Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

Jag skäms

Toboas skrev 2010-05-13 14:24:01 följande:
    Först vill jag säga att jag tycker att det är bra att du är tydlig med att det inte rättfärdigar våld även om man inte uppskattar konstverket. Då är vi ju alla på rätt sida i den diskussion. Men när man säger att yttrandefrihet också kräver respekt för andra så tänker man kanske inte på hur lättstötta (för att inte säga lättkränkta) människor är. Om jag vore jude så skulle jag ju kräva att kristna inte talar om Jesus som guds son eftersom det skulle vara att kränka min tro att messias inte kommit ännu. Som kristen kan jag säga åt muslimerna att de inte får hävda att Jesus INTE var guds son eller att han INTE dog på korset - båda de påståendena kränker ju min trosuppfattning i grunden. I båda fallen skulle man kunna kräva att de andra inte talar om sin religion eftersom det kränker min uppfattning. Som ateist så skulle jag kunna hävda att alla religiösa borde förläggas med yttrandeförbud rörande de delar av deras läror som inte kan bevisas vetenskapligt. Och så vidare...
    For engang skyld er vi fullkoment enig om noe.. Wow!!

Javisst finst det lett krenkede mennesker, men det jeg tenker på er mer anstedig respekt. La oss ta tex dette med Muhammed: Vi vet at muslimer anser hunder som urene og at han ikke er lov til å avbildes, da tycker jeg det er respektløst å gjøre det motsatte..for en vet at dette krenker deres tro..noe som egentlig er helt unødvendig. Selv om det er morsomt for oss andre, kanskje..men hur kan noe være morsomt om det sårer andre? Det kommer inte under å bli lett krenket..dette går på noe som for dem er hellig.  Men det gir dem inte rett til å begå vold mot andre.

Når det kommer til religion så er det en tro, og noe annet en åsikter som en bevisst tar frem for å provisere eller få frem et poeng. Hva en tro innholder er inte noen en selv kan bestemme..men det er noe en er komt frem til at stemmer tex.
  • Free Spirit
    Add3 skrev 2010-05-13 15:47:05 följande:
    Det lättaste är ju helt enkelt att inte åka dit där det visas...de är inte speciellt smarta de där muslimska fanatikerna...
    Det smarte og riktig er å la være..MEN ikke på grunn av frykt for hva dei kan gjør mot en..men heller av respekt.

Inte er jeg for at en skal la dei få få et grep over oss ved å bruke vold og terror fordi vi gjør usmakelige ting.
  • Free Spirit
    moonlaight skrev 2010-05-13 17:02:10 följande:
    Jag är muslim och skäms över hur vissa muslimer bete sig. Dom förstör fös oss hela tiden.
  • Free Spirit
    Rochefort 10 skrev 2010-05-13 21:24:50 följande:
    Varför ska just religion vara undantaget föremål för kritik, när det går alldeles utmärkt att kritisera hela gruppen för till exempel deras politiska åsikter?
    Svaret er enkelt..religion er noe meget personlig.og det er inte bare åsikter, men en tro.. Som kristen er min tro, min identitet..og dermed også meget personlig..men når det kommer til diveres åsikter så går det inte på dypet. Om du forstår hur jeg mener.
  • Free Spirit
    Add3 skrev 2010-05-14 00:03:28 följande:
    Så din världsåskådning är värd lite mer än de som inte tror på en religion?
    Forlåt, men hva mener du nu?
  • Free Spirit
    JTA skrev 2010-05-14 19:50:44 följande:
    Free Spirit skrev 2010-05-13 23:47:45 följande: Din religiösa övertygelse är alltså mer värd än andras i ditt tycke ytliga åsikter. Du är inte lite fräck du.
    Frekk? Jeg sier bare at tro er meget personlig..men når det kommer til mine åsikter blir det jo en helt annen ting.

For da er det mine åsiktene og inte min identitet som blir kritisert..mulig å se forskjellen der?
  • Free Spirit
    Add3 skrev 2010-05-14 21:00:34 följande:
    Jag ställde samma fråga men fick bara vad jag uppfattade som spelat orförstånd till svar..
    Og hva skulle hensikten være?
  • Free Spirit
    jaghopparhögt skrev 2010-05-13 14:20:16 följande:
    Jo det har jag, jag har all rätt nedvärdera personens tro och åsikter eftersom jag anser att det är dåliga åsikter, samma sak att jag nedvärderar nazisters åsikter och anser att deras åsikter är fel så gör jag samma sak med muslimer och kristna t ex.
    Jaha..og skulle jeg nedverdige andres tro bare for at jeg tycker den er er dårlig?

Ja da hadde jeg hatt litt av en jobb..men det er jo noen som heter respekt for andres syn på ting selv om en selv inte tycker om alls..kanskje noe å tenke på..
  • Free Spirit
    jaghopparhögt skrev 2010-05-16 01:39:21 följande:
    Respekt är något man förtjänar och inte något man automatiskt har. Jag religiösas tro förtjänar endast respekt om de kan uttrycka den på ett intelligent sätt. Och det gjorde knappast de som var på Vilks föreläsning.
    Etter mitt syn så burde jo Vilks tenke seg om litt før han går ut å provoserer noe som er hellig for millioner av troende muslimer. Jeg tycker han kunne spart seg..

Dei utrykte jo inte sin tro så der..men heller en reaksjon på hans provokasjon.
  • Free Spirit
    jaghopparhögt skrev 2010-05-16 02:52:46 följande:
    Är något mer värt om det är heligt för miljoner människor än om det är heligt för en människa?
    Poenget som jeg tror du forstår er at der helt unødvendig å gå provosere og kaste skitt på noe som har stor betydning for mennesker..

Som sagt, respekt kommer en langt med..
  • Free Spirit
    Toboas skrev 2010-05-16 09:57:02 följande:
    Respekt är en sak men när någon kräver respekt och hotar med våld måste man möta det - annars så vinner de. Ska kriminella gäng inte heller kritiseras eftersom man kan anta att det finns risk för represalier? Terrorister ska inte kritiseras eftersom de kanske vänder sig mot en nästa gång. Om jag slår ner alla som säger emot mig så ska folk respektera mig?
    Ja en kan ikke godta vold og hot som det han opplevde. For da kan det bli brukt til å  styre med frykt. Men hur tenker du at en skal møte det?

Men mer provokasjon?
  • Free Spirit
    Rochefort 10 skrev 2010-05-16 12:57:32 följande:
    Jag förstår att din tro är mycket personlig och en stor del av din identitet. Min poäng är bara att jag till exempel som inte har någon tro, åtminstone inte någon religiös sådan, får tåla att folk kritiserar min livsåskådning, varför ska en religiös slippa undan bara för att den är religiös?
    Jeg mente ikke at en ikke skal kunne kunne stille kritikse spørsmål angående min tro..

Alt med måte, og med rette motiv..om en gjør narr av andres personlige tro og identitet da tyckere jeg grensen er er nåd..

Nu er det jo typer som Viks en taler om..og det er å gå alt for langt..

Nu er jeg ikke helt sikker på hva livsåskådning betyr..
  • Free Spirit
    Toboas skrev 2010-05-16 15:57:31 följande:
    Med lagens hjälp. En grupp som möter kritik med våld ska få begränsad rätt att verka eftersom de inte respekterar de demokratiska spelreglerna.
    Begrenset rett til å virke? Mener du å utøve sin tro?
  • Free Spirit
    Frk Svår skrev 2010-05-16 16:12:31 följande:
    Men om Vilks ska anpassa sig och inte provocera på grund av att extremister uttalar sig, hotar osv, då har yttrandefriheten mist sin funktion och vi har helt plötsligt infört en censur. Är det mer rätt? Visst kan man tycka att han gjorde en onödig provokation, MEN han är i sin fulla rätt att provocera skiten (ursäkta uttrycket) ur muslimer, judar, kristna utan att behöva bli mordhotad. Självklart ska man få lov att debattera hans verk (det är ju syftet med konst) men ingen ska behöva bli mordhotad pga sin konst eller sina uttalanden som på intet sätt strider mot yttrandefriheten.
    Tildels enig der..
    hva er så viktigt med å kunne provosere andre..hva er så viktig med å få andre sint?

Til hvilken nytte? for å se hur langt grensen kan strekes? Er det virkelig verdt det?

Skal en tilsidesette respekten for at en skal ha all sin frihet i behold til å gjøre exakt hva en vil?
  • Free Spirit
    Frk Svår skrev 2010-05-16 16:43:09 följande:
    Yttrandefriheten har ju sina begränsningar, du får inte kränka människor hur som helst. Men det har Vilks inte gjort i det här fallet. Muslimerna hade kunnat göra det mycket lätt för sig, man hade kunnat säga "Nej, det där är inte Muhammed. Han får inte avbildas, ingen kan avbilda honom. Bilderna föreställer måhända en arabisk person, men inte Muhammed."
    Så det er INTE krenkende å gjøre som han gjorde mot muslimers tro?
    Det han gjorde var å gå for langt..og det VAR krenkende..uten tvil..etter mit syn.
    Jeg vil inte rettferdigjøre muslimers vold og hot..for det er INTE rett..men er man så dum at en går over grensen, da må en beregne en reaksjon på en eller annen måte. Og kanskje det også VAR meningen..ikke vet jeg hans motiver.
  • Free Spirit
    Toboas skrev 2010-05-16 21:40:49 följande:
    Ja, i den mån den utövas offentligt. Till saken hör att de flesta muslimer INTE hota Vilks med våld även om de ogillar det han gör. Men en grupp som uppmanar till våld eller understödjer våld ska man kunna bevaka och kontrollera. Polisen gör ju detsamma med motorcykelklubbar. De som sköter sig har inte några problem, de som är kriminella punktmarkeras och kontrolleras.
    Hmm..ja mulig vi er enig der..
  • Free Spirit
    Frk Svår skrev 2010-05-17 08:56:51 följande:
    Han har måhända kränkt vissa muslimer, men fortfarande inte begått ett brott enligt svensk lag. Enligt yttrandefriheten hade han rätt att göra det han gjorde och även om man kan diskutera nödvändigheten så har han all rätt. Skulle han känna sig begränsad pga muslimer (eller andra människor) som hotar så har muslimer mfl infört censur i Sverige. Det kan inte accepteras.
    Jeg tror han ikke bare har krenket noen..men mange!!
    Problemet er da loven, for dette burde være en skam å skulle krenke noen med viten og vilje så som han har gjort..men egentlig er det han som burde skame seg for å oppføre seg så mot sine landsmenn.

Begrenset på grunn av muslimer?  Vel samvitigheten skulle være den som begrenset han..men den overkjører han galant. Det finst en grense for alt..mulig han ikke har forstått det..og bruke ytringsfriheten som unskyldning for å komme med skitt..er inte godt nok.

Men midt opp i alt ER det viktig å ta vare på ytringsfriheten..den er dyrebar, bare vi bruker den rett!
  • Free Spirit
    Toboas skrev 2010-05-17 18:13:41 följande:
    Om man inte behöver yttrandefriheten som skydd för att säga obekväma saker så behöver man den inte alls. Han använder den alltså helt rätt!
    Ytringsfriheten har en GRENSE..en får inte si absolutt alt en vil..
Svar på tråden Jag skäms