• Thinner

I allmänhet: Säger du till andras barn?

Och med säger till menar jag till exempel:
    Man ser ngn aktivitet som kan innebära fara.
    Ett banr som beter sig illa mot ditt barn eller ngn annans tex på en allmän lekplats.
    Ett barn som agerar störande(gapar/skriker).

I´m a freak bitch baby....
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I allmänhet: Säger du till andras barn?
  • tamate
    KaIi skrev 2010-05-11 11:01:09 följande:
    "hos barnen eller föräldrarna? helt rätt att säga till tycker jag" Det var mamman som reagerade med " men vad ska jag göra? Ska jag slå mina barn så dom slutar?" Sedan blev jag helt sonika utkörd. Det har hänt många gånger förr och det handlar inte om att jag var otrevlig men jag antar att det var jobbigt att höra att jag sa att det inte är ok. Jag menade att man får sälja djuren om barnen helt enkelt inte slutar göra illa katterna, för djurens skull. Det var det som inte var populärt.
    vart du utkörd från din väninna för du sa till hennes barn när dom var dum mot djur?? ha ha okii, och vad förmedlade den modern till sina barn " ni har rätt, plåga djuren och om någon säger något så kör mamma ut dom" ja ja
    jag tyckt du gjorde rätt som sa till för det hade jag gjort med. och varför måste man slå barnen bara för dom gör fel? det finns ju en anledning till att mammor kallas tjatkärring =)
  • 3tjejer

Ja jag säger till andra barn om de gör något mot mina barn eller andra barn när jag är nära. Eller om de håller på med något som ser direkt farligt ut. Jag tycker att formuleringen "ja, det tycker jag alla vuxna har rätt till" är knasig. Jag tycker det borde vara "det har alla vuxna en skyldighet att göra".

• cocos87

Ja, absolut!Jag var t.ex på öppna förskolan förra veckan med mina två bonusdöttrar, då kommer en kille och slår till en av tjejerna helt utan anledning och efter slaget kommer direkt en knuff, då sa jag till så mamman till pojken hörde, hon skämdes antagligen för att hon inte orkade bry sig om det själv!

Nathalie 090607, BF 101029
  • Familjen Båge

Ja jag säger till om det är något som håller på att spåra ur.
    Jag hoppas även att andra föräldrar skulle säga åt mina barn om dom betedde sig illa.

• whitestar

JA.Jag säger till andras barn,även om föräldrar är med men dom inte gör det. Som tex en gång vi var på en fest och barn höll på att leka med en dörr. Ingen annan vuxen brydde sig utan var upptagna med att prata med andra vuxna. Jag höll koll och hojtade till barnen när jag såg att det höll på att gå illa till i dörren.Då vart det fart på dom andra föräldrarna kan jag säga!En annan gång sa jag till ett barn som höll på att hoppa på min son i en hoppborg.Mamman tyckte att sånt får man väl stå ut med i en hoppborg!Efter den händelsen är jag inte såå förtjust att släppa sonen i hoppborgar...Kan tillägga att sonen inte fyllt 2 år då händelsen ägde rum och den andra pojken var betydligt äldre.

• slangbella

Generellt nej. Det beror ju på situationen, men om barnets förälder/föräldrar är närvarande så gör jag inte det. Skulle en unge vara uppenbart dum och ingen reagerar så säger jag till, men inte för småsaker.

Jag har varit med om att föräldrar fostrar andras barn fast dess föräldrar är närvarande och inte ens ha en chans att sköta det själva. Sånt hatar jag.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mylla

Ja jag säger till. Inte för att jag har "rätt" utan för att det är vettigast att säga till barn när de gör något dumt och jag är inte blyg.
    En gång röt jag åt ett gäng pojkar i yngre tonåren som slogs. Jag blev förvånad själv när de slutade.

• Mylla
    KaIi skrev 2010-05-11 11:01:09 följande:
    "hos barnen eller föräldrarna?helt rätt att säga till tycker jag"Det var mamman som reagerade med " men vad ska jag göra? Ska jag slå mina barn så dom slutar?" Sedan blev jag helt sonika utkörd.Det har hänt många gånger förr och det handlar inte om att jag var otrevlig men jag antar att det var jobbigt att höra att jag sa att det inte är ok.Jag menade att man får sälja djuren om barnen helt enkelt inte slutar göra illa katterna, för djurens skull.Det var det som inte var populärt.
    Snacka om att ha misslyckats totalt i allt vad uppfostran heter.
  • 1977a

Jag tänker att vi vuxna inte bara har rätt att säga till andras barn, utan till och med en skyldighet att göra det. Därmed inte sagt att jag alltid gör det själv eller att det är lätt alla gånger, men som svar på frågan-ja, det ska man absolut göra.

• Eisa

Ja det gör jag, men så snällt och milt att det inte verkar som en tillsägning. Men jag tror det brukar funka.

• Anna Paulita

Helt klart! Iallafall hemma hos oss, hos oss följer man våra regler. Hemma hos andra skulle jag så klart inte göra det om det inte handlar om att någon skulle göra min dotter illa eller så.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Knyttensmamma
    Det beror på vad deeet gäller. Men jag gjorde det senast igår när vi hade gäster. Deras barn betedde sig väldigt "illa" (kanske ett dåligt ordval), sparkade på min son och höll på att välta våra högtalare etc etc etc. han lekte med en liten bil som han gång på gång bankade i vårt soffbord så det blev stora märken. När föräldrarna bara sa till honom att sluta och han inte gjorde det reste jag mig upp och tog bilen ifrån honom och sa att här bankar man inte sönder våra möbler. usch...gick jag över gränsen? Vi vill gärna ha våra möbler hela liksom...Pojken är 4 år...
  • TyskMamma

Jag tycker att det beror sig på vad barnen gör.
    Om mina barn tex slår sndra barn så är det självklart för mig att andra vuxna också får "vara med" och skälla. Då lyssnar mina barn mera.
    Men om de gör någonting som de får göra, enligt min uppfostran, som tex hoppa i vattenpölar eller leka i geggamoja, så ska det inte komma några andra vuxna och lägga sig i huruvida mina barn får bli smutsiga eller inte!

• cocos87
    Knyttensmamma skrev 2010-05-16 21:08:43 följande:
    Tycker du gjorde rätt, Det är ju ditt hem och då är det dina regler som gäller!
    Nathalie 090607, BF 101029
Svar på tråden I allmänhet: Säger du till andras barn?