• KRSn

Ska vi köpa ett spabad?

Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg, men vi testar här!
    Min sambo och jag har bott i detta huset ett halvår. Vi håller på att renovera
    köket nu, sen är vi relativt klara med de "stora renoveringarna"

Vi har ca 70 000 kvar att bygga för, vi har redan betalt köket, utom tapeter och
    panel. Och spis.

Vi har även ca 50 000 var, jag har sparat, han har i sina motorcyklar.
    Som han kan tänkas sälja.

Nu funderar vi på att köpa ett spabad för ca 30 - 40 000, helnytt.
    Egentligen kostar det 99 000. Detta spabad är tänkt att ha utomhus på
    altanen. Därav "trädgårdstråden"

Barn kan komma att finnas i bildne inom en snar framtid.

Är det dumt att köpa ett bad för 30 - 40 000 kr? Det låter så mycket i mina öron.
    VI har ju ändå lite kvar att renovera med.

Vi jobbar båda två och har fasta löner.

Badet måste vi bestämma oss om ikväll, så hjälp mig att bolla mina tankar.

• Svar på tråden Ska vi köpa ett spabad?
  • TheMother

Att köpa ett spabad är ju en ren lyxgrej.
    För att lägga så mycket pengar på en sådan sak, så måste jag ju fråga. Har ni pengar i övrigt sparade?
    Att ha hus kostar ju massor och det kan komma och kommer att komma oförutsedda utgifter. Varmavattenberedaren kan gå sönder t.ex.

Mamma till Anton 080920
  • snuttP

Jag behöver lyx i min vardag. Jag har inte tid att åka iväg och lyxa. Så hade jag kännt att jag har pengar över så hade jag inte tvekat.

• KRSn
    TheMother skrev 2010-05-12 08:59:29 följande:
    Att köpa ett spabad är ju en ren lyxgrej. För att lägga så mycket pengar på en sådan sak, så måste jag ju fråga. Har ni pengar i övrigt sparade?Att ha hus kostar ju massor och det kan komma och kommer att komma oförutsedda utgifter. Varmavattenberedaren kan gå sönder t.ex.
    Jo, som jag skrev så har jag 50 000 sparade på banken till såna saker, och sambon har de pengarna (och mer) i fordon som han lätt kan sälja.
  • Hannah76

Har ni ingen mer buffert så skulle jag råda att skjuta det på framtiden.

• KRSn
    snuttP skrev 2010-05-12 09:01:42 följande:
    Jag behöver lyx i min vardag. Jag har inte tid att åka iväg och lyxa. Så hade jag kännt att jag har pengar över så hade jag inte tvekat.
    Jag känner så med, inte lyx kanske, men hjälp med avkoppling. Och jag hinner inte heller åka iväg, jobbar heltid, nytt hus, mycket att göra.
    Men jag tvekar ändå.. TÄNK om man behöver de pengarna nån gång..

Ja, då får man väl kanske sälja badet.. ? :S
  • snuttP

Jo men det är så jag menar.. Vardagslyx!!

• BuoBä

Med risk för att vara dagens största tråkmåns, så skulle jag råda TS att läsa på hur mycket jobb det är att sköta badet. Det låter ju bra att komma hem från en lång och slitsam dag på jobbet och glida ner i ett spabad, men om man först måste fylla vatten, städa, tillsätta kemikalier etc så kanske det inte blir av särskilt ofta. Och då kanske de där pengarna hade varit bättre till något annat.

• KRSn
    BuoBä skrev 2010-05-12 09:41:31 följande:
    Med risk för att vara dagens största tråkmåns, så skulle jag råda TS att läsa på hur mycket jobb det är att sköta badet. Det låter ju bra att komma hem från en lång och slitsam dag på jobbet och glida ner i ett spabad, men om man först måste fylla vatten, städa, tillsätta kemikalier etc så kanske det inte blir av särskilt ofta. Och då kanske de där pengarna hade varit bättre till något annat.
    Sant! Vi har kollat på detta, vattnet kan ligga kvar, för det är som en termo, men lock till. Och en renare. Och det hålls vamt hela tiden. OM man vill det..

Nu då? Vad tycker du nu? :S
  • BuoBä
    KRSn skrev 2010-05-12 12:03:58 följande:
    Sant! Vi har kollat på detta, vattnet kan ligga kvar, för det är som en termo, men lock till. Och en renare. Och det hålls vamt hela tiden. OM man vill det..Nu då? Vad tycker du nu? :S

Hehe, personligen hatar jag att bada. Men ni verkar ju ha tänkt igenom det ordentligt så då är det väl bara att fundera en gång till om det är bästa användningen av pengarna.

• supersötasilversara

Jag älskar att bada, det är den bästa avkopplingen jag vet! Jag skulle köpa ett med er ekonomi. Ni har ju ändå en hel del pengar kvar = 100 000kr ungefär med bådas "pengar".
    + att ni har heltidsjobb och fasta löner. Vi bor i hus med en bråkdel av era sparade pengar och vi klarar oss väldigt bra ändå, trots att jag är hemma med vårdbidrag och min man jobbar. Så som sagt, hade jag varit i er situation så hade jag köpt diretk!

MEN en kompis till mig bor i ett sprillans nybyggt hus på ca 350 m2 varav en "spaavdelning" på 80 m2 och problemet där (de har något deluxe bubbelbad) är att de inte har råd att fylla badet så ofta då det kostar mycket + bastun drar enormt med ström. så tänk till på den biten också, att även om ni HAR ett bad så kostar det ju med vatten och ström till rening/värmehållning.

Ni kan ju också vänta ett år eller två. Ni kan säkert få tag i ett annat fint erbjudande om ni  är osäkra nu. Men jag hade i alla fall köpt

• KRSn
    supersötasilversara skrev 2010-05-12 19:21:19 följande:
    Jag älskar att bada, det är den bästa avkopplingen jag vet! Jag skulle köpa ett med er ekonomi. Ni har ju ändå en hel del pengar kvar = 100 000kr ungefär med bådas "pengar". + att ni har heltidsjobb och fasta löner. Vi bor i hus med en bråkdel av era sparade pengar och vi klarar oss väldigt bra ändå, trots att jag är hemma med vårdbidrag och min man jobbar. Så som sagt, hade jag varit i er situation så hade jag köpt diretk! MEN en kompis till mig bor i ett sprillans nybyggt hus på ca 350 m2 varav en "spaavdelning" på 80 m2 och problemet där (de har något deluxe bubbelbad) är att de inte har råd att fylla badet så ofta då det kostar mycket + bastun drar enormt med ström. så tänk till på den biten också, att även om ni HAR ett bad så kostar det ju med vatten och ström till rening/värmehållning.Ni kan ju också vänta ett år eller två. Ni kan säkert få tag i ett annat fint erbjudande om ni  är osäkra nu. Men jag hade i alla fall köpt
    Bra tankar! :) Vi har kollat på det och om vi skulle vilja ha det varmt hela tidne skulle det kosta ca 300 kr extra i månaden, men man behöver inte ha det på jämt.

Jag älskar inte att bada, men jag älskar att njuta på avkopplande sätt, tex bada. :)
    Vet du ungefär hur mycket vatten era vänners bad rymmer?

Jo visst, det kommer säkert mer erbjudanden, men det är nu till sommaren vi ska göra om altanen, och då kan det vara gött att ha det klart med, så man slipper fixa med golv och så sen.. Hehe, jag märker att jag vill mer och mer trots att jag var lite off när sambon föreslog, tänkte på ekonomi och så.. Men oh så ssugen jag är! =)
  • Mamasnest

Vi köpte vårt spabad i februari och har inte ångrat oss en sekund. Barnen älskar det och varje kvällen badar hela familjen tillsammans efter middagen.

Det där med att stänga av det ibland är superdumt! Då bildas alger och sedan kostar det massor när badet ska värmas upp igen. Det är mycket bättre att alltid ha det igång.

Det ganska mycket man ska tänka på när man köper spabad, tex hur mycket jets man vill ha eftersom det är svårt att ändra senare. Vi har 72 jets i vårt och jag skulle inte rekommendera att köpa ett bad med få jets.
    Hur många som får plats i det är ju också en viktig fråga, samt garanti på karet.

Lycka till!

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Mamasnest

Angående skötsel av badet så tömmer man det ca 2 ggr om året och gör då rent det, annars mäter man av vattenvärdet med teststickor och korrigerar med kemikalier. Det tar max 5 min. per dag så skötseln är inte så betungande.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Maarit

Om ni har råd och vill skall ni göra det.

Svar på tråden Ska vi köpa ett spabad?