• korvmamman

vecka 37 - ska man verkligen må så här dåligt? illamående, yr, svimfärdig

Jag mår verkligen SKIT!

På morgonen när jag går upp känns det som om bebisen trycks sig uppåt och jag mår som värst... tar en timme innan jag kan äta någon överhuvudtaget. Och det är inte mkt jag får ner.  Sen mår jag piss efter maten.

Hela tiden mår jag illa, är yr, ibland känner jag mig svimfärdig. känner mig lite sjuk.

Bebisen ligger med huvudet ner och är ruckbar och mitt sfmått är 33, så det borde ju vara rätt normalt.

förra graviditeten låg bebisen på mellan tvärläge och sätesläge. och jag mådde ALDRIG såhär dåligt. det var en 4,4 kg klump också.

Var hos BM igår och jag har inte högt blodtryck, så då borde man kunna utesluta havandeskapsförgiftning?

Men mitt järnvärde låg på 115 typ. Har börjat dricka blutsaft. Har haft järnbrist tidigare i gravidititen, men då mådde jag INTE såhär.. då hade jag bara lite kramp i vaderna.

SKA DET VARA SÅHÅÄR ILLA??? hur fan står man ut några veckor till???? blir det bara värre???????????????

• Svar på tråden vecka 37 - ska man verkligen må så här dåligt? illamående, yr, svimfärdig
  • skuggspel

Blutsaft är inte så bra kosttillskott. Kolla hur mkt järn det eg innehåller, tyvärr inte så mycket.
    Om du tar Niferex istället borde järnvärdet räta upp sig mycket fortare.

Hoppas du mår bättre snart!

• korvmamman
    skuggspel skrev 2010-05-12 09:05:08 följande:
    Blutsaft är inte så bra kosttillskott. Kolla hur mkt järn det eg innehåller, tyvärr inte så mycket. Om du tar Niferex istället borde järnvärdet räta upp sig mycket fortare. Hoppas du mår bättre snart!
    bm tyckte det var bra jag tog blutsaft. har funkat tidigare på mig.
  • skuggspel

Oj så olika! Min bm sa tvärtom.

• korvmamman

men snälla, någon mer. är det såhär dåligt jag ska må? det trycker på på övre delen av magen och gör lite ont. är det magsäcken eller? jag mår verkligen SKIT

• saua83

Jag hade det så för nån vecka sedan (är nu i v.38+4), mådde verkligen skit. Hade varit hos bm som sa att järnvärdet inte var jättehögt men ändå okej så jag skulle sluta med niferex (som jag ätit hela graviditeten), när jag mådde som sämst så tog jag ändå 2 niferex och åt små mål mat med 3 timmars mellanrum (tips från bm) och sen dess har jag mått bra. Om blutsaften inte funkar tycker jag att du ska testa niferex! Hoppas du mår bättre snart!!!

• rednose

Jag såg inte detta förrän nu då jag själv verkar hamnat i samma båt....

Mår oxå apa och spydde just för andra morgonen i rad. Har inte spytt alls innan och är nu i vecka 37. Mådde ju dock riktigt dåligt fram tom vecka 17 men spydde liksom inte så där som en del...
    Nu har jag lite ont i magen, känner mig snurrig och ganska svullen i ansiktet och händerna vilken man ju kan läsa om...
    kanske borde ringa förlossningen o fråga dem? Min bm sa att jag skulle det sist jag ringde henne om förvärkarna jag hade för tre veckor sedan, men de gick ju över så jag ringde aldrig.
    Nu har jag förvärkar nästan dagligen...
    Man vet ju inte för frågar man så är ju allt alltid bara så himla normalt i alla fall...
  • Grape

Jag har också mått så här denna vecka. Just att jag mådde illa och ont i övre delen av magen. Givetvis är det ju bra att ringa mvc el förlosningen så att det inte är havandeskapsförg. eller något annat. Jag ringde dit igår och jag fick tipset att testa link, novalucov el liknande då jag även hade lite halsbränna. Det hjälpte fint för mig, magontet försvann. Dumt att jag inte tänkt på det Sen har jag tagit det väldigt lugnt och vilat så gott det går med en sessa på 23 månader!!!

• 78Johanna

Låter som mina graviditeter. Be dem göra en viktuppskattning också om din första vägde 4,4 kg så det inte är en jättebebis där inne.
    Min första vägde 4240 och med andra svimmade jag hela tiden de sista två månaderna med mycket lågt blodtryck, ingen järnbrist. Födde en klump på 4,9 kg till slut och då fattade de att han var så stor så han har legat och strypt min kroppspulsåder så jag fick dessa svim attacker.. Hade stooor mage på min spinkiga kropp men barnmorskan regaerade aldrig på att barnet kunde vara så stort.. {#lang_emotions_surprised}

• stoltmamma88

Är i v 35 mår precis så jag med. Har kollat alla värden även lämnat kissprov och så för havandeskapförgiftning men inget där.

Min dotter på 11 mån vägde 4,5 kilo så hon var en stor liten tjej. Men mådde aldrig så här med henne..
    Så jag undrar detsamma slutar det ngn gång har ju 5 veckor kvar ! :O

• ia71

har tyvärr ingen hjälp at komma med  utan bara den trösten att jag mår exakt likadant. Är i v 35 och har varit inne på koll tvågånger för att kolla så det inte är preklamsi. Det är det inte blt är ok, ingen äggvita i urinen, bra järnvärde (125i hb). Men illamående, smärta högt upp i magen, yrsel, sjukdomskänsla, huvudvärk, trötthet mm.
    Mitt förra barn var oxå stort (4700g) som flera andra skriver här inne men det är ingen som sagt att det kan bero på det. BM tycker inte detta barn känns lika stort men ska på tillväxt UL så fot dom får tid inne i Lund.
    Som sagt ingen hjälp men det kanske tröstar lite att vi är fler som mår så här...

• rednose

Whohoo! Jag kanske kan inge lite hopp? :)

Jag mår mycket bättre nu. Det gick liksom bara över, vem vet varför? :) Skönt i alla fall. Svullnar bara lit om ben o händer om jag sitter länge men så har det ju varit i flera veckor nu.
    Blodtrycket har i alla fall gått ner igen. :)
  • Didaj

Jag har ofta ont i övre delen av magen, det är just för att han (bebisen) ligger så högt. Det är ofta ofta ofta han ligger så. Då är det jobbigt att äta, gå, andas ja, i princip allt! Kanske är något som liknar?

• SindyDindy

Jag är i vecka 38 och känner mig illamående, yr och jättetung över magen jag med.
    Vill bli klar med graviditeten nu och träffa min bebis!

• Bodi

Jag är i vecka 37+5 och mår sådär. Min bm säger att det är magkatarr pga av bebisen tryckt upp tarmarna så högt upp och det läcker ut magsyra. Det gör jätte ont stundvis men det finns receptfri medicin som underlättar något.

Stella & Elsa
  • Baypower

Trycket uppåt beror säkerligen på att det är trångt för bebis därinne och att rumpan trycker upp mot revbenen och lungorna så att det kan kännas svårt att andas och göra lite ont till och med. Om ditt första barn låg i tvärläge så behövde du nog aldrig uppleva den här känslan den gången. Det borde lätta när bebis sjunker ner i bäckengången.

Illamåendet har jag ingen aning om vad det kan vara men yrseln kan ju bero på järnbrist men också att bebis trycker mot aortan vilket i och för sig är vanligast om man ligger på rygg i slutet av graviditeten.

Hoppas att det går över snabbt. Kan tillägga att jag går in i vecka 38 imorgon och jag känner av trycket upp mot revbenen men inget av det andra.

Svar på tråden vecka 37 - ska man verkligen må så här dåligt? illamående, yr, svimfärdig