• Camilita

Hur länge "ska" man vara mammaledig?

Hej alla solstrålar!

Jag föder 18 augusti och har lite svårt med hur jag ska räkna ut mammaledigheten. Hur länge brukar de flesta vara lediga? 1 år? 1,5 år? Det skiljer ju ganska mycket pengamässigt. Vet inte om vi har råd med att jag är hemma i 1,5 år. Och sen känns det som att en 12 månaders bebis är lite för liten för att börja på dagis? Hur länge var ni lediga? När började ert barn på dagis? Är det dyrare än vad man tror med barn? Gud.. det här är ju jätte svårt hehe.

Hälsningar nybörjaren {#lang_emotions_embarassed}

• Svar på tråden Hur länge "ska" man vara mammaledig?
  • sisterinlaw

6 månader var ska vi vara hemma. Plus eventuellt någon månad av inskolning. Det är ju egentligen det SGI-dagarna är tänkta att räcka till, sedan att man kan sprida ut dem är ju en annan sak .

• h80

vi ska vara hemma tills vår dotter är nästan 2. Ett tips är att ansöka några månader i taget på försäkringskassan, du behöver inte lämna in allt på en gång. Då kan nu ju prova er fram o se hur många dagar/vecka ni behöver ta

• Kazeer

Äldste sonen var 17 månader, när han började på förskolan.

Yngste sonen kommer, om våra planer håller, att vara 21 månader.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • h80
    sisterinlaw skrev 2010-05-12 12:19:51 följande:
    6 månader var ska vi vara hemma. Plus eventuellt någon månad av inskolning. Det är ju egentligen det SGI-dagarna är tänkta att räcka till, sedan att man kan sprida ut dem är ju en annan sak .
    vem ska ta hand om barnet sen? de får ju inte börja på dagis innan de är 1 år
  • CallGirl
    h80 skrev 2010-05-12 12:27:12 följande:
    vem ska ta hand om barnet sen? de får ju inte börja på dagis innan de är 1 år
    Om de är hemma 6 månader var blir det ju totalt ett år

Med ettan var vi hemma 8 månader var och med tvåan var vi hemma 18 månader men delade från första början i en form av 50/50 system.

Det finns inget måste hur länge man ska vara hemma. Vissa börjar arbeta tidigare och andra senare.
  • h80
    CallGirl skrev 2010-05-12 12:29:49 följande:
    Om de är hemma 6 månader var blir det ju totalt ett år Med ettan var vi hemma 8 månader var och med tvåan var vi hemma 18 månader men delade från första början i en form av 50/50 system.Det finns inget måste hur länge man ska vara hemma. Vissa börjar arbeta tidigare och andra senare.
    oj, missade "var" {#lang_emotions_smile}
  • teec

jag planerade att vara hemma 1 år och pappan 2 månader. 

MEN
    jag fick ett jobb som jag inte kunde tacka nej till 
    jag är hemma i 6 mån och pappan i 8-9 mån. 
    =) 
  • LillaFlingan
    sisterinlaw skrev 2010-05-12 12:19:51 följande:
    men som jag har förstått det.. så får man inte ta ut fp dagar när man skolar in barnet på dagis... ???? rätta mig gärna om jag har fel.

jag har varit hemma med 1a sonen i 1år nu.. födde 2a sonen 10 dagar innan 1ans 1års dag ;)
    så jag blir hemma tills minst nästa sommar..

Det var tänkt innan att jag skulle vara mammaledig fram tills i augusti i år.. dvs 16månader.. men så blev jag oplanerat gravid.. :)
    Har planer på att studera, o då på distans sen, så mina barn inte ska behöva gå heltid på dagis... =)vill gärna vänta så länge som möjligt med att sätta dem på dagis..

men det finns inga bestämda regler hur länge man måste vara hemma..
    däremot får man ju ingen dagisplats förräns barnet är minst 1år fyllda..
    det beror ju helt på hur ditt barns pappa har tänkt vara hemma ts.. :)
  • Cacaoo

Jag är fortfarande hemma med dottern och hon börjar på dagis i mitten av augusti då är hon 19½ månader.
    Vi gjorde så att jag tog knappt ut några föräldrardagar alls under första året då vi klarade ekonomin iaf och när dotttern fyllde 1 började jag ta 5 dagar i veckan ( det måste man)
    Vi valde att göra så eftersom jag har mitt arbete 20 mil bort och då bor borta några dagar i veckan och det tyckte jag de skulle bli  för jobbigt att vara ifrån min lilla tjej

• sisterinlaw
    LillaFlingan skrev 2010-05-12 14:08:00 följande:
    men som jag har förstått det.. så får man inte ta ut fp dagar när man skolar in barnet på dagis... ???? rätta mig gärna om jag har fel. j
    Ingen aning, inget som bekommer oss egentligen eftersom åtminstone jag kan flexa i princip hursomhelst med jobbet och vi har för den delen råd att vara hemma utan fp. 
    Tycker dock att det vore rimligt att man kan ta ut fp halvdag om man skolar in barnet halvdag (och alltså behöver vara närvarande på förskolan själv).
  • Billabong

Man får ta FP under inskolningen. För så stor del som man är med barnet får man ta på SGI-nivå och för den andra tiden lägstanivå-dagar. Eller så tar man bara lägstanivå-dagar. För att ta en HEL lägstanivå får man vara borta från barnet max 7 timmar.

Det viktiga är att skydda sin SGI fr o m barnets 1-årsdag genom att ha full sysselsättning och det får man genom att ta ut minst 5 hela dagar Fp varje vecka när man är helt föräldraledig.

• sisterinlaw
    Billabong skrev 2010-05-12 14:39:12 följande:
    Man får ta FP under inskolningen. För så stor del som man är med barnet får man ta på SGI-nivå och för den andra tiden lägstanivå-dagar. Eller så tar man bara lägstanivå-dagar. För att ta en HEL lägstanivå får man vara borta från barnet max 7 timmar. Det viktiga är att skydda sin SGI fr o m barnets 1-årsdag genom att ha full sysselsättning och det får man genom att ta ut minst 5 hela dagar Fp varje vecka när man är helt föräldraledig.
    Man kan också skydda SGI:n genom att faktiskt börja jobba efter ett år .
  • MIC

Så länge man har lust och råd!!

Isak - min solstråle - 080701
  • pigglet

Själv är jag glatt överraskad över hur billigt det är med barn, i alla fall de första åren... Tror vi gick jämnt upp med barnbidraget    :)

Vi har valt att vara hemma med barnen. Så de har börjat på dagis när de varit ca 4 år.

Beror på hur stora utgifter man har, och hur man vill leva.

• PerG

Vi var hemma c:a ett år var med första barnet (förskolestart strax före två års ålder). Med andra barnet kommer vi vara hemma i 1½-2 års tid men denna gång kommer vi ha varsin heltidsdel och däremellan vara föräldralediga 50% var..

• Marie30

Första barnet började på dagis när han var ca 20 månader och andra när hon var 17 månader. Hade gärna väntat med tvåan men det skulle ha inneburit att vi riskerade att inte få förskoleplats på samma förskola, alternativt få betala barnomsorgsavgiften i flera månader utan att utnyttja platsen och det kändes dyrt. Vi löste det istället så att vi saxade våra deltider så att barnen bara gick 7.30 till 12 4 dgr/vecka. Och det finns ju massor av barn som går heltid från 1 års ålder. Det är bara att de känns så små...

Vi upplevde att barnen inte kostade så mycket i början. Bebiskläder får man ofta ärva så man behöver inte ha så stora kostnader utom ev vagn och bilbarnstol om man har bil. 
  • Carrie

Vår son började på fsk när han var 14,5 mån. Vi har sparat dagar samt att jag har gått ner i tid, det funkar bra för oss.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
Svar på tråden Hur länge "ska" man vara mammaledig?