Inlägg från: Menhir |Visa alla inlägg
  • Menhir

Hjälp mig! Dragit ut tand och blöder.

Det som gäller är kompression, kompression, kompression! Tryck kompressen med fingrarna mot såret och gärna så du "kniper ihop" såprkanterna, inte bara trycker mitt uppe på hålet. Du behöver inga ny kompresser, det går bra med en ren handduk eller annat, det viktiga är trycket. Bakterier har man i munnen ändå.

Skölj eller drick inte heller, då levrar sig inte blodet som det ska. Och undvik att spotta, det gör så det blöder mer.

Att det känns som mycket blod är för att det blandas med saliven, att man får besvär med blödning efter att ha tagit bort den tanden är ovanligt såvida det inte var en komplicerad operation ch de fick borra bort mycket av käkbenet.

Menhir, leg tandläkare

• Menhir

Kenai: första dagarna, och speciellt om det fortfarande är lättblödande är det bäst att inte varken borsta eller skölja (du kan förståss borsta tänderna en bit bort). Den "blodkoagelplugg" som sitter där vill vara ifred. Låt därför hålet vara i fred så mycket som möjligt. Även om det hamnar mat och skräp så låt det vara kvar! Läkningen sker underifrån och puttar upp skräpet, det finns ingen risk att det läker fast.

Det kommer att både smaka och lukta apa ur munnen närmaste dagarna men det är som det ska.

Det vita i hålet kan vara fibrin dvs läkningen har påbörjat (jämför med skorpan på hudsår som har blivit blöt, det är också vitt, eller hur?).

När det inte blöder längre kan du skölja med Hexident som är bakteriedödande. dentan är fluorskölj och påverkar inte läkningen (men gör tänderna starkare!).

Svar på tråden Hjälp mig! Dragit ut tand och blöder.