• cameron

Operation av bukväggsdiastasis

Efterlyser er vars magar inte återhämtat sig efter graviditeten och som fått konstaterat bukväggsförsvagning/diastasis recti/separerade bukmuskler. Och er speciellt vilka sedan genomgått en återställande operation, antingen i landstingets regi eller hos privat plastikkirurg. Finns det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter runt operationen?

-Vilken operationsteknik användes (nät eller endast tråd)?
    -Hur upplevde Du tiden efter operationen (smärta, återhämtning...)?
    -Hur blev resultatet (utseendemässigt och funktionsmässigt)?

Jag ska själv opereras om två veckor och skulle därför vara oerhört tacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter. Just nu är det många frågor som snurrar i mitt huvud. 
    Olivia 0605 & Tindra 0805
  • Svar på tråden Operation av bukväggsdiastasis
  • cameron

De Hex: Det trodde inte jag heller... Att det skulle göra så ont efteråt dvs. Och jag är inte speciellt känslig av mig utan har normal smärttröskel. Men så vet jag ju inte vad dom har gjort i min mage heller. Jag har hört att inlägg av nät gör ondare efteråt, ger mera svullnad osv. Vet inte om det stämmer men med tanke på hur jobbigt jag har haft det efter min op. så har jag börjat tro att jag nog har ett nät inopererat.
    Lycka till på tis! Hör gärna av dig och berätta sedan hur det har gått.

• Hexx

Varför får du inte veta vad de har gjort med dig????
    Jag skulle vara arg som ett bi!!!!

Men om de satt ett när så kan väl inte magen blivit plattare? Låter som att det bara förhindrar ett ev bråck?
    Jag vill ha mina ihopsydda.

• cameron

Tydligen så ska studien avslutas innan vi som deltar får veta vilken op. teknik som använts. Så hade jag inte uppfattat det från början men nu försöker jag att acceptera detta och helt enkelt låta bli att grubbla på vad dom gjort i min mage. Men visst känner jag mig lite lurad iom att detta inte framgick från början.

Nät används flitigt inom Landstinget, inte bara vid bråck, utan även vid bukväggsförsvagning/diastasis. Som jag har förstått det så lägger dom in ett nät under musklerna och syr sedan ihop musklerna över. Nätet förstärker liksom det hela och gör att tarmarna inte tillåts att bukta ut på samma sätt som innan. Jag har uppfattat det som att återfallsstatistiken är lägre vid nätinlägg jämfört med då man enbart använder sutur. Men det var ngt som min kirurg sa när jag innan op. berättade för honom att jag var livrädd för nätinlägg (gillar inte tanken på främmande material i kroppen) så jag vet inte hur pålitligt det påståendet är. Kanske försökte han bara lugna mig. Den här studien går iaf bl a ut på att visa vilken metod som är mest hållbar, så vi får väl se vad resultatet blir...

• Hexx

Hahah, jag är precis likadan!!!! Jag är åxå livrädd för att ha prylar i kroppen. Ingen spiral, inga sillisar, tyckte det var läskigt att vara gravid tom. Kan knappt ha örhängen på mig. :-S
    Hoppas jag slipper nät. OM jag ens får ngn op.

• cameron

Ingen spiral här heller, usch. Och silikoninlägg - nej tack. Nät i magen - bläää, men vad göraObestämd Bukväggen var ju helt försvagad och musklerna väldigt separerade. Jag kände att jag inte hade så mkt annat val än att säga ja tack till denna studie. Alternativet var att bekosta det hela själv = 60 000 kr på Akademikliniken (då hade jag kunnat välja sutur). Eller att låta en vanlig kirurg på Huddinge operera mig men även då hade det blivit ett nät i magen... Jag hoppas innerligt att jag sluppit nätet men som det känns nu så lutar det nog att det ligger ett sådant i min mage trots allt. Hoppas att du, De Hex, får din efterlängtade op. och att du har möjlighet att själv påverka op. teknik.

• Hexx

Fick ingen operation..... Läkaren sa att det inte hjälper. Han visste knappt vad jag pratade om. Han hade aldrig hört talas om att en sådan operation utförsts ens och att han inte trodde att det fanns någon operationsmetod för detta. Jag upplyste honom om att det finns två st.

Nu är jag bara ledsen och vet inte vad jag ska ta mig till.....

• cameron

De Hex: Beklagar. Vet vad du går igenom för jag själv var i samma sits för knappt ett år sedan. Skitjobbigt men det är nu du ska lägga i en högre växel. Vad var det för typ av läkare du träffade? Hur hade du fått tiden hos denna läkare - remiss via Vc? Vilken stad bor du i? Är det i Sthlm så har jag en massa info att ge dig om hur du ska gå vidare.

• Hexx

Jag var hos en kirurg.... Fick remiss från VC. Han ringde mig i fredags, då hade han talat med sin chef och de gör inga sådana operationer då det har gett för dåliga resultat.... Men detta är Sveriges ruttnaste sjukhus (Nyköping) och de har uppenbarligen ingen aning om att detta ofta opereras. De skickar mig inte ens vidare till en speciallist. Han sa att jag skulle träna, trotts att jag sa att jag försökt träna ihoop det i 2 år och haft olika gördlar och fan och hans mamma.
    Så, jag kommer inte ens till en speciallist. Och inte kan jag lägga 50 000 på en bukplastik heller. Huslån, 2 barn, underbetald uska osv.

Vet inte vad jag ska ta mig til alls.

Känns som att de tycker att jag får skylla mig själv som skaffat barn.

• cameron

För dåligt resultat? Kan det vara så att det beror på att dom själva suger och inte kan sin sak? Isf så är det väl deras skyldighet att remitera dig vidare till ngn som kan detta?! Ge inte upp! Ring till Vc och kräv att läkaren där ska skicka dig vidare till rätt ställe. Om det så innebär en remiss till Sthlm, för här utförs ju dessa operationer och dom är inte alltför ovanliga. Läkarna på Huddinge sjukhus har rutin på detta. Träning hjälper inte, det borde väl en kirurg veta.

• Hexx

Jag vet inte om Vc får remittera till speciallister eller om det måste gå via kirurgerna?
    Ja, de suger jävligt hårt och jag var så arg på läkaren att jag nästan började gråta. Var så säker på att det skulle hjälpa mig.
    Han påstod att musklerna inte var delade, utan att de var uttöjda, alltså för långa och att det därför inte skulle hjälpa att sy ihop dem.

Hur mår du nu? Har du fortfarande jätte ont?
    Hoppas du mår prima!

• cameron

Jag tror att Vc-läkaren kan hjälpa dig med detta. Min egen Vc-läkare skickade runt min remiss till både höger och vänster innan jag fick rätt hjälp. Förstår din frustrationRynkar på näsan Mätte kirurgen mellanrummet mellan musklerna? Dvs kollade hur många fingrar som går in på bredden. Klart att det behövs en op. för att åtgärda det. Vad är skillnaden liksom? En försvagad bukvägg med en diastasis är väl detsamma som uttänjda muskler, eller? Låter som dåliga ursäkter i mina öron - dålig läkare!

Tack jag mår faktiskt lite bättre. Jag är inte riktigt lika öm i magen nu och dessutom har jag börjat trappa ner på gördelanvändandet. Jag försöker att vara utan den längre och längre stunder även på dagtid och det känns faktiskt bra. Det går åt rätt hållGlad

• Hexx

Härligt att höra att du mår bättre!!!!
    Tack för bra tips. Just nu känner jag min lite (eller ganska mycket) ner stampad i skorna, men jag ska ta och ringa VC igen och se vad hon säger.

Tack för ditt stöd!

• mitera
    cameron skrev 2010-09-03 08:52:28 följande:
    mitera: Vad spännande! Då lär det ju vara samma studie som vi deltar i. Nu har jag massor med frågor till dig, hur fick du tips om studien, vem har du träffat (om du nu hunnit träffa ngn av läkarna ännu) och hur mkt info har du hunnit få?

Vad gäller svaren på frågorna som jag själv ställde innan op. så ser det ut såhär:

-Vilken operationsteknik användes (nät eller endast tråd)?
    Vet inte ännu. Får veta det först efter att 1 år har passerat (detta framgick inte innan op. utan jag trodde att jag skulle få veta direkt efter). 
    -Hur upplevde Du tiden efter operationen (smärta, återhämtning...)?
    Fruktansvärd på alla punkter om jag ska vara ärlig.
    -Hur blev resultatet (utseendemässigt och funktionsmässigt)?
    Först nu har jag fått info om att det kommer att ta 1 år innan man kan se det slutgiltiga resultatet. Än så länge har det bara passerat drygt 3 månader och jag är fortf svullen, öm och känner mig begränsad i så gott som allt jag gör (jag använder fortf min gördel för den ger ju en hel del stöd). Vågar därför inte säga så mkt om hur resultatet blev, jag vet helt enkelt inte än.
    tack för ditt svar! Hoppas du mår bättre nu. ja det verkar som vi ingår i samma studie. Dock blev jag "lottad" till träning, med ev operation om slutresultatet ej var tillfredställande. Gjorde ett återbesök i förrgår och tro det eller ej men efter 3 månaders träning så har jag gått ihop så mycket att varken jag eller läkaren tyckte en operation var nödvändig-fantastiskt!!!
    Det gäller ju att göra de rätta övningarna så att bukmuskelaturens delning ej förvärras.
    Jag gjorde 3 olika övningar. Var övning med ca 15-30 upprepningar så det har gått smidigt och fort att utföra dem.

Hursomhelst, jag hoppas du blir nöjd med resultatet. Jag är glad att jag gick med i studien och kom igång med den rätta träningen.
  • Hexx

OJ! Vad är det för träning?
    Hur har du gjort?

• Fama123
    mitera skrev 2010-09-22 23:22:37 följande:
    tack för ditt svar! Hoppas du mår bättre nu. ja det verkar som vi ingår i samma studie. Dock blev jag "lottad" till träning, med ev operation om slutresultatet ej var tillfredställande. Gjorde ett återbesök i förrgår och tro det eller ej men efter 3 månaders träning så har jag gått ihop så mycket att varken jag eller läkaren tyckte en operation var nödvändig-fantastiskt!!!
    Det gäller ju att göra de rätta övningarna så att bukmuskelaturens delning ej förvärras.
    Jag gjorde 3 olika övningar. Var övning med ca 15-30 upprepningar så det har gått smidigt och fort att utföra dem.

Hursomhelst, jag hoppas du blir nöjd med resultatet. Jag är glad att jag gick med i studien och kom igång med den rätta träningen.
    En gammal tråd men jag kan inte låta bli att fråga - vad var det för träning???? 

Har jättedelade magmuskler + ett bråck ovanför naveln som står ut och ser ut som ett äpple, framförallt när jag ätit. Inte så läckert direkt, och ganska obehagligt!  
  • Dody

Nu undrar jag hur det har gått för er som skrivit här, för jag har precis bokat tid för remiss. Jag var förr ganska aktiv och drev tråden diastasis recti, blev gravid med twins och magen är ännu värre. Nu måste jag bara ha igenom en operation och sköterksan tordde det skulle gå igenom. Men son sat man har många funderingar och jag är inte ens i mål...och vet om det blir ngn op. Men vad är det för studie ni deltagit i?

Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
Svar på tråden Operation av bukväggsdiastasis