• Anonym (övertid...)

Min man jobbar övertid hela tiden, men får inte batlt för det... jag blir galen!!!

Hej,

vill gärna vara anonym då det känns lite privat att prata ekonomi och sånt...
    Så här är det...:
    Vi har en 2-åring och en ny bebis på väg nu i sommar! Jag pluggar på heltid, men har ganska fria tider så tar mest ansvar för tvååringen.
    Min man har de senaste året haft en fast anställning inom typ media och greafisk design. Det är ett jättebra jobb, och vi är så glada att han har en fast anställning... Det hade inte funkat för mig att studera och/eller vara mammaledig om inte han haft detta jobbet.
    Han tjänar 24.000kr, vilket känns ok eftersom han är helt självlärd. Har alltså inte korrekt utbildning för jobbet...
    MEN cheferna på hans jobb säger att de inte tror på att ha "stämpelklocka", de vill inte vara kycklingmammor... Så det är upp till de anställda att få jobbet gjort på sina 40h/v. De får ALLTSÅ INGEN ÖVERTIDSERSÄTTNING i varken tid eller pengar!
    Och nu har de deadlines ungefär en gång i månaden - vilket innebär att han två veckor per månad jobbar 8.00-20.00... Alltså 12h/dag - utan nån ersättning...
    Meningen är väl att de sen ska kunna ta ut detta i tid... men det går ju aldrig eftersom de då har en ny deadline!
    Ska det verkligen vara så här!?!??!??? Hans kollegor är singlar utan barn som bor i stan, medan vi bor "ute på landet" med längre pendlingstid... Dagarna blri så långa.
    Vi har alltid kämpat oss fram med massa skitjobb innan. Vi är båda vana att jobba långt och hårt, kämpat oss fram inom kulturbranchen... Men allt är annorlunda nu när vi fått barn.
    Så ja, efter mycket babbel - ska man bara acceptera detta? Måste man offra så mcyket för att få behålla jobbet i dessa tider....???
    Behöver råd.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 20:14
    Så här står det i hans kontrakt:

"tjänsten är heltid (normalt 40h/vecka)"

"X är skyldig att inom gällande lagstiftning, arbeta sådan övertid som krävs för att fullborda sina arbetsuppgifter eller som kan begäras av företaget"

"Särskild ersättning för övertid utgår inte"

Betyder detta att han "sålt" sin övertid eller helt enkelt ovetandes gått med på ett kasst kontarkt..?! Eller är detta helt normalt inom PR och
  • Svar på tråden Min man jobbar övertid hela tiden, men får inte batlt för det... jag blir galen!!!
  • Anonym (NEJ!)

Nej, detta är ju skrikande tokigt! Är företaget som han är anställd i med i något kollektivavtal? Är din man med i något fackförbund? Har han ett anställningsbevis, där det skall stå anställningsform, lön, och andra vitiga detaljer om anställningen? Vissa arbetsgivare ställer sig på tvären, när det gäller övertid, men de kan komma överens med den anställde att man tar ut det i "tid" i stället, alltså det blir' compledighet. Man skall väl inte jobba gratis heller? Om inte han är med i något fack, då kanske han skulle bli' det? Det finns massor med reglar, avtal o ch paragrafer.

• Anonym (No no)

Nej så ska det INTE vara. är han med i facket? Isåfall kanske det är dags att kontakta facket. SJÄLVKLART ska han ha pengar sår ALLA timmar han jobbar. 

• Kjell2

Har han rätt till övertidsersättning enligt sitt anställningavtal? Ibland förhandlas den rätten bort.

/Kjell

• Anonym (övertid...)

Han är inte med i facket, tror jag. Men det kanske han borde vara...

Kjell, det finns en risk att övertidsersättningen på något sätt är bortförhandlad... Tror det är så med alla på företaget. Man ska liksom jobba tills projektet är klart. Men det måste väl finnas gränser!? :-O
    Dessutom tycker jag att 24.000kr är väldigt låg lön om man förhandlat bort övertidsersättningen... Tycker inte ni?
    Jag ska kolla hans kontrakt ikväll när han kommer hem...
    Snart ringer jag fan hans chef och undrar vad de håller på med (jag känner cheferna sen innan, så det är genom mina kontakter han fått jobbet...)
    Fler som vill/kan komma med råd i denna situationen?!
  • Kjell2

Även om han har förhandlat bort övertidsersättningen finns det gränser i lagen hur mycket övertid man får jobba.

Svårt att ge tydliga råd. Om det är någon form av karriärsjobb så är det inte alltid helt enkelt att vägra jobba övertid. Plötsligt försvinner löneökningar, bonus och befodran.

Vad han däremot måste lära sig göra är att ge tydlig signaler i början av projekt mm hur lång tid det kommer ta. Lätt att man som jobbare är lite överabitiös och säger att självklart klara man detta innan deadline. Man måste ibland vara realistisk och tydlig i sina tidsuppskattningr. T ex detta jobb kommer ta 400 timmar. Alltså blir det klart om 10 veckor om jag ska göra allt själv.

/Kjell

• Anonym (övertid...)

Kjell,

ja det är så jag tänker... att hans jobb kanske räknas som ett "karriärsjobb".. men borde då inte lönen vara bättre?
    Jag tror även att det kan vara så att han är överambitiös och lojal - vill göra sitt bästa! Men igår när han jobbat 12 h var det ändå hans som gick hem först på sin avdelning... Så efter 12 h jobb har han ändå dåligt samvete över att de andra jobbar längre än honom. Och dåligt samvete för att jag fått ta allt på "hemmafronten"...
    Trist är det iaf...
  • Kjell2
    Anonym (övertid...) skrev 2010-05-12 10:11:22 följande:
    Kjell, ja det är så jag tänker... att hans jobb kanske räknas som ett "karriärsjobb".. men borde då inte lönen vara bättre? Jag tror även att det kan vara så att han är överambitiös och lojal - vill göra sitt bästa! Men igår när han jobbat 12 h var det ändå hans som gick hem först på sin avdelning... Så efter 12 h jobb har han ändå dåligt samvete över att de andra jobbar längre än honom. Och dåligt samvete för att jag fått ta allt på "hemmafronten"... Trist är det iaf...
    Känner igen situationen - finns igentligen inte mycket att göra förutom att gilla läget eller byta jobb. Ibland får man se det positiva i det hela, kul jobb, roliga arbetsuppgifter. lärorikt, bra kollegor etc.

Kan inte uttala mig om lönenivån, varierar väldigt inom olika brancher. Om jobbet är eftertrakta med många på kö brukar det hålla ner ingångslönerna. Däremot har det en tendens att öka när man fått lite erfarenhet och blir eftertraktad och svår att ersätta.

/Kjell
  • Joual

Jag jobbar på en arbetsplats där en kategori av kollegor i sitt avtal har förhandlat bort övertidsersättning och OB. De ska däremot själva se till att ta ut övertiden så snart som möjligt och har en extra semestervecka inskriven i avtalet som kompensation.

Så jodå, det är fullt möjligt att förhandla bort övertidsersättning. Men då bör det också finnas någon form av kompensation på annat sätt (t ex den extra semesterveckan).

• Anonym

Vi är båda i samma bransch och har varit under ett antal år och det blir tyvärr inte bättre, din man måste helt enkelt försöka hitta luckor och vara ledig när det är lungt. Det tar tid att lära sig att njuta av fördelarna med detta jobb, deadline efter deadline dyker upp och det blir liksom aldrig någon paus om man inte ser till att skapa den själv. Vi försöker att peppa varandra att hitta luckor och att INTE ha dåligt samvete, jobbar man över måste man få vara ledig också. Det är en sjukt tuff bransch och inte särskilt tacksam heller. Endera lär man sig att leva med att det kommer att vara sjukt stressigt inför varje deadline eller så får man nog tyvärr byta jobb. Att starta eget är ett alternativ, det har min man gjort och har därför möjlighet att jobba över hemma istället för på kontoret. Det blir fortfarande lika många timmar men han kan gå från och vara med på nattning, mellanmål osv i alla fall. Hoppas att det löser sig för er, stötta din man och peppa honom att verkligen vara ledig utan dåligt samvete direkt efter deadline när det är lite lungt!

• Anonym (övertid...)

Jag tror inte det finns någon kompensation alls för den bortförhandlade övertidsersättningen... men ska kolla kontraktet ikväll!

Till dig sista anonym... tack för goda råd. Men det känns inte som det finns utrymme ÖHT att ta ut någon ledig tid. Det är liksom deadline efter deadline...
    Vad har du och din man för lön..? Det verakr ju vara liknande jobb som min mans...
    Tack för alla svar!
Svar på tråden Min man jobbar övertid hela tiden, men får inte batlt för det... jag blir galen!!!