• Smilla75

Lucas - tråkigt?

Vår son är snart tre månader och fortfarande namnlös.

Syskonen heter Malva och Ludvig.

Jag vill ha Didrik, min man vill Lucas. Förvisso tycker jag Lucas är väldigt fint och skulle välja det, om det inte vore det vanligaste namnet på nyfödda pojkar.
    (1 på 100 får namnet).

Vi kan kompromissa om namnen Viggo eller Vilgot. (Viggo blir lite upprepning på Ludvig dock).

Vad tycker ni om namnen ovan och är det tråkigt att välja det allra vanligaste namnet även om det är det finaste?

• Svar på tråden Lucas - tråkigt?
  • Suess

Har själv en liten Lucas..tycker namnet är superfint. Visst var det det vanligaste namnet 2009 men det gör inte mig nått.
    {#lang_emotions_smile}

• vackert udda

Jag skulle inte valt det, känns som om var och varannan unge heter det idag och ja - det blir tråkigt!
    Men självklart så ska ni gå på magkänsla och inte bry er om vad andra tycker egentligen, är ni kära i namnet så välj det.

Jag tycker däremot att Vilgot är jättefint {#lang_emotions_laughing}

Lycka till!

• Feliziaa123

Jag tycker Lucas är jättefint & passar bra med de andra syskonens namn!

Novalie 2010-05-08 ♥
  • LuMa
    benedikten skrev 2010-05-11 20:17:08 följande:
    Du ska välja det namnet du tycker är finast, fast det är vanligast!
    Exakt.
    Gillar man namnet och tycker att barnet passar i det så spelar det väl ingen roll var på topplistan det ligger?
  • DenNamnbitne

Ja, Lucas är rätt tråkigt, däremot är Lukas jättefint och får mig dessutom att tänka på Emils vackra häst. Dessutom är inte namn vanliga idag -snarare "vanliga". Annars tycker jag att Vilgot är jättefint ihop med syskonens namn- eller kanske Algot{#lang_emotions_tomte}

Lycka till!

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • LinnIvan

Älskar så klart namnet Lukas för det heter min son! Underbart namn!

• Fnollan

Lucas är som redan sagt ett fint namn, annars hade ju inte så många föräldrar valt det till sina små
    Jag hade inte valt det till min son om ni har ett vanligt efternamn just eftersom Lucas förmodligen kommer vara populärt minst ett par år framöver. Det kommer bli en hel del Lucas...så välj Vilgot istället!

• Smilla75
    Fnollan skrev 2010-05-14 22:59:35 följande:
    Lucas är som redan sagt ett fint namn, annars hade ju inte så många föräldrar valt det till sina små Jag hade inte valt det till min son om ni har ett vanligt efternamn just eftersom Lucas förmodligen kommer vara populärt minst ett par år framöver. Det kommer bli en hel del Lucas...så välj Vilgot istället!
    Det ligger mycket i det du skriver. Det är det enda namn vi kan enas om är riktigt fint, även med hänsyn till smeknamn. Vilgot är inte riktigt på topp då vi inte gillar ändelsen - Algot är tex det fulaste namn jag kan tänka mig.

På vårt dagis och skola finns ingen Lucas så rimligen blir han ändå rätt ensam om det. Vårt efternamn är nr 97.

Det får nog bli Lucas men lite tråkigt känns det att jag inte fick favoriten Didrik.
  • Fnollan

Lucas till förnamn och Didrik i andranamn då!

Personligen skulle jag inte vilja ha ett tio i top namn till mitt barn, vet av egen erfarenhet hur tråkigt det är att alltid bli kallad med både för- och efternamn för att bli särkild från övriga i klassen med samma namn.

Svar på tråden Lucas - tråkigt?