långa" tiden jag blev sjukskriven.
    Herregud vilken chef, sånt där ska han inte lägga sig i. Men ett tips är att nästa gång bara stryka över diagnosen med en svart penna, han ska inte bry sig om vad för sjuk du är (så länge det inte är en arbetsmiljö-relaterad sjukdom), bara att en läkare sjukskrivit dig.
    Hur står du ut med att jobba för en sån chef? Jag hade fått psykbryt för länge sen...
  • Libbe7

Men om din chef ifrågasätter "din" diagnos och säger högt vad där står så tror jag nog läkaren slänger ur sig att så inte är fallet. Det hade jag gjort om jag var läkare i alla fall.
    Att han är som han är rättfärdigar inte ditt beteende

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-10 21:03:29 följande:
    Men varför i hela friden har du gjort det? Ja då kan ju din chef gå vidare pga bedrägeri.
    Jag ändrar mig tänkte att du även ändrat själva sjukskrivningstiden men det hade nog varit bättre att stryka över och inte ändra diagnos.
Svar på tråden får min chef dubbelkolla min läkarintyg?