• Kakgumman

Räknas Bullmastiffen som en kamphund???

Jag har förälskat mig i rasen Bullmastiff! Det verkar vara en sån rejäl hund, men ändå så lugn och barnkär.
    Nu säger en person i min närhet, som kan mycket om hundar, att Bullmastiffen är en kamphund!? Stämmer det?

Tack, snälla för svaren!
    Om ni har en Bullmastiff eller känner en, så får ni även gärna skriva hur den är ihop med barn, kamphund eller ej.
    Tack igen!

• Svar på tråden Räknas Bullmastiffen som en kamphund???
  • Kakgumman

Läser nu fler trådar och inser att beteckningen kamphund inte är så poppis... Hoppas att ni förstår min fråga ändå! :)

• dezibel
    http://www.bullmastiffklubben.se/

Nix, ingen kamphund utan vakthund men det är ju en bullhund och folk drar visst alla raser över en kam.

En underbar ras! Är ibland hundvakt åt en tik som är helt fantastisk. Så stor men leker så försiktigt med våra små dvärgschnauzrar. Dom är väl som dom flesta hundar, vänj dom med snälla barn så funkar det men dom är ju stora och lite buffliga... Tiken vi passar var 8 år när familjen fick barn och hon är försiktigheten själv men visst puttar hon omkull barnet ibland och drägglar ner henne helt.

Vi var inne på denna ras men backade ur pga deras hälsostatus och att dom inte ska motioneras så hårt som jag vill :) Men jag är helsåld på rasen!!!
  • Lathundarna

Ska jag utgå från egen erfarenhet så är de jag träffat allt annat än kamphundar - snarare "pussas så myckat så man kan råka kväva"-hundar {#lang_emotions_dreamer} Ska man utgå från rasens historik så näe, inte då heller.

• dezibel
    Lathunden skrev 2010-05-12 11:59:58 följande:
    Ska jag utgå från egen erfarenhet så är de jag träffat allt annat än kamphundar - snarare "pussas så myckat så man kan råka kväva"-hundar
    Haha, en riktigt bra rasbeskrivning !!!
  • Kakgumman
    dezibel skrev 2010-05-12 09:16:23 följande:
    www.bullmastiffklubben.se/Nix, ingen kamphund utan vakthund men det är ju en bullhund och folk drar visst alla raser över en kam.En underbar ras! Är ibland hundvakt åt en tik som är helt fantastisk. Så stor men leker så försiktigt med våra små dvärgschnauzrar. Dom är väl som dom flesta hundar, vänj dom med snälla barn så funkar det men dom är ju stora och lite buffliga... Tiken vi passar var 8 år när familjen fick barn och hon är försiktigheten själv men visst puttar hon omkull barnet ibland och drägglar ner henne helt.Vi var inne på denna ras men backade ur pga deras hälsostatus och att dom inte ska motioneras så hårt som jag vill :) Men jag är helsåld på rasen!!!
    Tack för svaret!
    Lagom med motion passar oss perfekt! Det är väl storleken som är ett litet aber för oss... Vi har plats, men får man nånsin nån annan att passa en sån stor hund?
  • Kakgumman
    Lathunden skrev 2010-05-12 11:59:58 följande:
    Ska jag utgå från egen erfarenhet så är de jag träffat allt annat än kamphundar - snarare "pussas så myckat så man kan råka kväva"-hundar Ska man utgå från rasens historik så näe, inte då heller.
    Tack! Tolkar det som familjehund, snarare än "kamphund" :)
  • Lathundarna
    Kakgumman skrev 2010-05-12 17:49:06 följande:
    Tack! Tolkar det som familjehund, snarare än "kamphund" :)
    Ja, absolut. Men visst, en förbannat stark jycke, så att pumpa lite på gym kan ju vara att rekommendera {#lang_emotions_tomte}
  • dezibel

Jag passar ju gärna en drägglig knähund på 55kg så det finns säkert fler :)
    Men visst tar dom plats, stor bil är ju ett måste men får dom den aktivitet dom behöver ute så är dom lugnet själv inne.
    För några somrar sen hade jag två bullar, en cocker och min egen lagotto här en vecka, då var det lite trångt under bordet och i sängen gick det inte att vända sig. Gubben sov på soffan....

• AdoXa

Beteckningen "kamphund" är ju inte poppis här på FL nej, men hundar som har ett ursprung i avel för hundslagsmål borde ju kunna betecknas som kamphundar. Men nog om det, bullmastiffen har inte ett sådant ursprung, så den är inte en kamphund på det sättet nej. :)

Inför mitt eget valpinköp (pudel) läste jag en hundbok skriven bland annat av en Åsa Ahlbom, en kvinna som är lite specialliserad på "fördjupad raskännedom och kartläggning av rasernas ursprungliga arbeten". Hon skriver i ett kort stycke att vissa raser är framavlade för att på egen hand vakta egendom och husdjur, och att de kan visa aggressiva tendenser mot folk utanför familjen. Som exempel räknar hon upp bland annat spansk, pyreneisk och neapolitansk mastiff, men hon utelämnar både vanlig (engelsk) mastiff och bullmastiffen. Jag vet inte vad hon "menar" med det, för den engelska mastiffen är så vitt jag vet en vaktras? Men då hon räknar upp en massa mastifftyper och utelämnar i princip bara engelsk och bull, så känns det som att hon utelämnar dem av en anledning. Att de inte är aggressiva det vill säga?

Min mamma köpte en engelsk mastiff när jag var ca 16 år, så jag bodde i 2,5 år tillsammans med den innan jag flyttade hemifrån. För några år sedan dog den tiken i magomvridning, men nu har mamma äntligen (enligt henne själv) köpt en ny mastifftik. Mammas granne är också inne på sin andra mastiff, men de har bullmastiff. Tyvärr vet jag inte speciellt mycket om hur grannens bullmastiffer har varit, men jag kan berätta lite om hur mammas engelska mastiff har varit!

För det första är ju ledproblem väldigt vanligt iallafall hos den engelska mastiffen. Bullmastiffen är ju lite mindre och lättare så det kanske är bättre där. Men jag har för mig att grannens första "bulle" fick något problem med lederna... Mammas tik var liten och lätt för att vara vanlig mastiff, så de kunde vara ute mycket i skogen med henne och cykla lite med henne och så.
    Jag uppfattade henne som mycket lugn och långsam och trygg. Ropade man ett komando kunde det ta en liten stund innan hon reagerade, hon var väldigt "cool" och lade sig utan att genera sig mitt i vägen så att man fick kliva över henne i en korridor osv. Hon snarkade så att det hördes i hela huset på nätterna! :)
    Hon var väldigt självständig och gick gärna in i rummet brevid och lade sig, hon kände inte att hon behövde vara med oss hela tiden. Mamma lade ner mycket mycket tid på henne, så de fick en mycket fin kontakt. Hon gick alltid lös på promenaderna, men stannade vid alla övergångsställen och väntade in mamma osv.

Men uppfostran av henne var tung, då hon var så fruktansvärt stor och stark. Mamma var orolig många gånger att hon inte skulle klara av henne, "TÄNK om en sådan stor hund blir aggressiv" pratade hon mycket om, och ojade sig. Men hon, den första mastifftiken, var som sagt var mycket lugn och trygg och "mjuk".

Den mastifftik som mamma har nu är mycket "tuffare" och "vassare". Mamma går samma hundkurs med denna tik som med den första, och gör precis samma kontaktövningar och sådant som ingår, så hon kan jämföra rätt bra. Denna tik ger sig inte lika snabbt, det krävs mera jobb för att visa vem som bestämmer. Så det är ju svårt att säga vad som är individuellt och vad som tillhör rasen bara baserat på två hundar.  :) Och som sagt var, detta är ju den engelska mastiffen, jag vet inte hur de "ska" skilja sig i psyket mot bullmastiffen. Grannen som är inne på sin andra bullmastiff är förresten en barnfamilj...

• Kakgumman
    AdoXa skrev 2010-05-12 20:29:24 följande:
    Beteckningen "kamphund" är ju inte poppis här på FL nej, men hundar som har ett ursprung i avel för hundslagsmål borde ju kunna betecknas som kamphundar. Men nog om det, bullmastiffen har inte ett sådant ursprung, så den är inte en kamphund på det sättet nej. :)Inför mitt eget valpinköp (pudel) läste jag en hundbok skriven bland annat av en Åsa Ahlbom, en kvinna som är lite specialliserad på "fördjupad raskännedom och kartläggning av rasernas ursprungliga arbeten". Hon skriver i ett kort stycke att vissa raser är framavlade för att på egen hand vakta egendom och husdjur, och att de kan visa aggressiva tendenser mot folk utanför familjen. Som exempel räknar hon upp bland annat spansk, pyreneisk och neapolitansk mastiff, men hon utelämnar både vanlig (engelsk) mastiff och bullmastiffen. Jag vet inte vad hon "menar" med det, för den engelska mastiffen är så vitt jag vet en vaktras? Men då hon räknar upp en massa mastifftyper och utelämnar i princip bara engelsk och bull, så känns det som att hon utelämnar dem av en anledning. Att de inte är aggressiva det vill säga?Min mamma köpte en engelsk mastiff när jag var ca 16 år, så jag bodde i 2,5 år tillsammans med den innan jag flyttade hemifrån. För några år sedan dog den tiken i magomvridning, men nu har mamma äntligen (enligt henne själv) köpt en ny mastifftik. Mammas granne är också inne på sin andra mastiff, men de har bullmastiff. Tyvärr vet jag inte speciellt mycket om hur grannens bullmastiffer har varit, men jag kan berätta lite om hur mammas engelska mastiff har varit!För det första är ju ledproblem väldigt vanligt iallafall hos den engelska mastiffen. Bullmastiffen är ju lite mindre och lättare så det kanske är bättre där. Men jag har för mig att grannens första "bulle" fick något problem med lederna... Mammas tik var liten och lätt för att vara vanlig mastiff, så de kunde vara ute mycket i skogen med henne och cykla lite med henne och så. Jag uppfattade henne som mycket lugn och långsam och trygg. Ropade man ett komando kunde det ta en liten stund innan hon reagerade, hon var väldigt "cool" och lade sig utan att genera sig mitt i vägen så att man fick kliva över henne i en korridor osv. Hon snarkade så att det hördes i hela huset på nätterna! :)Hon var väldigt självständig och gick gärna in i rummet brevid och lade sig, hon kände inte att hon behövde vara med oss hela tiden. Mamma lade ner mycket mycket tid på henne, så de fick en mycket fin kontakt. Hon gick alltid lös på promenaderna, men stannade vid alla övergångsställen och väntade in mamma osv. Men uppfostran av henne var tung, då hon var så fruktansvärt stor och stark. Mamma var orolig många gånger att hon inte skulle klara av henne, "TÄNK om en sådan stor hund blir aggressiv" pratade hon mycket om, och ojade sig. Men hon, den första mastifftiken, var som sagt var mycket lugn och trygg och "mjuk".Den mastifftik som mamma har nu är mycket "tuffare" och "vassare". Mamma går samma hundkurs med denna tik som med den första, och gör precis samma kontaktövningar och sådant som ingår, så hon kan jämföra rätt bra. Denna tik ger sig inte lika snabbt, det krävs mera jobb för att visa vem som bestämmer. Så det är ju svårt att säga vad som är individuellt och vad som tillhör rasen bara baserat på två hundar.  :) Och som sagt var, detta är ju den engelska mastiffen, jag vet inte hur de "ska" skilja sig i psyket mot bullmastiffen. Grannen som är inne på sin andra bullmastiff är förresten en barnfamilj...
    Tack så jättemycket för dina svar!!! Visst kommer mycket av beteendet på individnivå också!  Skönt att höra att barnfamiljer vågar skaffa Bullmastiffer! Tack än en gång!

Jag har givetvis planer på att lära känna rasen live, genom besök på kennlar, utställningar, tävlingar mm innan jag bestämmer mig för en Bullmastiff. Känns som om man inte ska hasta sig in i rasvalet! Men jag tycker nog att jag vet att Bullmastiff inte är en "kamphund" (farmavlad för att slåss) utan en vakthund (framavlad för att vakta skogen mot tjuvskyttar).
  • kath69

Vill bara flika in angående epitetet "Kamphund" att det i folks ögon sällan spelar någon roll ifall rasen har tagits fram för kamp, eller ej. Flertalet av de raser som man  lättvindigt slänger in i gruppen har inte där att göra. Med det vill jag ha sagt att det inte är några garantier att folk inte ska se den som en i "fel-gäng". Sedan tycker jag inte att det ska spela någon roll vid val av ras, utan man ska välja en ras som tilltalar en själv, familjen, ens levnadsvanor och energinivå.

• Rottis77

Nä, det gör den inte!!

Har 2 st bullmastiffer och bättre hundar får man leta efter, har även en son på 19 månader och dom fungerar så himla bra tillsammans. 
    Och kan säga att bara för att det är en stor tung hund är den INTE klumpig, utan tvärtom en mycket smidig hund för sin storlek. Min yngsta bulle blir 1 år om 2 dagar och är en riktig vilding, men med sonen är hon fromm som ett lamm och så försiktig med honom, härligt att se faktiskt.
    Oc det med hur starka dom är har ju lite med att göra hur lydnaden på hunden är. Jag har 2 st nyopererade händer + reumatisk värk och har inga problem att gå ut med båda hundarna samtidigt.

phpgvacuy.jpg

phpotuwzz.jpg

• Kakgumman
    Rottis77 skrev 2010-05-16 17:24:04 följande:
    Nä, det gör den inte!! Har 2 st bullmastiffer och bättre hundar får man leta efter, har även en son på 19 månader och dom fungerar så himla bra tillsammans.  Och kan säga att bara för att det är en stor tung hund är den INTE klumpig, utan tvärtom en mycket smidig hund för sin storlek. Min yngsta bulle blir 1 år om 2 dagar och är en riktig vilding, men med sonen är hon fromm som ett lamm och så försiktig med honom, härligt att se faktiskt. Oc det med hur starka dom är har ju lite med att göra hur lydnaden på hunden är. Jag har 2 st nyopererade händer + reumatisk värk och har inga problem att gå ut med båda hundarna samtidigt.  
    Det är så jag också uppfattat rasen! Vad roligt att höra!!!
    Nån kennel du vill rekommendera?{#lang_emotions_smile}
  • dezibel

Jag har mailat dig några länkar!

• Rottis77
    Kakgumman skrev 2010-05-16 19:07:51 följande:
    Det är så jag också uppfattat rasen! Vad roligt att höra!!! Nån kennel du vill rekommendera?
    Har inboxat till dig.
  • gosmamman
    Bullmastiffen har sina rötter på de Brittiska öarna. Hundar av bullmastifftyp har under lång tid funnits i England och huvudsakligen använts av skogvaktare till skydd och hjälp i arbetet med att hålla efter tjuvskyttar. I rasens bakgrund finns mastiff och bulldogg. I slutet av 1800-talet började typen stabiliseras och godkändes så sent som 1924 av Engelska kennelklubben.

Kopierat från svenska bullmastiff klubben

Det finns alltid folk som ska vara viktigpettrar och självklart finns det nån artikel nån stans att hitta där någon dum människa försökt sig på att kampa med en bullmastiff men dom är inte kamphundar. De flesta större raser har nån gång nått puck testat att kampa med, men det gör dom inte till kamphundar.

ignorera säger jag bara
  • Smultronbaby

Håller med de att bullen inte är någon kamphund, men som med alla hundar skiljer sig personligheten oavsett ras.

Vi har en bulle på 5 år, en enormt dominerade tik!!
    Tyvärr bet hon våran katt när han var kattunge men han klarade sig bra.
    Men efter det litar jag inte på henne alls...

Nu till saken e att hon inte var min från början, utan min mans, om det blev svartsjuka när katten kom till vårat nya gemensamma hem vet jag inte...

Hon är så enormt egen och vägra lyssna ibland och har väl lindat sin husse kring lingfingret utan att han förstod, så många dumma olater har jag kämpat att få ur henne, hon har varit väldigt matfixerad och gjort utfall mot katten om han kom för nära, detta med har jag fått ur henne.

Min man berättade att hon stod högt i rang redan hos uppfödare och hade gjort utfall mot uppfödare vid en matsituation, ärligt fattar jag inte alls att min man överhuvudtaget valde henne, för en sån personlighet passar inte mig alls.

Och detta enorma sega/trötta sätt, blä jag vill ha en aktiv hund. Så nej för min del blir det aldrig en bulle igen, nu när vi väntar barn har jag sagt till min man, minsta lilla hon visar utfall mot bebisen så....

Har en son på 7 år sedan tidigare som hon funkar ok med, men rädd när det kommer en "bebis" till min man, rädd för att avundsjukan finns där.

Men om man är ute efter en hund som inte kräver mycket motion, lugn och SNARKAR, haha {#lang_emotions_smile} så passar denna ras utmärkt, finns lugna ej dominanta som är jättegoa !!

Mamma till Emil 030128 & skrutt i magen BF 100723
  • Rottis77
    Smultronbaby skrev 2010-05-28 16:45:07 följande:
    Håller med de att bullen inte är någon kamphund, men som med alla hundar skiljer sig personligheten oavsett ras. Vi har en bulle på 5 år, en enormt dominerade tik!! Tyvärr bet hon våran katt när han var kattunge men han klarade sig bra. Men efter det litar jag inte på henne alls... Nu till saken e att hon inte var min från början, utan min mans, om det blev svartsjuka när katten kom till vårat nya gemensamma hem vet jag inte... Hon är så enormt egen och vägra lyssna ibland och har väl lindat sin husse kring lingfingret utan att han förstod, så många dumma olater har jag kämpat att få ur henne, hon har varit väldigt matfixerad och gjort utfall mot katten om han kom för nära, detta med har jag fått ur henne. Min man berättade att hon stod högt i rang redan hos uppfödare och hade gjort utfall mot uppfödare vid en matsituation, ärligt fattar jag inte alls att min man överhuvudtaget valde henne, för en sån personlighet passar inte mig alls. Och detta enorma sega/trötta sätt, blä jag vill ha en aktiv hund. Så nej för min del blir det aldrig en bulle igen, nu när vi väntar barn har jag sagt till min man, minsta lilla hon visar utfall mot bebisen så.... Har en son på 7 år sedan tidigare som hon funkar ok med, men rädd när det kommer en "bebis" till min man, rädd för att avundsjukan finns där. Men om man är ute efter en hund som inte kräver mycket motion, lugn och SNARKAR, haha  så passar denna ras utmärkt, finns lugna ej dominanta som är jättegoa !!
    Får man fråga var er bulle kommer ifrån? Tror ni haft otur med eran bulle, och låter konstigt att uppfödaren omplacerar hunden efter det att den gjort utfall mot uppfödaren själv!
    Och jag kan berätta att det är långt ifrån alla bullar som inte kräver motion, min yngsta är oehört aktiv, och kräver nästan mer än mina rottisar, den äldre kräver inte lika mycket, men är inte sen med att hänga med när det händer nåt och det kan va en himla fart i honom ibland, men dock tycker han väldigt mycket om soffan {#lang_emotions_laughing}.
    Jag kan INTE tänka mig ett liv utan en bulle längre.
  • Smultronbaby
    (Rottis77)

Jo det är jag helt medveten om det, som jag skrev att alla raser har olika personligheter.
    Ja jag med har funderat på varför uppfödaren lätt köpet genomföras men också varför inte de fick mer info hur det skulle hantera henne.

Har en ytlig bekant som har en jätteaktiv bulle med enorm energi, så visst håller med har vi haft otur, lite osäker på vart uppfödare kom ifrån, mellansverige någonstans. Kan kolla upp det.

Men oavsett om det finns annorlunda bullar så är det inge ras för mig iaf, har svårt med dreglet och framför allt storleken !!

Fattar inte hur vi ska kunna lasta med hela familjen inlusive katt i bur när vi ska åka någonstans, för min man är lite fjantig och vill helst inte lämna bort henne på hundpensionat...... ja jag vet...{#lang_emotions_tongue_out} så nästa hund blir en russel el dyl
    Mamma till Emil 030128 & skrutt i magen BF 100723
Svar på tråden Räknas Bullmastiffen som en kamphund???