• Kartella

Åskiter och tips på adoptionsorgansisationer till colombia

Hej!

Jag och min man ska adoptera från Colombia, jag har precis fyllt 25 och min man är 27.
    Men behöver hjälp med vilken/vilka organisationer man ska välja. Vad har ni för erfarenheter med olika organisationer? Några tips?
    Undrar också om någon vet mer om skillnaden på att adoptera privat i colombia eller gå genom ICBF, tid, ålder osv. Det skiljer ju ganska mkt i pengar verkar det som är det för att privat går snabbare? någon som vet?
    tacksam för alla erfarenheter och synpunkter!
  • Svar på tråden Åskiter och tips på adoptionsorgansisationer till colombia
  • Simba79

För de privata barnhemmen (endast AC) får man köa i Sverige innan man skickar iväg sina papper, sedan är det ca 6mån-1,5 års kö i Colombia.

Om man vill adoptera genom ICBF kan man skicka iväg sina papper till Colombia direkt men väntan i landet är i nuläget ca 3,5 år. Vet egentligen inte om det är så stor skillnad mellan de olika adoptionsorganisationerna som skickar till ICBF, men vi var på ett infomöte om Colombia i helgen som FFIA hade och där fick jag en bra bild av dem och deras kontakt i Colombia.
    Så största skillnaden är väl om ni vill köa i Sverige eller inte. Totalt sett skiljer inte jättemycket i kötid (om tiderna på organisationernas hemsidor stämmer.)
    Lycka till!
  • Längtande mamma

Sen finns ju den lilla svenska privata organisationen La casa också som bara samarbetar med ett enda privat barnhem (som å andra sidan ingen av de andra organisationerna har). Sök på adoptionsorganisationer på MIA's hemsida så hittar ni en länk! Jag vet att det är många som är nöjda med dem. (vi ska adoptera via AC's privata barnhem)

Colombia-mamma-wannabe
  • LG74

Vi har adopterat två barn via AC och ICBF. Anledningen till att vi valde AC som organisation var att det var en stor organisation med många länder att välja mellan. Det var viktigt ifall det skulle ske något och viv ar tvugna att byta land. Vi är väldigt nöjda med AC som organisation. Tips kan vara att kika på organisationernas hemsidor alt. ringa för att ta reda på om de har fler länder osm ni passar in på OM det skulle vara så att något sker i Colombia. Det är dyrt att behöva byta organisation om ni kommit en bit i processen. Är ni medlemmar i någon/några organisationer? Om inte betala in sökandeavgift snarast, gärna till fler än en organisation om ni har tänkt er syskon någon gång. Lycka till! Kul att ni vill adoptera från Colombia förresten

• Gnista

Vi har adopterat via ALC, Adoptionsföreningen La Casa. Dom samarbetar med barnhemmet Casa de la Madre y el Nino i Bogota. Vi är verkligen nöjda med precis allt. Vi har fått mycket snabba svar på våra frågor. Organisationen har inget dyrt kontor och anställda utan de som jobbar med adoptioner är de som själva adopterat från La Casa. Det gör att dom kan hålla kostnaderna nere och man möter även stor förståelse genom processen eftersom de sjävla varit med om den. Barnen varierar i ålder, från några månader till några år. Man kan ha medgivande för små barn (0-36 mån) eller äldre barn. Vi fick en tvååring son (medgivande 0-24 mån) för snart tre år sen och en fyra månader gammal dotter (medgivande 0-36 mån) för några månader sen. Väntetid till varierar kraftigt, från några månader till ca två år. Vi väntade åtta månader från skickad akt första gången, 12 månader andra gången. Kan varmt rekommendera ALC!

Läs mer om krav, kö mm här: www.lacasa.nu

• Kartella

Tack för alla svar, vad glad jag blir!

Vi har rest en del i latinamerika och vi älskar det, känner oss som hemma! Så Colombia känns som ett självklart första val. FFIA har väl bolivia också ( som just nu verkar stå still) om det skulle ta stopp i Colombia.
    Vi har mest varit inne på FFIA och ALC, och vi ställde oss i kö till FFIA igår!!!!
    Men på ALC:s ansökningsblankett står det att man ska skicka med medgivande, kan man inte ställa sig i kö innan man fått medgivandet?
    Gnista: va kul att du är så positiv till ALC, jag har hört massa positivt om dem!
    Man blir verkligen glad och hoppfull när man ser att ni har lyckats! Det känns ju som en oändligt lång väg att vandra, men jag vet ju att det kommer vara värt varenda sekund!
    Å vad man längtar!
  • Gnista

Man behöver inte ha medgivande för att ställa sig i kö hos ALC. Man betalar in avgiften 2 500 kr (som är en engångsavgift, inte en årsavgift som hos de andra organisationerna) till deras postgirokonto. From dagen det registeras på kontot står man som adoptionssökande. Sen kompletterar man med utredning mm när den är klar. Kolla här: http://www.lacasa.nu/kosystem.shtml

• flodputte

Vi valde AC för att de har flest länder. Vi bokade ett möte med en handläggare på Ac och hon tog fram länder som var lämpliga för oss. På så vis blev det privata barnhemmen i Colmobia. Vi hade långkötid i Sverige när vi bestämde oss så det tog inte så lång tid allt som allt.  Typ två år.

Lycka till...

Svar på tråden Åskiter och tips på adoptionsorgansisationer till colombia