Inlägg från: sisterinlaw |Visa alla inlägg
  • sisterinlaw

Hur länge "ska" man vara mammaledig?

6 månader var ska vi vara hemma. Plus eventuellt någon månad av inskolning. Det är ju egentligen det SGI-dagarna är tänkta att räcka till, sedan att man kan sprida ut dem är ju en annan sak .

• sisterinlaw
    LillaFlingan skrev 2010-05-12 14:08:00 följande:
    men som jag har förstått det.. så får man inte ta ut fp dagar när man skolar in barnet på dagis... ???? rätta mig gärna om jag har fel. j
    Ingen aning, inget som bekommer oss egentligen eftersom åtminstone jag kan flexa i princip hursomhelst med jobbet och vi har för den delen råd att vara hemma utan fp. 
    Tycker dock att det vore rimligt att man kan ta ut fp halvdag om man skolar in barnet halvdag (och alltså behöver vara närvarande på förskolan själv).
  • sisterinlaw
    Billabong skrev 2010-05-12 14:39:12 följande:
    Man får ta FP under inskolningen. För så stor del som man är med barnet får man ta på SGI-nivå och för den andra tiden lägstanivå-dagar. Eller så tar man bara lägstanivå-dagar. För att ta en HEL lägstanivå får man vara borta från barnet max 7 timmar. Det viktiga är att skydda sin SGI fr o m barnets 1-årsdag genom att ha full sysselsättning och det får man genom att ta ut minst 5 hela dagar Fp varje vecka när man är helt föräldraledig.
    Man kan också skydda SGI:n genom att faktiskt börja jobba efter ett år .
Svar på tråden Hur länge "ska" man vara mammaledig?