• ninan

Waldorf-skola?

Hej! Ställde denna fråga på allmänna rubriker, men fick inget svar, kanske någon här vet något om Waldorf skola? Flummigt? Utvecklande? Bu eller bä? Hur blir det om man vill byta skola senare till "vanlig"? Om någon har barn som går eller har gått själv, jag vill veta så mycket som möjligt! {#lang_emotions_kiss}

• Svar på tråden Waldorf-skola?
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-17 07:52:22 följande:
    Jamen dåså!
    Sålänge alla är nöjda med sina val är det ju jättebra!

Sen kan jag nog hålla med om att det är skillnad på waldorff beroende på vart det är.
    Den som är häromkring är väldigt bokstavstroende och har rätt stark anknytning till antroposofin och dess galenskap.
    Min systerdotter gick på waldorffdagis och jag vet att hon var väldigt nöjd. Dock går hon i kommunal skola nu och trivs med det också.

Men bara så ni vet, jag vet några stycken som säger att dom är waldorfflärare, och dom har gått typ en sommarkurs eller en ettårig utbildning... Det är lite skillnad på utbildningarna, och särskilt eftersom det inte går att utbilda sig till waldorfflärare på ett vanligt universitet eller högskola eftersom deras utbildning inte vilar på vetenskaplig grund.

Pastell, fårskinnsfällar och kottar låter ju mysigt vid första anblick.. Men hur ser ni på det faktum att lärarna inte har någon ordentlig utbildning? Särskilt med tanke på att det är dom som ska lära barnen allt då det inte finns läroböcker?

Självklart är det jätteviktigt att barnen tas omhand, att man anpassar utbildningsgraden till deras nivå och att alla barn blir sedda. Jag undrar vad det är för kassa skolor ni gått på egentligen?
    Och om skolan nu inte uppfyller kraven, varför inte gå vidare med det då? Pränta ut läroplanen, stryk under bristerna och ge till rektorn?  (det har jag gjort på min dotters dagis och därefter är allt bra!) Tar man bara barnen därifrån varje gång man inte är nöjd finns ju ingen chans för skolan att bli bättre då det inte sätts samma krav på dom.
    som jag sa tidigare så tror jag miljön är viktigare för barns lärande än lärarens utbildning. Dessutom så nöter man ju inte fakta och årtal i waldorf utan lärandet handlar om kreativitet och utveckling.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 08:32:30 följande:
    precis så tänker vi också. Precis! *tummen upp*

Jag är gravid nu och det MVC jag valt är Vidarkliniken, ett antroposofiskt mvc. När jag bytte från mitt gamla vanliga dit så frågade de, efter det sedvanliga välkommen hit, varför jag valt dem. Jag svarade att jag inte är antroposof och att jag har stor tillit till läkarvetenskapen. (aj löv sjukhus liksom) MEN att jag vill ha en bit av den andra sidan också, för att skapa balans. För att jag faktiskt tror att det finns flera perspektiv och att jag gärna vill ta del av det.

Jag är supernöjd. Det är annorlunda ja, men jag lever ju i en modern värld med tillgång till allt det andra moderna och "riktiga" så jag går ju inte miste om nåt. Och nu har jag valt att nästa barn ska tillhöra vidarklinikens BVC också. Jag sitter ofta i deras väntrum när jag ska träffa BM och tycker stämningen är så otroligt avslappnande och skön bland de föräldrar som går där.
    Jag gick också på Vidarkliniken i början av min graviditet. Hon var helt fantastiskt gullig min BM, och det jag gillade var att hon pratade lika mycket med min man också, och vi pratade mer om känslor, utveckling och sånt som man normalt sett inte pratar så mycket om i vanlig MV. Dock kunde jag inte låta bli att läsa dom där häftena man fick med "propaganda" emot vaccin, mobilstrålning, ultraljud och så vidare.. Rena blajet.

Allt eftersom graviditeten gick och jag hade en hel del komplikationer så kände jag att jag var tvungen att byta MVC eftersom dom inte kunde hjälpa mig vidare. Dom hade en trätratt och sen inget mer liksom. Och den där inställningen att är det normalt så går det bra och är det inte normalt så... ja.. Då kanske det ska vara så.
    Jag bytte iallafall och eftersom jag dessutom har giftstruma och äter levaxin så blev min nya BM vansinnigt arg då hon fick höra att inga prover hade tagits på mig, trots att jag hade påpekat att det kanske borde göras. Själv hade jag ingen direkt koll på vad för prover som borde tas och så. Jag hade ju aldrig varit gravid så långt innan.

Jag kom iallafall till en "vanlig" MVC och där fick jag skitbra hjälp, Min BM var föredetta auroraBM på sjukhuset där jag skulle föda. Jag fick komma när jag ville, jag fick alla undersökningar jag ville ha, jag fick ALL hjälp jag önskat.
  • Lady Dahmer

jag fick aldrig nån propagandamapp. Dock så är jag själv ganska skeptisk till vaccin och andra moderna företeelser. Absolut inte emot - men skeptisk. Därav mitt behov att få den andra sidans version. (på mitt gamla bvc så var de nästan fanatiska åt andra hållet istället)

och de HAR faktiskt en sån där hjärtlyssnarmaskingrej. Men de använder den bara i nödfall tror jag. De ville köra på mig eftersom att hjärtljuden inte hördes varje gång jag var där, men när jag sa att jag känt kraftiga sparkar fem minuter innan så gjordes det aldrig. Hjärtljuden hörde vi först i v. 34! (men osm sagt - jag kände sparkar och bök hela tiden)

• alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 09:32:39 följande:
    jag fick aldrig nån propagandamapp. Dock så är jag själv ganska skeptisk till vaccin och andra moderna företeelser. Absolut inte emot - men skeptisk. Därav mitt behov att få den andra sidans version. (på mitt gamla bvc så var de nästan fanatiska åt andra hållet istället)

och de HAR faktiskt en sån där hjärtlyssnarmaskingrej. Men de använder den bara i nödfall tror jag. De ville köra på mig eftersom att hjärtljuden inte hördes varje gång jag var där, men när jag sa att jag känt kraftiga sparkar fem minuter innan så gjordes det aldrig. Hjärtljuden hörde vi först i v. 34! (men osm sagt - jag kände sparkar och bök hela tiden)
    Jag fick heller ingen propagandamapp, utan små häften tillstucka mig hela tiden.
    När jag sen behövde medicin mot risk för förtidsbörd fick jag nått växtextrakt. Kan säga att det inte hjälpte ett dugg Dom sa heller inte åt mig att jag skulle vara sängliggande, utan leva på som vanligt med sex, promenader, jobb osv.
    Direkt då jag komm till den andra MVC och till läkaren där så blev jag sjukskriven, sängliggande och fick sexstopp. Utan det hade nog inte min dotter levt idag.
  • Lady Dahmer

ahaaa... ok, nej de har faktiskt inte gett mig några häften alls! Kanske för att jag är omföderska? Eller jag vet inte? Men visst ger de mig icke-medicinska tips då och då (som mot min huvudbärk och halsbränna osv) men jag vet ju vad det finns för medicinska alternativ så jag är bara glad för andra råd än de sedvanliga.

• alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 09:48:49 följande:
    ahaaa... ok, nej de har faktiskt inte gett mig några häften alls! Kanske för att jag är omföderska? Eller jag vet inte? Men visst ger de mig icke-medicinska tips då och då (som mot min huvudbärk och halsbränna osv) men jag vet ju vad det finns för medicinska alternativ så jag är bara glad för andra råd än de sedvanliga.
    Visst, det är skitbra med råd man inte kan läsa sig till lika lätt! Sen är det ännu bättre om dom funkar Men gör dom inte det så är det ju bra att man kan byta till något som faktiskt funkar.
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-17 09:53:12 följande:
    Visst, det är skitbra med råd man inte kan läsa sig till lika lätt! Sen är det ännu bättre om dom funkar Men gör dom inte det så är det ju bra att man kan byta till något som faktiskt funkar.
    Tyvärr är det sällan nåt som funkar på mig, traditionell medicin eller den alternativa.   Jag är väldigt resistant.

Jag är Treo-älskare med stort T, men nu sitter jag här höggravid med en scarf knuten hårt kring huvudet och extra extra starkt kaffe i koppen. Det KAN hjälpa ibland faktiskt, men fan vad jag saknar treon. (så fort ungen är ute så)

--

en annan anekdot från vidarkliniken är att jag nu har fått övningar att göra varje dag för att vända bebisen från höger till vänster. Tydligen så påverkar läget hur lång tid förlossningen tar (makes sense, ungen får ju snurra ett längre varv) men det var inget jag fick veta förra gången. (och den förlossningen tog 48 timmar) - så man får lite matnyttig bortglömd kunskap ibland.
  • alvaereva
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 09:58:03 följande:
    Tyvärr är det sällan nåt som funkar på mig, traditionell medicin eller den alternativa.   Jag är väldigt resistant.

Jag är Treo-älskare med stort T, men nu sitter jag här höggravid med en scarf knuten hårt kring huvudet och extra extra starkt kaffe i koppen. Det KAN hjälpa ibland faktiskt, men fan vad jag saknar treon. (så fort ungen är ute så)

--

en annan anekdot från vidarkliniken är att jag nu har fått övningar att göra varje dag för att vända bebisen från höger till vänster. Tydligen så påverkar läget hur lång tid förlossningen tar (makes sense, ungen får ju snurra ett längre varv) men det var inget jag fick veta förra gången. (och den förlossningen tog 48 timmar) - så man får lite matnyttig bortglömd kunskap ibland.
    Själv äter jag mycket alvedon och voltaren.. har endometrios och med det vansinnig smärta vid ägglossning och mens. Under graviditeten tog jag dock inget smärtstillande alls fastän MVC rekommenderade det. Ibland får man lov att lita på sitt sunda förnuft också.
    När dottern sen kom ut var jag iallafall rejält nerdrogad ^^ Akutsnitt! Så jag säger kort och gott, TUR att jag inte födde hemma (som svärmor ville...)
  • Lady Dahmer
    alvaereva skrev 2010-06-17 10:02:09 följande:
    Själv äter jag mycket alvedon och voltaren.. har endometrios och med det vansinnig smärta vid ägglossning och mens. Under graviditeten tog jag dock inget smärtstillande alls fastän MVC rekommenderade det. Ibland får man lov att lita på sitt sunda förnuft också.
    När dottern sen kom ut var jag iallafall rejält nerdrogad ^^ Akutsnitt! Så jag säger kort och gott, TUR att jag inte födde hemma (som svärmor ville...)
    De frågade mig om jag hade tänkt på hemfödsel, men jag sa aldrig i livet. Inte för att jag tror det är osäkert - tvärtom! men för att jag känner mig så otroligt trygg och avslappnad i sjukhusmiljö. (jo jag vet, jag är konstig)

hemma skulle jag antagligen inte kunna slappna av lika bra. De tyckte det lät vettigt, för det är ju hur mamman mår som är viktigast.
  • Danitra
    alvaereva skrev 2010-06-17 07:52:22 följande:
    Jamen dåså!
    Sålänge alla är nöjda med sina val är det ju jättebra!

Sen kan jag nog hålla med om att det är skillnad på waldorff beroende på vart det är.
    Den som är häromkring är väldigt bokstavstroende och har rätt stark anknytning till antroposofin och dess galenskap.
    Min systerdotter gick på waldorffdagis och jag vet att hon var väldigt nöjd. Dock går hon i kommunal skola nu och trivs med det också.

Men bara så ni vet, jag vet några stycken som säger att dom är waldorfflärare, och dom har gått typ en sommarkurs eller en ettårig utbildning... Det är lite skillnad på utbildningarna, och särskilt eftersom det inte går att utbilda sig till waldorfflärare på ett vanligt universitet eller högskola eftersom deras utbildning inte vilar på vetenskaplig grund.

Pastell, fårskinnsfällar och kottar låter ju mysigt vid första anblick.. Men hur ser ni på det faktum att lärarna inte har någon ordentlig utbildning? Särskilt med tanke på att det är dom som ska lära barnen allt då det inte finns läroböcker?

Självklart är det jätteviktigt att barnen tas omhand, att man anpassar utbildningsgraden till deras nivå och att alla barn blir sedda. Jag undrar vad det är för kassa skolor ni gått på egentligen?
    Och om skolan nu inte uppfyller kraven, varför inte gå vidare med det då? Pränta ut läroplanen, stryk under bristerna och ge till rektorn?  (det har jag gjort på min dotters dagis och därefter är allt bra!) Tar man bara barnen därifrån varje gång man inte är nöjd finns ju ingen chans för skolan att bli bättre då det inte sätts samma krav på dom.
    Innan har min son gått hos barnskötare och deras utbildning är väl knappast längre?
  • SaramedM
    Lady Dahmer skrev 2010-06-17 08:32:30 följande:
    precis så tänker vi också. Precis! *tummen upp*

Jag är gravid nu och det MVC jag valt är Vidarkliniken, ett antroposofiskt mvc. När jag bytte från mitt gamla vanliga dit så frågade de, efter det sedvanliga välkommen hit, varför jag valt dem. Jag svarade att jag inte är antroposof och att jag har stor tillit till läkarvetenskapen. (aj löv sjukhus liksom) MEN att jag vill ha en bit av den andra sidan också, för att skapa balans. För att jag faktiskt tror att det finns flera perspektiv och att jag gärna vill ta del av det.

Jag är supernöjd. Det är annorlunda ja, men jag lever ju i en modern värld med tillgång till allt det andra moderna och "riktiga" så jag går ju inte miste om nåt. Och nu har jag valt att nästa barn ska tillhöra vidarklinikens BVC också. Jag sitter ofta i deras väntrum när jag ska träffa BM och tycker stämningen är så otroligt avslappnande och skön bland de föräldrar som går där.
    Jag har också haft med dom att göra och är väldigt nöjd
  • alvaereva
    Danitra skrev 2010-06-17 10:22:22 följande:
    Innan har min son gått hos barnskötare och deras utbildning är väl knappast längre?
    Nej det är den förvisso inte. Men barnskötare anställs ju inte längre heller (inte i vår kommun iallafall och dessutom får man inte ens vikariera om man inte har en fullständig gymnasieutbildning) så det är påväg bort.
    Det enda som inte förändras är just waldorff
  • SaramedM
    Danitra skrev 2010-06-17 10:22:22 följande:
    i skolan har man i vart fall lärare, waldorflärare får inte ta examen på lärarhögskolan längre eftersom att undervisningen inte vilar på vetenskaplig grund
  • Strö lite socker

Jag har själv gått på Waldorfskola i nio år. Jag har inga som helst positiva erfarenheter (åtminstone inte fårn femman och framåt). Jag har blivit mobbad och utfryst av både elever och vuxna. Jag hade extremt svårt att lära mig studieteknik när jag började på ett "vanligt" gymnasie. Jag ser tillbaka på min skoltid och inser att jag inte lärt mig kritiskt tänkande eller källkritik i skolan, allt jag matades med hade gått genom min lärares hjärna och filtrerats innan jag fick ta del av det.

MEN

Min lillebror har gått i samma skola och lika länge. Han har inte alls samma inställning. Han tycker att han fick med sig bra kunskaper och hade en bra skoltid.

SLUTSATS

Ingen skola passar ALLA barn. Prova. Fungerar det inte för ditt barn, byt. Fungerar det, stanna kvar.

• MrBlueSky

IsaViolia: Utveckla gärna. Vilken skola var det, vad var det du känner var bra/bättre i jämförelse med kommunala skolor?
    LadyD: Ser gärna att du återkommer med dina erfareheter från Waldorf om några år, på FL eller i bloggen. Glad

Jag är tidigt ute och planerar redan för var jag ska placera mitt/mina barn. Är ganska charmad av Montessori. Är redan avskräckt från Waldorf, efter länken som presenterades tidigt här i tråden + lite googlande (has had my share av sektliknande undervisning *en privatskola utanför Sverige*, så jag vet hur även obetydliga men knäppa restriktioner kan påverka en, för att inte tala om "vi mot dem"-mentaliteten, så efter det jag läst nu om Waldorf och dess historia är den dessvärre out of the question).

Enbart trevligt dock att höra att folk har haft positiva erfarenheter därifrån också! Glad Vi är ju alla olika, right.

Strö lite socker skrev 2010-07-13 12:32:02 följande:
    Ingen skola passar ALLA barn. Prova. Fungerar det inte för ditt barn, byt. Fungerar det, stanna kvar.
Svar på tråden Waldorf-skola?