• amadeus78

Slagit i huvudet

Om ditt barn slå i huvudet , hur gör du då? Eller hur reagerar du?
    Hur tänker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Slagit i huvudet
  • Hannah76

Håller uppsikt på mitt barn. Men svimmar barnet av, så åker jag in akut.

• Tingeling83

Håller med uppsikt på mitt barn.

Kärlek
  • lövet2

Jag håller uppsikt över barnet och kollar efter tecken på hjärnskakning. Om barnet visar tecken på det, så ringer jag akuten och kollar om de vill ha in oss.

• Disela

Jag håller uppsikt. Ser först och främst att hon skriker när hon slagit sig. Sedan att hon inte somnar eller kräks. Gör hon detta skulle jag i första hand ringa till 1177. Skulle inte åka in eller ringa 112 för en bula tex. Jag känner mig så pass trygg att jag kan se på min dotter om hon förändras och vet hur jag ska agera uteftrer det.

• saxon

Jag håller uppsikt på barnet för eventuella tecken på hjärnskakning.

• Double the joy

Beroro helt o hållet på situationen. Men troligt 1177 o hör, ( tycker att 1177 ibland inte har riktigt koll)  sen håller jag koll och skulle jag känna mig osäker så åker jag in till akuten.
    Ansvaret ligger alltid på mig som förälder... om jag känner att jag vill åka in o 1177 säger att jag tycker ni ska avvakta så struntar jag i det då åker jag in. Jag känner mina barn o ser hur de påverkas det kan aldrig 1177 göra.

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • VirrigaVera

Det beror på hur hårt barnet slog i och var det tog och hur barnet reagerar.

• enny signatur

uppsikt. hon har slagit huvudet en gång på riktigt förut, då ringde vi 1177 och pratade med dem tror jag.. eller jag minns inte. vi höll henne sen under uppsikt iaf och ringde dem dagen efter (då hade hon sptt massa) och så vart det ambulansfärd in (inte så dramatiskt...). var inga problem mer än att vi pkte på magsjuka av besöket där.

• Flickan och kråkan

Med första barnet ringde jag 1177....många gånger tills jag var helt på det klara med vad som gällde. Numera håller jag uppsikt. Fast det beror ju självklart på vad som har hänt. Känner jag mig minsta osäker så ringer jag.

• Miss Cee

Gjorde såhär:

* Lugnar och tröstar
    * Känner igenom kroppen ifall barnet reagerar om jag tar någonstans och ev kan ha brutit något. Tittar efter blod i öron/näsa/mun och från huvudet.
    * Ev lägger något svalt på bulor.
    * Håller uppsikt resten av dagen efter dåsighet, kräkningar etc.
    * Om barnet tuppat av, kräks eller visar andra problem senare så åker vi inte till akuten.

Efter att jag kollat allt jag kan och vet hur läget är så ringer jag sjukvårdsupplysningen och rådgör.

• wiizz

Min dotter rammlade ur våran säng när hon var 10 mån.
    HOn ramlade med huvudet först och jag ringde sjukvårdsrådgibiningen som rekomndera mig at gå ner till vårdcentralen.

Min dotter började strax efter spy m.m så vi blev i väg skickade i sjuk transport till östrasjukhuset i stället.

Hon hade fått hjärnskakning och jätte bula så jag är glad att jag åkte in:)

• Rocktroll

Min dotter föll för någon vecka sen och slog huvudet i soffbordet. Då ringde jag först 1177 och åkte sen in på akuten för hon blödde ur huvudet och hade fått ett jack.Men ingen hjärnskakning eller nått så hon är en tjockskalle :P

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • CCA

Beror på hur barnet har salgit sig och hur det reagerat första minuterna efter. Har varrit ett par gånger jag ringt sjukvårdsrådgivningen men har aldrig behövt åka in.

• SofieKarolina1982

Våran son ramlade handlöst baklänges på köksgolvet och slog bakhuvudet, han tuppade av. Vakande till så fort jag tog tag i honom, han spydde inte eller något, men vi åkte in till akuten. Han fick förmodligen en lätt hjärnskakning sa dom.

• Eisa

Håller uppsikt. Får panik men visar det inte. Deppar sönder och samman. Sen läker tiden alla sår.

• enny signatur
    wiizz skrev 2010-05-12 07:35:24 följande:
    Min dotter rammlade ur våran säng när hon var 10 mån. HOn ramlade med huvudet först och jag ringde sjukvårdsrådgibiningen som rekomndera mig at gå ner till vårdcentralen. Min dotter började strax efter spy m.m så vi blev i väg skickade i sjuk transport till östrasjukhuset i stället. Hon hade fått hjärnskakning och jätte bula så jag är glad att jag åkte in:)
    fast vad hjälpte det att åka in?
  • Tingeling83
    enny signatur skrev 2010-05-13 11:43:23 följande:
    fast vad hjälpte det att åka in?
    bra kolla upp. Barn kan få inre blödningar.

Min mammas kollegas barnbarn trilla ner för soffan slog i bakhuvudet var slö & inte sig lik , de åkte in men de på sjukhuset skicka hem dem igen , deras barn på 2 år dog av inre blödningar :(
    Kärlek
  • frk Carlsson

beror väl på åldern också och HUR de har slagit i huvudet och hur de reagerat på det. så - jag börjar nog med att hålla uppsikt innan jag drar på stora trumman...

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
Svar på tråden Slagit i huvudet