Inlägg från: alvaereva |Visa alla inlägg
  • alvaereva

    Waldorf-skola?

    Läs och begrunda Obestämd

  • alvaereva
    Danitra skrev 2010-06-15 23:15:01 följande:
    Fast nu pratar jag om en förskola och inte en skola. Viss skillnad anser jag.
    Ja visst är det skillnad men betyder det att det är okej då?

    Waldorff grundar sig på Antroposofin, som är ett religiöst samfund. De har vissa idéer och tankar som inte passar ihop med det sätt jag vill uppfostra mitt barn på.

    Exempelvis ska barn innan dom är sju år (då nån slags andlighet inte är färdigutvecklad i deras hjärna) inte få lära sig siffror, bokstäver, att räkna, och dom får för allt i världen inte använda färgen svart när dom målar.
    Du som förälder kan komma att synas i sömmarna, då socker är livsfarligt, tv är ännu livsfarligare.

    Barnet ska helst inte leka med annat än kottar, stenar och sånt som finns i naturen. OM dom nu ska leka med leksaker så ska dom vara i trä eller ylle, gärna färglösa leksaker eftersom det sägs sätta fart på deras fantasi.

    Läs gärna på mer om vad Waldorff grundar sig på, en lära som en gubbe som heter Rudolf Steiner har "kommit på".

    Antroposofin är en sekt, som sorteras in under manipulativa sekter, likt scientologerna.
    Förutom dom där idéerna om hur man ska uppfostra barn finns även en hel del läror om hur man ska äta och odla mat. Biodynamiskt är ordet, och det går ut på att man gödslar med helt vanlig bark, som man lägger i ett djurkranie och gräver ner i sidan av åkern. Skördar gör man när månen och stjärnorna står i en viss konstellation.

    Antroposoferna har ett väl utbyggt område ute i Järna utanför Södertälje, där dom specialiserat sig på att exempelvis ta hand om utvecklingsstörda. Dessa ska också skötas på ett visst sätt.
    Dom tror dessutom på karma, vilket betyder att är man utvecklingsstörd så betyder det att man gjort något i sitt förra liv som gjort att man i detta livet inte är helt 100...

    De har ett eget "sjukhus" där de ger egen medicin. Vad sägs om tistlar mot cancer? Kalvbräss mot giftstruma? Kvicksilver ger man till överviktiga och tröga barn.
    Det mesta kan botas med arnikasalva eller essens eller ringblommesalva!

    Vaccin är bannalyst, då dom anser att barn ska ha alla sjukdomar för att utvecklas andligt.
    Det stärker själen.

    Okej, barnen är små när dom går på dagis, men det påverkar dom ändå. Dom ska ju vara där ganska mycket.

    Detta jag har skrivit här är egenupplevda saker, och saker jag läst mig till (pluggar religion på universitetet). Jag har källor på allt om någon är intresserad.

    Vill ni läsa mer om Antroposofi, Rudolf Steiner och Waldorff så har jag massor av litteratur jag kan tipsa om!
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 07:50:53 följande:
    Jag och maken har bestämt att vår unge - liksom sin pappa och hans överkreativa och superintelligenta bröder - gå i Waldorfskola.

    Det känns helt självklart. Visst har Waldorf sina brister (Maken stavar som en efterbliven femåring, men är å andra sidan skitbra på ALLT annat) och ingen skola är perfekt.

    Men synen på lärandet, synen på barnet och intresset för att utveckla varje barns individuella talanger och behov lockar. Och att fokus ligger på kreativitet och skapande känns självklart då vi båda är konstnärer. 

    Maken berättar om lektioner ute i skogen, om hur de byggde och skrev sina egna böcker, sina egna instrument, sina egna leksaker och t.o.m sitt egna klassrum.

    Han berättar om hur förstaklassare lekte med niondeklassarna som om det var helt naturligt och hur speglar saknades och om hur alla fick se ut som de ville utan att någon reflekterade.

    Han berättar om den hemlagade ekologiska och vegetariska maten och om drakrollspelen de hade varje år. Han berättar om lugnet, om bristen på stress, om hur kunskap leks fram.

    Han berättar om glädje och om LUST att lära. (något som följt honom hela livet, karln kan allt han provar på)

    Dessutom är Waldorfelever (generellt):
    - mer öppensinnade (än elever från andra skolor) mot minoriteter såsom invandrare, homosexuella, människor med funktionshinder osv.
    - MINDRE toleranta mot nazism och rasism.
    - har bättre självkänsla och självbild.
    - mer kreativa och villiga att lära.

    osv.

    Jag är liksom såld.
    Vilken skola gick han på om jag får fråga?
  • alvaereva

    Bara undrade, min man har också gått på en Waldorff-inspirerad skola. Den var dock ännu mer hardcore än vanlig waldorff

  • alvaereva

    Skolverkets hemsida bjuder på en del angående waldorff-skolor;

    Skolverket bedömer att nedan angivna brister snarast måste åtgärdas.
    - Skolan har ingen aktuell skriftlig kvalitetsredovisning (1 och 5 § § förordningen
    om kvalitetsredovisning inom skolväsendet).
    - Skolans betygskriterier anger inte vilka kunskaper enligt kursplanen som krävs
    för att eleven skall få ett visst betyg (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor
    jämfört med 7 kap. 4 § gymnasieförordningen).
    - De obligatoriska nationella proven har hittills inte genomförts på skolan (2 kap.
    9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7 kap. 5 § gymnasieförordningen).
    - Skolan saknar betygskatalog. Efter avslutad kurs får inte eleverna ta del av det
    betyg som satts. (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7
    kap. 6 § gymnasieförordningen).
    - I skolans poängplaner och information till eleverna framgår inte att eleverna
    har rätt till slutbetyg när de nått 2 500 gymnasiepoäng (2 kap. 2 a § förordningen
    om fristående skolor).
    - Skolans likabehandlingsplan uppfyller inte författningarnas krav (6 § lagen om
    förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever

    - Skolan bör förbättra uppföljningen, utvärderingen och analysen av de samlade
    kunskapsresultaten i samtliga kurser så att det tydligt framgår hur kunskapsresultaten
    är i förhållande till de nationella målen. Även uppföljningen av elevernas
    kurs- och periodutvärderingar bör förbättras.
    - Skolan bör analysera de stora skillnaderna i betygsfördelningen mellan kurserna
    och vid behov vidta åtgärder för ökad måluppfyllelse.
    - Skolan bör ytterligare analysera orsakerna till dessa resultat och vid behov vidta
    åtgärder så att flertalet elever fullföljer gymnasieutbildningen inom fyra år.

    Mina fetningar, där jag har velat lyfta fram det som jag tycker är mest oroväckande.

  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 09:36:54 följande:
    jag vill bara tillägga att en likabehandlingsplan inte är någon garanti för att den faktiskt används i praktiken.

    Mobbing och våld på skolorna är ganska ovanliga inom waldorf (inte sagt att det inte finns).
    Det är också väldigt vanligt att mobbing och våld tystas ner på waldorffskolor.
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 07:50:53 följande:
    Dessutom är Waldorfelever (generellt):
    - mer öppensinnade (än elever från andra skolor) mot minoriteter såsom invandrare, homosexuella, människor med funktionshinder osv.
    - MINDRE toleranta mot nazism och rasism.
    - har bättre självkänsla och självbild.
    - mer kreativa och villiga att lära.

    osv.

    Jag är liksom såld.
    Dessa punkter är sånt som jag tycker är föräldrarnas uppgift att lära sina barn.

    Det jag tycker är viktigt att mitt barn lär sig i skolan är att få en nyanserad bild av allting, sexualitet, religion etc. Det anser jag att hon inte kan få på en skola som är byggd på en pedagogik som vuxit fram ur en sekt.

    Dessutom kommer waldorff att försvinna mer och mer (eftersom deras pedagogik inte stödjs av läroplanen och således är olaglig), eller anpassas till det svenska skolsystemet och deras läroplan, samt att utveckla egna styrdokument. Gör dom då det så ser jag inget fel i att waldorff finns. Men som det är NU, tycker jag inte att det är bra.
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 12:36:35 följande:
    men du - i ärlighetens namn; hur mycket lär sig ungarna i den kommunala skolan som den ser ut nu? Hur KAN man ens lära sig i den miljön?

    Jag tror personligen (jag kan givetvis ha helt fel, men min magkänsla säger detta) att barn lär sig mer i den slags livsbejakande, barnsliga men begränsade miljö med få elever och ja kanske en tokig gubbstrutt till lärare - som waldorf erbjuder än en stökig miljö där det går 30 elever per lärare. där det är tio olika ämnen som ska behandlas varje vecka och där lärarna är välutbildade men trötta och aldrig får en syl i vädret.

    Men jag har ju som sagt en annan syn på hur jag vill att mitt barns skolgång ska se ut. Jag fattar ju att andra föräldrar prioriterar annat (vilket är varför det är så bra att det finns alternativ)

    Jag skulle önska att ungarna fick leka in lärandet, kanske fokusera på personlig utveckling, lek, handarbeten, konst, musik, det praktiska  - dvs kreativitet och ja det som waldorf erbjuder, de första sex åren i skolan för att senare inrikta sig på de mer tyngre områdena som matematik, kemi, fysik, samhällskunskap osv - och då helt beroende på vad barnet själv har för talanger. (en del barn är ju konstnärliga och andra mer teoretiska)

    (givetvis ska delar av allt finnas även de första åren, men kanske inte på samma sätt som det är i grundskolan nu. Och det finns det ju även i waldorf.
    För i en waldorffskola är det aldrig stökigt menar du?

    Lärarutbildningen som den ser ut numera (jag går den själv) tycker jag försöker lära ut att det traditionella sättet att lära kanske inte passar alla, och att man ska kunna erbjuda alternativa sätt att lära. Mycket utomhuspedagogik, museipedagogik och andra undervisningsformer än katederundervisning.

    Jag vet inte vad du har gått i för skola (eller när du gick i låg och mellanstadiet) men i den skolan jag gick hade vi mycket lek, vi var ute en hel del, alla barn blev sedda och undervisningen anpassades efter varje elev. Allas behov tillgodosågs. Jag var utanför ett tag, men läraren snappade upp det fort och jag fick bästa tänkbara hjälp för att komma in i gruppen.
    Jag upplevde själv aldrig att vi hade det stökigt i klassrummet och vi var 19 elever i min klass.

    Jag har själv jobbat på den skolan som vuxen sen och nu har klasserna utökats litegranna, till 22 elever. Men då har dom en extra personalresurs också, som går mellan klasserna.

    Jag vill absolut inte påstå att den kommunala skolan är utan fel och brister, men den har iallafall inte lika "dåliga" fel och brister enligt min syn. Mobbing kan förekomma på vilken skola som helst, och var som helst i samhället. Men när exempelvis läroplanen inte tas på allvar, då brister det stort tycker jag.

    På en waldorffskola behöver barnen inte ens vara i klassrummet om de inte vill. Min man hade knappt satt foten innanför klassrummet innan han gick i femman (!) han var bara ute och lekte.
    Självklart har jag förstått att alla inte delar min syn på lärande men jag tycker ändå att ett tioårigt barn ska kunna sitta ner i en bänk och ta sig igenom sitt skolarbete i nån halvtimme i taget iaf.
    Vissa saker ska man kunna begära av (normala) barn, även om det självklart ska finnas mycket plats för att leka in lärandet även i kommunala skolor.
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 20:04:30 följande:
    och se, det där ser jag som något positivt! Min man berättar samma sak, att man sällan satt i bänkar - utan oftast satt ute, eller vid brasan eller i ett hörn eller i fönstret osv.

    Däremot så berättar han även att barnen ofta - på eget intiativ - arbetade med sina böcker  (man gör sina egna läroböcker i waldorf, något som är ett effektivt sätt att lära på har man konstaterat; man lyssnar på läraren som berättar, sen skriver man sin egna version samt ritar bilder till. Jag fick nämligen lära mig samma teknik att plugga när jag gick i komvux! Man använder båda hjärnhalvorna samt flera sinnen vilket hjälper inlärningen) eller de uppgifter de fått (t.ex att tälja till nåt) De var sällan sysslolösa och den mesta leken gick hand i hand med själva lärandet.

    Jag har heller aldrig mött en waldorfare som inte klarat av att sitta i skolbänken när de kommit till gymnasiet. Eller ja, inte i större utsträckning än vad de kommunala barnen iallafall... (själv klarade jag inte av skolan alls utan skolkade från årskurs ett)
    Ja det är sant, dom har sånadär periodhäften där dom målar och skriver ner det läraren berättar om. Inga läroböcker. Vilket betyder att om dom vill fördjupa sig och sitta ifred och läsa om sitt ämne så kan dom inte det. Jobbigt om dom har svårt att lyssna en längre stund. Plus att man bara får den version som läraren lägger fram.
    Nej det ser jag som väldigt negativt. Själv var jag en sån som ville läsa mycket enskilt, och fördjupa mig. Det hade jag inte kunnat inom waldorff.
  • alvaereva
    SaramedM skrev 2010-06-16 20:48:11 följande:
    senare än högstadiet?
    Jag tror också på lekandet,på det indivduella lärarndet men inte på en sekt som tror att svart färg är farligt och att barn inte är själsligt mogna att lära sig läsa förrän vid viss ålder

    Många kommunala skolor är totalt värdelösa,där håller jag helt med dig men det finns mellanting
    En skola vars lärare inte längre får examen från lärarhögskolan( beroende på att utbildningen inte vilar på vetenskaplig grund) känns inte som ett bra alternativ
    Håller med!!
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-16 20:51:40 följande:
    äh, jag har faktiskt aldrig träffat en enda antroposof som är så fanatisk. (med det sagt så förnekar jag givetvis inte att de inte finns, för de gör de såklart) dessutom så drivs de flesta waldorfskolorna tillsammans med föräldrarna och de flesta är faktiskt - tro't eller ej - vanliga människor precis som du och jag!

    Waldorfskolornas pedagogik är grundade på antroposofin ja, men själva skolorna är ofta ganska befriade från det mest tokiga teorierna. Min man visste inte ens vem steiner var och då har han ändå gått nio år i skolan! *s*
    kanske därför du är positiv till waldorff
    Men sen är inte antisar så vanliga utanför Järna heller (i Sverige menar jag då). Några har väl emigretat upp till Näsåker och så finns det ett gäng utspridda lite varstans.
    Själv bor jag 20 minuter därifrån och min man kommer från en sådan familj.
    Så jo, jag vet att många antroposofer kan vara väldigt fanatiska. Ingen nämd - men inget glömt!!
  • alvaereva

    Jamen dåså!
    Sålänge alla är nöjda med sina val är det ju jättebra!

    Sen kan jag nog hålla med om att det är skillnad på waldorff beroende på vart det är.
    Den som är häromkring är väldigt bokstavstroende och har rätt stark anknytning till antroposofin och dess galenskap.
    Min systerdotter gick på waldorffdagis och jag vet att hon var väldigt nöjd. Dock går hon i kommunal skola nu och trivs med det också.

    Men bara så ni vet, jag vet några stycken som säger att dom är waldorfflärare, och dom har gått typ en sommarkurs eller en ettårig utbildning... Det är lite skillnad på utbildningarna, och särskilt eftersom det inte går att utbilda sig till waldorfflärare på ett vanligt universitet eller högskola eftersom deras utbildning inte vilar på vetenskaplig grund.

    Pastell, fårskinnsfällar och kottar låter ju mysigt vid första anblick.. Men hur ser ni på det faktum att lärarna inte har någon ordentlig utbildning? Särskilt med tanke på att det är dom som ska lära barnen allt då det inte finns läroböcker?

    Självklart är det jätteviktigt att barnen tas omhand, att man anpassar utbildningsgraden till deras nivå och att alla barn blir sedda. Jag undrar vad det är för kassa skolor ni gått på egentligen?
    Och om skolan nu inte uppfyller kraven, varför inte gå vidare med det då? Pränta ut läroplanen, stryk under bristerna och ge till rektorn?  (det har jag gjort på min dotters dagis och därefter är allt bra!) Tar man bara barnen därifrån varje gång man inte är nöjd finns ju ingen chans för skolan att bli bättre då det inte sätts samma krav på dom.

  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 08:32:30 följande:
    precis så tänker vi också. Precis! *tummen upp*

    Jag är gravid nu och det MVC jag valt är Vidarkliniken, ett antroposofiskt mvc. När jag bytte från mitt gamla vanliga dit så frågade de, efter det sedvanliga välkommen hit, varför jag valt dem. Jag svarade att jag inte är antroposof och att jag har stor tillit till läkarvetenskapen. (aj löv sjukhus liksom) MEN att jag vill ha en bit av den andra sidan också, för att skapa balans. För att jag faktiskt tror att det finns flera perspektiv och att jag gärna vill ta del av det.

    Jag är supernöjd. Det är annorlunda ja, men jag lever ju i en modern värld med tillgång till allt det andra moderna och "riktiga" så jag går ju inte miste om nåt. Och nu har jag valt att nästa barn ska tillhöra vidarklinikens BVC också. Jag sitter ofta i deras väntrum när jag ska träffa BM och tycker stämningen är så otroligt avslappnande och skön bland de föräldrar som går där.
    Jag gick också på Vidarkliniken i början av min graviditet. Hon var helt fantastiskt gullig min BM, och det jag gillade var att hon pratade lika mycket med min man också, och vi pratade mer om känslor, utveckling och sånt som man normalt sett inte pratar så mycket om i vanlig MV. Dock kunde jag inte låta bli att läsa dom där häftena man fick med "propaganda" emot vaccin, mobilstrålning, ultraljud och så vidare.. Rena blajet.

    Allt eftersom graviditeten gick och jag hade en hel del komplikationer så kände jag att jag var tvungen att byta MVC eftersom dom inte kunde hjälpa mig vidare. Dom hade en trätratt och sen inget mer liksom. Och den där inställningen att är det normalt så går det bra och är det inte normalt så... ja.. Då kanske det ska vara så.
    Jag bytte iallafall och eftersom jag dessutom har giftstruma och äter levaxin så blev min nya BM vansinnigt arg då hon fick höra att inga prover hade tagits på mig, trots att jag hade påpekat att det kanske borde göras. Själv hade jag ingen direkt koll på vad för prover som borde tas och så. Jag hade ju aldrig varit gravid så långt innan.

    Jag kom iallafall till en "vanlig" MVC och där fick jag skitbra hjälp, Min BM var föredetta auroraBM på sjukhuset där jag skulle föda. Jag fick komma när jag ville, jag fick alla undersökningar jag ville ha, jag fick ALL hjälp jag önskat.
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 09:32:39 följande:
    jag fick aldrig nån propagandamapp. Dock så är jag själv ganska skeptisk till vaccin och andra moderna företeelser. Absolut inte emot - men skeptisk. Därav mitt behov att få den andra sidans version. (på mitt gamla bvc så var de nästan fanatiska åt andra hållet istället)

    och de HAR faktiskt en sån där hjärtlyssnarmaskingrej. Men de använder den bara i nödfall tror jag. De ville köra på mig eftersom att hjärtljuden inte hördes varje gång jag var där, men när jag sa att jag känt kraftiga sparkar fem minuter innan så gjordes det aldrig. Hjärtljuden hörde vi först i v. 34! (men osm sagt - jag kände sparkar och bök hela tiden)
    Jag fick heller ingen propagandamapp, utan små häften tillstucka mig hela tiden.
    När jag sen behövde medicin mot risk för förtidsbörd fick jag nått växtextrakt. Kan säga att det inte hjälpte ett dugg Dom sa heller inte åt mig att jag skulle vara sängliggande, utan leva på som vanligt med sex, promenader, jobb osv.
    Direkt då jag komm till den andra MVC och till läkaren där så blev jag sjukskriven, sängliggande och fick sexstopp. Utan det hade nog inte min dotter levt idag.
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 09:48:49 följande:
    ahaaa... ok, nej de har faktiskt inte gett mig några häften alls! Kanske för att jag är omföderska? Eller jag vet inte? Men visst ger de mig icke-medicinska tips då och då (som mot min huvudbärk och halsbränna osv) men jag vet ju vad det finns för medicinska alternativ så jag är bara glad för andra råd än de sedvanliga.
    Visst, det är skitbra med råd man inte kan läsa sig till lika lätt! Sen är det ännu bättre om dom funkar Men gör dom inte det så är det ju bra att man kan byta till något som faktiskt funkar.
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 09:58:03 följande:
    Tyvärr är det sällan nåt som funkar på mig, traditionell medicin eller den alternativa.   Jag är väldigt resistant.

    Jag är Treo-älskare med stort T, men nu sitter jag här höggravid med en scarf knuten hårt kring huvudet och extra extra starkt kaffe i koppen. Det KAN hjälpa ibland faktiskt, men fan vad jag saknar treon. (så fort ungen är ute så)

    --

    en annan anekdot från vidarkliniken är att jag nu har fått övningar att göra varje dag för att vända bebisen från höger till vänster. Tydligen så påverkar läget hur lång tid förlossningen tar (makes sense, ungen får ju snurra ett längre varv) men det var inget jag fick veta förra gången. (och den förlossningen tog 48 timmar) - så man får lite matnyttig bortglömd kunskap ibland.
    Själv äter jag mycket alvedon och voltaren.. har endometrios och med det vansinnig smärta vid ägglossning och mens. Under graviditeten tog jag dock inget smärtstillande alls fastän MVC rekommenderade det. Ibland får man lov att lita på sitt sunda förnuft också.
    När dottern sen kom ut var jag iallafall rejält nerdrogad ^^ Akutsnitt! Så jag säger kort och gott, TUR att jag inte födde hemma (som svärmor ville...)
  • alvaereva
    Danitra skrev 2010-06-17 10:22:22 följande:
    Innan har min son gått hos barnskötare och deras utbildning är väl knappast längre?
    Nej det är den förvisso inte. Men barnskötare anställs ju inte längre heller (inte i vår kommun iallafall och dessutom får man inte ens vikariera om man inte har en fullständig gymnasieutbildning) så det är påväg bort.
    Det enda som inte förändras är just waldorff
Svar på tråden Waldorf-skola?