Min man jobbar övertid hela tiden, men får inte batlt för det... jag blir galen!!!
Hej,
vill gärna vara anonym då det känns lite privat att prata ekonomi och sånt...
Så här är det...:
Vi har en 2-åring och en ny bebis på väg nu i sommar! Jag pluggar på heltid, men har ganska fria tider så tar mest ansvar för tvååringen.
Min man har de senaste året haft en fast anställning inom typ media och greafisk design. Det är ett jättebra jobb, och vi är så glada att han har en fast anställning... Det hade inte funkat för mig att studera och/eller vara mammaledig om inte han haft detta jobbet.
Han tjänar 24.000kr, vilket känns ok eftersom han är helt självlärd. Har alltså inte korrekt utbildning för jobbet...
MEN cheferna på hans jobb säger att de inte tror på att ha "stämpelklocka", de vill inte vara kycklingmammor... Så det är upp till de anställda att få jobbet gjort på sina 40h/v. De får ALLTSÅ INGEN ÖVERTIDSERSÄTTNING i varken tid eller pengar!
Och nu har de deadlines ungefär en gång i månaden - vilket innebär att han två veckor per månad jobbar 8.00-20.00... Alltså 12h/dag - utan nån ersättning...
Meningen är väl att de sen ska kunna ta ut detta i tid... men det går ju aldrig eftersom de då har en ny deadline!
Ska det verkligen vara så här!?!??!??? Hans kollegor är singlar utan barn som bor i stan, medan vi bor "ute på landet" med längre pendlingstid... Dagarna blri så långa.
Vi har alltid kämpat oss fram med massa skitjobb innan. Vi är båda vana att jobba långt och hårt, kämpat oss fram inom kulturbranchen... Men allt är annorlunda nu när vi fått barn.
Så ja, efter mycket babbel - ska man bara acceptera detta? Måste man offra så mcyket för att få behålla jobbet i dessa tider....???
Behöver råd.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 20:14
Så här står det i hans kontrakt:
"tjänsten är heltid (normalt 40h/vecka)"
"X är skyldig att inom gällande lagstiftning, arbeta sådan övertid som krävs för att fullborda sina arbetsuppgifter eller som kan begäras av företaget"
"Särskild ersättning för övertid utgår inte"
Betyder detta att han "sålt" sin övertid eller helt enkelt ovetandes gått med på ett kasst kontarkt..?! Eller är detta helt normalt inom PR och