• Nexxuz

Vad tycker ni om Unga föräldrar?

Hejsan först tänker jag berätta lite om mig själv, Jag är en 17 årig kille som snart fyller 18 med en dotter och min Sambo som är 17 år gammal.
    Det är såhär att jag har läst så OTROLIGT många trådar på denna sidan om just ämnet hur "dumma i huvudet" vi unga föräldrar är, att vi är sämre än er som måste vara 40 innan ni skaffar barn och att vi inte kan ta ansvar.
    Då är en utav mina frågor till er varför är ni emot unga föräldrar?
    För några år tillbaka så var det ni som var konstiga inte vi?

Sen samtidigt så förstår jag inte ens grejen att man kan utala sig själv som en "bättre" förälder än en ung? För det förstå så tycker inte jag att förälder ska behöva vara någon ålder och det handlar inte om att man måste ha en karriär och ett heltids jobb med en fett lön och ett hus för flera miljoner.. Samma sak att ens utmärka sig med att vi "unga föräldrar" inte har råd att försörja våra barn det är oxå skitsnack visst finns det unga som inte kan det, men det finns presic lika många "40 åringar"

Säger inte att alla ni som skriver här inne är så, men majoriteten vad jag har sett verkar ha samma åsikt? tycker folk ska tänka efter lite?

Antar att jag låter otroligt gnällig i denna tråd men är så tröt på folk som trampar på en och tror dom gör allt så mycket bättre, Jag är ung förälder och jag löser pengar, Bostad allt utan problem.. Bara man har framfötter så klarar man allt, det handlar om vilja och att tänka igenom sina beslut, inte att vara 40 och bli pensionär när sin Son/Dotter är 20

Men änvänd denna tråden nu jag är inte rädd för kritik, vet att många inte kommer tycka om tråden, men ge mig iaf ett försök att förstå varför ni tycker som ni gör..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:40
    Har inget emot er som är 40 även ifall det kanske framstår lite så i den stilen, men verkligen inte. Tycker om er lika mycket som jag tycker om andra (=

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om Unga föräldrar?
  • Hannah76
    Nexxuz skrev 2010-05-11 19:19:20 följande:
    Det är otroligt barnsligt utav dig att komma och snacka sådan goja? vad har mitt förflutna med detta och göra? mina föräldrar har goa jobb och har aldrig haft problem i mitt liv, Min flickvän är likadan egenföretagare till pappa med gott om pengar och en mamma som har ett bra jobb oxå, hon har inte heller haft några problem i uppväxten? antar att du påstår att du är mognare än mig / oss unga? istället för att skriva något så löjligt så hade du ju kunnat vissa att du är så "Otroligt Mogen" som du tydligen motbevisar
    Hur försörjer ni er? För ni blir väl inte försörjda av era föräldrar?
  • WPmamman

Har man otur kan man möta folk som ser ner på en som ung förälder. Man får försöka slå ifrån sig det eftersom det är man själv och de närmaste som vet hur man är med barnet, ingen utomstående kan tala om det för en. Fick min dotter när jag var 20 och räknas därför som ung förälder. Många tar mig för storsyster till henne än idag men så ser jag tydligen väldigt ung ut. Inte många som tror på att jag är 26 de gissar tydligen på runt 18 men det får jag ta som en kopmplimang.
    Jag vet att man kan bli bådde ledsen och arg över hur en del anser att de kan behandla en, men med tiden lär man sig att ta det med ro och lugnt gå från situationen. Ju lugnare man själv tar det kring frågor om just unga föräldrar desto mindre påhopp får man enligt min erfarenhet. De "vettiga" människorna vet att det handlar om individ och inte ålder när det gäller mognad.
    Kul med unga pappor som vill uttala sig{#lang_emotions_smile}, de var inte så många på "min tid"{#lang_emotions_wink}

• UpsyDaisy

Jag är otroligt imponerad av unga föräldrar! Jag är stum av förundran över att det finns unga idag som tar ansvar för sina handlingar och faktiskt tar hand om barnet/barnen de varit med om att skapa TROTS samhällets missnöjda blickar och bittra kommentarer.

All heder åt er! JAG är iallfall sjukt imponerad!

• Peyman

Jag tycker ingenting! Var själv tonåring när jag fick barn.

Vissa är bra, känner flera otroligt fina unga mammor. Vissa är värdelösa, känner några såna också. Men fler bra än dåliga måste jag nog skriva nu när vi är på FL. Men jag känner både bra och dåliga "äldre" föräldrar också.

Salama wa Dominic حبّ
  • My Girls

Idiotiskt?! Sisådär. Jag tycker inte det är bra med för unga föräldrar. Äh jag röstar inte alls.... 

Känner ingen som medvetet väntar med barn tills de är 40 och jag känner ingen som kastar sten efter yngre föräldrar. 

Vad som verkar vara vanligt dock är att många vill ha barn för tidigt eftersom de som Stinky säger kommer från trasiga hem eller så är det ett snabbt sätt att finna en identitet; du blir förälder punkt. 
    Det många inte stannar upp och tänker på generellt sett är; någorlunda stabil inkomst, att de lärt känna sin partner innan barnet är ett faktum och får lite mer skinn på näsan. 

Det verkar fattas hos de flesta unga föräldrarna här inne. De har oftast inte förmågan att diskutera generellt, för generellt sett så har lite äldre föräldrar mer trygghet innan barnen kommer, generellt sett. Det är förbannat irriterande att yngre föräldrar måste ta allt så personligt. De måste sitta och svära, skrika, hävda sig själva och gärna klanka ner på andra i sin tur, istället för att kanske säga "Hey. Vi är väl föräldrar allihopa!"
    Sorry, jag tar er inte på mer allvar nu heller, efter ovanstående ts. 
  • My Girls

Släpp åldersnojan och var förälder. Ni verkar noja mer om åldern iaf än vad vi äldre gör? Alla är inte efter er, bara för att de råkar titta åt ert håll eller snacka generellt!

• happy 78

bryr mig inte ett dugg om åldern. det som är viktigt är hur bra föräldrar folk är.

• Stinky
    Nexxuz skrev 2010-05-11 19:19:20 följande:
    Det är otroligt barnsligt utav dig att komma och snacka sådan goja? vad har mitt förflutna med detta och göra? mina föräldrar har goa jobb och har aldrig haft problem i mitt liv, Min flickvän är likadan egenföretagare till pappa med gott om pengar och en mamma som har ett bra jobb oxå, hon har inte heller haft några problem i uppväxten? antar att du påstår att du är mognare än mig / oss unga? istället för att skriva något så löjligt så hade du ju kunnat vissa att du är så "Otroligt Mogen" som du tydligen motbevisar
    "Snackar goja"? Vad är det för "goja" jag snackar? Det är ett faktum att de flesta unga föräldrar kommer från lägre samhällsklasser och från trasiga förhållanden, och det kan knappast varken du eller jag ändra på.
    Att du känner dig träffad, visar ju bara på hur rätt jag har.
  • Matillin
    Teskedsmamman skrev 2010-05-11 19:40:17 följande:
    Vilka trådar har du läst?De flesta jag har läst handlar om att unga tror sig veta så mycket om hur det är att bli äldre. De vet att man tydligen verkar vara fullständigt handikappad som 40-åring, att man inte har ork till någonting osv...Vad ALLA unga som LÅTER MEST tydligen totalt har förbisett är att alla äldre föräldrar faktiskt HAR varit unga, medan ingen ung förälder har varit i äldre föräldrars ålder.Vad många ugna - de som håller på och tjafsar i alla fall, det finns många bra unga föräldrar också - inte kan förstå att det finns erfarenhet som ENDAST kommer med ålder, inget som man kan förvärva på annat sätt än att fylla år, gång på gång... Eller framför allt, de TROR inte på att sådan erfarenhet finns och tjafsar emot...Att tjafsa emot en människa på säg 39 år om hur det är att åldras när man själv är 17-18 år ÄR faktiskt korkat.Det ÄR bra att ha utbildning osv klart så man har det gjort, vad är fel på det? För visst är det enklare att plugga om man inte måste ta hand om ett barn samtidigt?De unga som jag reagerar på är de som hela tiden måste tala om hur jäkla bra de är, inte sjutton startar äldre föräldrar tråd efter tråd om hur jäkla bra de är som föräldrar för de är äldre, de måste inte tala om hur många egna företag de har startat, att de har den och den erfarenheten, är så och så mogna osv...Sådant beteende skriver jag in under kategorin "kanske borde växa på sig lite". I min närhet finns flertalet sk unga föräldrar som INTE har självhävdelsebehov och måste tala om hur duuuktiga de är. De ser sig som föräldrar, inte unga föräldrar trots att de kanske är tvåbarnsföräldrar vid 19 års ålder.Vet du hur många unga tjejer som har kommit fram och kallat mig både det ena och andra för att jag inte hade möjlighet att få barn tidigt? Jag har blivit spottad på, de har stått och skrikigt mitt på stadens torg om vilken jävla barnplågare jag är för att jag har fått alla mina barn efter 34 års ålder, det är helt rätt att göra så eller?Om man har varit utsatt, mer än en gång kan jag säga, utan att jag på nåt sätt har provocerat dem, jag vet inte ens vilka de är, de känner mig inte, är det konstigt om man blir LITE kritisk till unga föräldrar som MÅSTE tala om att de är mycket bättre? Och sedan börjar rabbla påstående efter påstående som de inte har någon som helst insikt i eftersom de -återigen- inte har den erfarenhet som är tvunget att behövas för att kunna uttala sig om hur det är att åldras.Knip igen, var en stolt ung förälder med ÖDMJUKHET! Och lägg ner duktiga-jag-attityden.
    Jag håller med dig i det du skriver.
  • Matillin

"Snackar goja"? Vad är det för "goja" jag snackar? Det är ett faktum att de flesta unga föräldrar kommer från lägre samhällsklasser och från trasiga förhållanden, och det kan knappast varken du eller jag ändra på. Att du känner dig träffad, visar ju bara på hur rätt jag har. Ja det stämmer faktiskt att det ofta är så. Men alla unga föräldrar kommer inte från såna förhållanden. Många unga föräldrar har ju inte blivit planerat gravida och gravida kan tjejer från alla samhällsklasser bli.

Svar på tråden Vad tycker ni om Unga föräldrar?