• Queenie70

får min chef dubbelkolla min läkarintyg?

En läkare har tystnadsplikt.

• Queenie70
    Libbe7 skrev 2010-05-10 21:14:27 följande:
    Tror inte alls att många ändrat diagnos på sina läkarintyg. Hur fan skulle det se ut då tycker du? Skulle det vara så lätt att själv ändra efter tycke o smak så hade vi nog haft helt andra regler.Det finns ju en anledning till varför det står där.Gillar man inte chefen så får man väl leta nytt jobb
    Fast det spelar ingen som helst roll vad du kluddar dit för diagnos på det som man lämnar till chefen eftersom han eller hon inte har nån rättighet att få ta de av nån diagnos. Det enda chefen behöver veta är att hon är sjukskriven och för hur lång tid...Så jag ser inte problemet.
  • Queenie70
    Anonym (????) skrev 2010-05-10 21:22:32 följande:
    Så läkaren kan alltså dubbelkolla om datumen på sjukskrivningen stämmer  genom att kontakta läkaren men inte själva diagnosen??? är det så ni menar?
    Kanske. Men jag tror faktiskt läkaren inte kan svara på några frågor alls. VArken säga bu eller bä om huruvida du ens är patient där. Läkaren skriver ett läkarintyg, som DU får. sen är det upp till dig vad du gör med det. Om du ger ditt samtycke kan han prata med din chef. Om du ej ger samtycke kan din chef inget göra, förutom att anmäla dig för bedrägeri om han tror du fifflat med datumen kanske. Men själva diagnosen har inget med det att göra.
Svar på tråden får min chef dubbelkolla min läkarintyg?