Waldorf-skola?
Läs och begrunda
Läs och begrunda
Bara undrade, min man har också gått på en Waldorff-inspirerad skola. Den var dock ännu mer hardcore än vanlig waldorff
Skolverkets hemsida bjuder på en del angående waldorff-skolor;
Skolverket bedömer att nedan angivna brister snarast måste åtgärdas.
- Skolan har ingen aktuell skriftlig kvalitetsredovisning (1 och 5 § § förordningen
om kvalitetsredovisning inom skolväsendet).
- Skolans betygskriterier anger inte vilka kunskaper enligt kursplanen som krävs
för att eleven skall få ett visst betyg (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor
jämfört med 7 kap. 4 § gymnasieförordningen).
- De obligatoriska nationella proven har hittills inte genomförts på skolan (2 kap.
9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7 kap. 5 § gymnasieförordningen).
- Skolan saknar betygskatalog. Efter avslutad kurs får inte eleverna ta del av det
betyg som satts. (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7
kap. 6 § gymnasieförordningen).
- I skolans poängplaner och information till eleverna framgår inte att eleverna
har rätt till slutbetyg när de nått 2 500 gymnasiepoäng (2 kap. 2 a § förordningen
om fristående skolor).
- Skolans likabehandlingsplan uppfyller inte författningarnas krav (6 § lagen om
förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
- Skolan bör förbättra uppföljningen, utvärderingen och analysen av de samlade
kunskapsresultaten i samtliga kurser så att det tydligt framgår hur kunskapsresultaten
är i förhållande till de nationella målen. Även uppföljningen av elevernas
kurs- och periodutvärderingar bör förbättras.
- Skolan bör analysera de stora skillnaderna i betygsfördelningen mellan kurserna
och vid behov vidta åtgärder för ökad måluppfyllelse.
- Skolan bör ytterligare analysera orsakerna till dessa resultat och vid behov vidta
åtgärder så att flertalet elever fullföljer gymnasieutbildningen inom fyra år.
Mina fetningar, där jag har velat lyfta fram det som jag tycker är mest oroväckande.
Jamen dåså!
Sålänge alla är nöjda med sina val är det ju jättebra!
Sen kan jag nog hålla med om att det är skillnad på waldorff beroende på vart det är.
Den som är häromkring är väldigt bokstavstroende och har rätt stark anknytning till antroposofin och dess galenskap.
Min systerdotter gick på waldorffdagis och jag vet att hon var väldigt nöjd. Dock går hon i kommunal skola nu och trivs med det också.
Men bara så ni vet, jag vet några stycken som säger att dom är waldorfflärare, och dom har gått typ en sommarkurs eller en ettårig utbildning... Det är lite skillnad på utbildningarna, och särskilt eftersom det inte går att utbilda sig till waldorfflärare på ett vanligt universitet eller högskola eftersom deras utbildning inte vilar på vetenskaplig grund.
Pastell, fårskinnsfällar och kottar låter ju mysigt vid första anblick.. Men hur ser ni på det faktum att lärarna inte har någon ordentlig utbildning? Särskilt med tanke på att det är dom som ska lära barnen allt då det inte finns läroböcker?
Självklart är det jätteviktigt att barnen tas omhand, att man anpassar utbildningsgraden till deras nivå och att alla barn blir sedda. Jag undrar vad det är för kassa skolor ni gått på egentligen?
Och om skolan nu inte uppfyller kraven, varför inte gå vidare med det då? Pränta ut läroplanen, stryk under bristerna och ge till rektorn? (det har jag gjort på min dotters dagis och därefter är allt bra!) Tar man bara barnen därifrån varje gång man inte är nöjd finns ju ingen chans för skolan att bli bättre då det inte sätts samma krav på dom.