Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Waldorf-skola?

Jag och maken har bestämt att vår unge - liksom sin pappa och hans överkreativa och superintelligenta bröder - gå i Waldorfskola.

Det känns helt självklart. Visst har Waldorf sina brister (Maken stavar som en efterbliven femåring, men är å andra sidan skitbra på ALLT annat) och ingen skola är perfekt.

Men synen på lärandet, synen på barnet och intresset för att utveckla varje barns individuella talanger och behov lockar. Och att fokus ligger på kreativitet och skapande känns självklart då vi båda är konstnärer. 

Maken berättar om lektioner ute i skogen, om hur de byggde och skrev sina egna böcker, sina egna instrument, sina egna leksaker och t.o.m sitt egna klassrum.

Han berättar om hur förstaklassare lekte med niondeklassarna som om det var helt naturligt och hur speglar saknades och om hur alla fick se ut som de ville utan att någon reflekterade.

Han berättar om den hemlagade ekologiska och vegetariska maten och om drakrollspelen de hade varje år. Han berättar om lugnet, om bristen på stress, om hur kunskap leks fram.

Han berättar om glädje och om LUST att lära. (något som följt honom hela livet, karln kan allt han provar på)

Dessutom är Waldorfelever (generellt):
    - mer öppensinnade (än elever från andra skolor) mot minoriteter såsom invandrare, homosexuella, människor med funktionshinder osv.
    - MINDRE toleranta mot nazism och rasism.
    - har bättre självkänsla och självbild.
    - mer kreativa och villiga att lära.

osv.

Jag är liksom såld.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer

jag gissar att som med allt annat så finns det bra waldorfskolor och mindre bra.

Jag kan dela med mig av skräckexempel från den kommunala skolan, men av nån anledning så är det aldrig dem man kritiserar. Och skulle man jämföra kritiken de olika skolorna får så är det väsentliga skillnader.

Waldorfkritikerna brukar ofta tjata om hur hemskt traumatiskt det är för ungarna att de inte fick rita med svart, att de fick dåliga penslar, att de bara fick leka med egengjorda leksaker i naturmaterial osv. (jag ser inte ens varför dessa saker skulle vara ett problem)

Och jag själv som gick kommunalt, kan berätta om mobbing och våld, om lärare som slår och luggas (utan konsekvenser) om sexuella övergrepp, om pedofili som ursäktas med att "han var full" (och som inte heller anmäls) om lärare som raggar på högstadietjejerna.

Jag kan berätta om skolk, drop outs och bristande undervisning, om elever som är deprimerade, som tappat lusten för lärandet och om elever som gått ut utan att kunna läsa, skriva eller räkna matte, om kreativitet som kvävts i sin linda (eftersom att det "inte är nåt man kan jobba med"), om undermålig halvljummen mat... ja som ni märker så blir listan lång.

Lite perspektiv liksom!

Dessutom vill jag slå ett slag för föräldraansvar!

Jag tänker som så att Waldorf kan ge mitt barn den slags skolgång jag själv hade behövt och som min man haft så mycket glädje av - sen så får jag och maken och alla andra vuxna i familjen stå för den andra biten.

Min man är extremt tekniskt lagd, det beror till stor del på att hans pappa - professor i fysik - smittat av sig av sitt intresse och kunskap.

• Lady Dahmer

jag vill bara tillägga att en likabehandlingsplan inte är någon garanti för att den faktiskt används i praktiken.

Mobbing och våld på skolorna är ganska ovanliga inom waldorf (inte sagt att det inte finns).

• Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-16 09:40:09 följande:
    Det är också väldigt vanligt att mobbing och våld tystas ner på waldorffskolor.
    det är det säkert, precis som med vanliga skolor. Däremot så har man en generellt mer accepterande attityd inom waldorfskolorna. Dvs hos barnen. Många waldorfskolor tar in elever som andra skolor ratar. (t.ex bråkiga och stökiga elever, elever med diagnoser osv) med gott resultat.

givetvis är waldorf inte perfekt på något sätt, men jag tycker att kritiken ska ses med lite perspektiv. Det blir så lätt att man snöar in på svart färg och löv istället för att se att waldorf faktiskt är ett riktigt bra alternativ som de flesta barn mår bra av.  - och för de som tror på den sortens pedagogik så klart.
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-16 10:18:25 följande:
    Dessa punkter är sånt som jag tycker är föräldrarnas uppgift att lära sina barn.

Det jag tycker är viktigt att mitt barn lär sig i skolan är att få en nyanserad bild av allting, sexualitet, religion etc. Det anser jag att hon inte kan få på en skola som är byggd på en pedagogik som vuxit fram ur en sekt.

Dessutom kommer waldorff att försvinna mer och mer (eftersom deras pedagogik inte stödjs av läroplanen och således är olaglig), eller anpassas till det svenska skolsystemet och deras läroplan, samt att utveckla egna styrdokument. Gör dom då det så ser jag inget fel i att waldorff finns. Men som det är NU, tycker jag inte att det är bra.
    men du - i ärlighetens namn; hur mycket lär sig ungarna i den kommunala skolan som den ser ut nu? Hur KAN man ens lära sig i den miljön?

Jag tror personligen (jag kan givetvis ha helt fel, men min magkänsla säger detta) att barn lär sig mer i den slags livsbejakande, barnsliga men begränsade miljö med få elever och ja kanske en tokig gubbstrutt till lärare - som waldorf erbjuder än en stökig miljö där det går 30 elever per lärare. där det är tio olika ämnen som ska behandlas varje vecka och där lärarna är välutbildade men trötta och aldrig får en syl i vädret.

Men jag har ju som sagt en annan syn på hur jag vill att mitt barns skolgång ska se ut. Jag fattar ju att andra föräldrar prioriterar annat (vilket är varför det är så bra att det finns alternativ)

Jag skulle önska att ungarna fick leka in lärandet, kanske fokusera på personlig utveckling, lek, handarbeten, konst, musik, det praktiska  - dvs kreativitet och ja det som waldorf erbjuder, de första sex åren i skolan för att senare inrikta sig på de mer tyngre områdena som matematik, kemi, fysik, samhällskunskap osv - och då helt beroende på vad barnet själv har för talanger. (en del barn är ju konstnärliga och andra mer teoretiska)

(givetvis ska delar av allt finnas även de första åren, men kanske inte på samma sätt som det är i grundskolan nu. Och det finns det ju även i waldorf.
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-16 16:24:25 följande:
    På en waldorffskola behöver barnen inte ens vara i klassrummet om de inte vill. Min man hade knappt satt foten innanför klassrummet innan han gick i femman (!) han var bara ute och lekte..
    och se, det där ser jag som något positivt! Min man berättar samma sak, att man sällan satt i bänkar - utan oftast satt ute, eller vid brasan eller i ett hörn eller i fönstret osv.

Däremot så berättar han även att barnen ofta - på eget intiativ - arbetade med sina böcker  (man gör sina egna läroböcker i waldorf, något som är ett effektivt sätt att lära på har man konstaterat; man lyssnar på läraren som berättar, sen skriver man sin egna version samt ritar bilder till. Jag fick nämligen lära mig samma teknik att plugga när jag gick i komvux! Man använder båda hjärnhalvorna samt flera sinnen vilket hjälper inlärningen) eller de uppgifter de fått (t.ex att tälja till nåt) De var sällan sysslolösa och den mesta leken gick hand i hand med själva lärandet.

Jag har heller aldrig mött en waldorfare som inte klarat av att sitta i skolbänken när de kommit till gymnasiet. Eller ja, inte i större utsträckning än vad de kommunala barnen iallafall... (själv klarade jag inte av skolan alls utan skolkade från årskurs ett)
  • Lady Dahmer
    SaramedM skrev 2010-06-16 20:16:44 följande:
    Min vän kopierade enbart lärarens anteckningar, vilket innebär att det blir väldigt dåliga läroböcker
    Och geografin var ett skämt, de ritade kartor med tjocka penslar, inga linjer( varför vet jag inte) och bara våt i våt
    äh - allt sånt kan komma senare. Jag tror som sagt på att leka in lärandet de första åren. Vill man studera geografi senare så har man ju det alternativet. Antingen genom att byta skola i lämplig ålder eller välja lämplig linje på gymnasiet.

Jag skulle inte påstå att jag kommer ihåg nåt av geografin från min tid i skolan.

Jag tycker personligen att det är viktigare att barnen får utvecklas kreativt och på ett personligt plan än att de nöter in en massa fakta de aldrig kommer ha användning för.
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-16 20:41:48 följande:
    Ja det är sant, dom har sånadär periodhäften där dom målar och skriver ner det läraren berättar om. Inga läroböcker. Vilket betyder att om dom vill fördjupa sig och sitta ifred och läsa om sitt ämne så kan dom inte det. Jobbigt om dom har svårt att lyssna en längre stund. Plus att man bara får den version som läraren lägger fram.
    Nej det ser jag som väldigt negativt. Själv var jag en sån som ville läsa mycket enskilt, och fördjupa mig. Det hade jag inte kunnat inom waldorff.
    men det är ju där föräldraansvaret kommer in - man måste ju se till barnets enskilda behov. Om jag märker att mitt barn vill fördjupa sig så får jag se till att hjälpa henne med det. Ordentligt! Och funkar det inte på så vis så får man DÅ ta ett beslut huruvida man ska byta skola eller ej?

men detsamma gäller ju vanliga skolan. Jag fick ju aldrig fördjupa mig i mina intressen och fick aldrig ordentlig uppmuntran för mina talanger. Tvärtom - jag fick ofta höra att det inte går att försörja sig på konst, att man måste plugga "riktiga" ämnen osv. Det fanns inte tillräckligt kunniga lärare heller för att ge mig det jag behövde. Resultat? Jag tappade lusten för allt annat. Jag ville ju bara måla. Men det är ju inte "på riktigt".

Och idag undrar jag vart jag varit i nuläget om jag blivit tagen på allvar. Jag ser på min man och hans bröder som är OTROLIGT framgångsrika i en branch jag själv skulle kunna mörda för att få in en fot i.
  • Lady Dahmer
    SaramedM skrev 2010-06-16 20:48:11 följande:
    senare än högstadiet?
    Jag tror också på lekandet,på det indivduella lärarndet men inte på en sekt som tror att svart färg är farligt och att barn inte är själsligt mogna att lära sig läsa förrän vid viss ålder
    äh, jag har faktiskt aldrig träffat en enda antroposof som är så fanatisk. (med det sagt så förnekar jag givetvis inte att de inte finns, för de gör de såklart) dessutom så drivs de flesta waldorfskolorna tillsammans med föräldrarna och de flesta är faktiskt - tro't eller ej - vanliga människor precis som du och jag!

Waldorfskolornas pedagogik är grundade på antroposofin ja, men själva skolorna är ofta ganska befriade från det mest tokiga teorierna. Min man visste inte ens vem steiner var och då har han ändå gått nio år i skolan! *s*
  • Lady Dahmer
    Danitra skrev 2010-06-16 23:37:11 följande:
    Bara för att jag väljer en waldorfförskola så innebär inte det att jag kommer börja ge mitt barn antroposifisk medicin, slänga ut TVn eller bara gå i egenvävda bomullsklänningar.

Det är snarare så att vår vardag är så fylld av teknik, prestationsfokusering och stadsmiljö att jag ser förskolan som kompensatorisk.

Självklart har jag läst på om Steiner och antroposofin  eftersom jag vill veta var pedagogiken har sin grund. Och självklart är det mycket där som är helt uppåt väggarna galet men det tycker jag till och med många av waldorfpedagogerna! Det första min sons pedagog sa när vi var där på besök var att dom lägger stor vikt vid att vara helt fria från religion och så även den antroposofiska livsfilosofin när det gäller hur barnen påverkas. 

Det som dom verkligen fokuserar är på att skapa tid och rum för barnens lek och uppmuntra deras fantasi. Även om jag själv är långt ifrån "flummig" så tycker jag det är underbart att dom har så få färdiga leksaker utan istället får bygga med sin fantasi! Det är något vi tar bort från våra barn alldeles för tidigt!

Maten på förskolan är lagad på plats, vegetarisk och i princip helt ekologisk. Helt UNDERBART! Alla andra skolor runt om får nämligen sina luncher levererade från centralkök och jag har smakat den maten. Urk!

Men framförallt så fick vi ett helt underbart välkomnande när vi var på studiebesök! Hängivna pedagoger, mysig stämning, glada barn, ombonade lokaler. Till detta så har jag hört enbart bra om denna förskola från bekanta som är helt "normala" men ändå haft sina barn där. Och det är faktiskt det absolut viktigaste!
    precis så tänker vi också. Precis! *tummen upp*

Jag är gravid nu och det MVC jag valt är Vidarkliniken, ett antroposofiskt mvc. När jag bytte från mitt gamla vanliga dit så frågade de, efter det sedvanliga välkommen hit, varför jag valt dem. Jag svarade att jag inte är antroposof och att jag har stor tillit till läkarvetenskapen. (aj löv sjukhus liksom) MEN att jag vill ha en bit av den andra sidan också, för att skapa balans. För att jag faktiskt tror att det finns flera perspektiv och att jag gärna vill ta del av det.

Jag är supernöjd. Det är annorlunda ja, men jag lever ju i en modern värld med tillgång till allt det andra moderna och "riktiga" så jag går ju inte miste om nåt. Och nu har jag valt att nästa barn ska tillhöra vidarklinikens BVC också. Jag sitter ofta i deras väntrum när jag ska träffa BM och tycker stämningen är så otroligt avslappnande och skön bland de föräldrar som går där.
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-17 07:52:22 följande:
    Jamen dåså!
    Sålänge alla är nöjda med sina val är det ju jättebra!

Sen kan jag nog hålla med om att det är skillnad på waldorff beroende på vart det är.
    Den som är häromkring är väldigt bokstavstroende och har rätt stark anknytning till antroposofin och dess galenskap.
    Min systerdotter gick på waldorffdagis och jag vet att hon var väldigt nöjd. Dock går hon i kommunal skola nu och trivs med det också.

Men bara så ni vet, jag vet några stycken som säger att dom är waldorfflärare, och dom har gått typ en sommarkurs eller en ettårig utbildning... Det är lite skillnad på utbildningarna, och särskilt eftersom det inte går att utbilda sig till waldorfflärare på ett vanligt universitet eller högskola eftersom deras utbildning inte vilar på vetenskaplig grund.

Pastell, fårskinnsfällar och kottar låter ju mysigt vid första anblick.. Men hur ser ni på det faktum att lärarna inte har någon ordentlig utbildning? Särskilt med tanke på att det är dom som ska lära barnen allt då det inte finns läroböcker?

Självklart är det jätteviktigt att barnen tas omhand, att man anpassar utbildningsgraden till deras nivå och att alla barn blir sedda. Jag undrar vad det är för kassa skolor ni gått på egentligen?
    Och om skolan nu inte uppfyller kraven, varför inte gå vidare med det då? Pränta ut läroplanen, stryk under bristerna och ge till rektorn?  (det har jag gjort på min dotters dagis och därefter är allt bra!) Tar man bara barnen därifrån varje gång man inte är nöjd finns ju ingen chans för skolan att bli bättre då det inte sätts samma krav på dom.
    som jag sa tidigare så tror jag miljön är viktigare för barns lärande än lärarens utbildning. Dessutom så nöter man ju inte fakta och årtal i waldorf utan lärandet handlar om kreativitet och utveckling.
  • Lady Dahmer

jag fick aldrig nån propagandamapp. Dock så är jag själv ganska skeptisk till vaccin och andra moderna företeelser. Absolut inte emot - men skeptisk. Därav mitt behov att få den andra sidans version. (på mitt gamla bvc så var de nästan fanatiska åt andra hållet istället)

och de HAR faktiskt en sån där hjärtlyssnarmaskingrej. Men de använder den bara i nödfall tror jag. De ville köra på mig eftersom att hjärtljuden inte hördes varje gång jag var där, men när jag sa att jag känt kraftiga sparkar fem minuter innan så gjordes det aldrig. Hjärtljuden hörde vi först i v. 34! (men osm sagt - jag kände sparkar och bök hela tiden)

• Lady Dahmer

ahaaa... ok, nej de har faktiskt inte gett mig några häften alls! Kanske för att jag är omföderska? Eller jag vet inte? Men visst ger de mig icke-medicinska tips då och då (som mot min huvudbärk och halsbränna osv) men jag vet ju vad det finns för medicinska alternativ så jag är bara glad för andra råd än de sedvanliga.

• Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-17 09:53:12 följande:
    Visst, det är skitbra med råd man inte kan läsa sig till lika lätt! Sen är det ännu bättre om dom funkar Men gör dom inte det så är det ju bra att man kan byta till något som faktiskt funkar.
    Tyvärr är det sällan nåt som funkar på mig, traditionell medicin eller den alternativa.   Jag är väldigt resistant.

Jag är Treo-älskare med stort T, men nu sitter jag här höggravid med en scarf knuten hårt kring huvudet och extra extra starkt kaffe i koppen. Det KAN hjälpa ibland faktiskt, men fan vad jag saknar treon. (så fort ungen är ute så)

--

en annan anekdot från vidarkliniken är att jag nu har fått övningar att göra varje dag för att vända bebisen från höger till vänster. Tydligen så påverkar läget hur lång tid förlossningen tar (makes sense, ungen får ju snurra ett längre varv) men det var inget jag fick veta förra gången. (och den förlossningen tog 48 timmar) - så man får lite matnyttig bortglömd kunskap ibland.
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-17 10:02:09 följande:
    Själv äter jag mycket alvedon och voltaren.. har endometrios och med det vansinnig smärta vid ägglossning och mens. Under graviditeten tog jag dock inget smärtstillande alls fastän MVC rekommenderade det. Ibland får man lov att lita på sitt sunda förnuft också.
    När dottern sen kom ut var jag iallafall rejält nerdrogad ^^ Akutsnitt! Så jag säger kort och gott, TUR att jag inte födde hemma (som svärmor ville...)
    De frågade mig om jag hade tänkt på hemfödsel, men jag sa aldrig i livet. Inte för att jag tror det är osäkert - tvärtom! men för att jag känner mig så otroligt trygg och avslappnad i sjukhusmiljö. (jo jag vet, jag är konstig)

hemma skulle jag antagligen inte kunna slappna av lika bra. De tyckte det lät vettigt, för det är ju hur mamman mår som är viktigast.
Svar på tråden Waldorf-skola?