Hjälp, konflikträdd fästman som ljuger
Hejsan, ska försöka göra en lång historia kort, så gott det går.
Hejsan, ska försöka göra en lång historia kort, så gott det går.
Jag vet inte vad du ska göra men jag vet bara att jag aldrig hade kunnat leva med en man som var så.
Jag tror absolut att terapi kan hjälpa. I första hand för honom. KBT kanske skulle kunna vara en lösning? Då får han ju hjälmedel så att han kan hantera känslorna han får när han känner att han måste ljuga och i stället kan vara ärlig. Parterpi kanske också är en lösning men främst så tror jag att tilliten kommer att komma sakta men säkert om du ser att han är ärlig mot dig.
Jag hade heller aldrig kunnat leva med en sådan man tidigare, men nu är jag fast, älskar honom mer än allt, pga det så känns det som om jag hela tiden sänker mina krav...jag e medveten om det.
Min man ljuger också om allt och är konflikträdd. Idag fick han sin första tid till psykolog efter mitt pådrivande.
Det fungerar inte att ljuga om allt i ett förhållande
TS, jag är hemskt ledsen, men han kommer inte att ändra sig.
Jag var gift med en man som ljög för mig om små och stora saker i flera år. Jag kom på honom gång på gång och han ångrade sig och lovade att han aldrig skulle göra om det. Men han klarade aldrig att hålla det.
Det var som om han inte kunde kontrollera det, han halkade in på det spåret hela tiden trots att han visste att jag skulle få reda på det och att det blev så mycket värre när jag kom på honom än om han hade sagt sanningen från början.
Nu har jag fått nog, jag måste kunna lita på den jag lever med och ligger i skilsmässa.
Det är inte värt det och han kommer inte att ändra sig så bryt med honom och gå vidare innan det blir värre.
Ja, jag vill verkligen tro att vi skulle kunna klara oss om han fick hjälp, men ibland känns det så omöjligt...
Det är just det jag e rädd för, nu är vi i varje fall inte gifta, men om vi kommer till det och har barn ihop, och han fortsätter att ljuga, jag orkar inte med någon skilsmässa.
" Vad kostar det? Många psykoterapeuter är också läkare. Läkarbesök, både på landstingets mottagningar och hos de privata läkare som är anslutna till Försäkringskassan, går på högkostnadskort/frikort. Läs mer om högkostnadskyddet genom att klicka på länken uppe till höger. Om du går hos en privat psykoterapeut kan priserna variera mycket. Priserna ligger oftast mellan 500 och 1000 kronor per besök. Ibland kan det vara billigare om du är studerande."
Jag känner att jag vill stötta honom, men på något sätt känns det även som om jag får bära på hans börda, han själv har ingen stor motivation, e rätt nere och deprimerad. Jag måste peppa honom, säga att han inte alls e värdelös etc. vilket jag tyvärr ibland känner..
Ska prata med honom ikväll, i helgen kom jag på honom att ljuga om en ganska stor sak som sårade mig jätte mycket, jag kände inget val än att sticka. Han lät mig inte gå, blockerade min väg i timmar, bönade och bad mig. Jag ville tro, men det var så omöjligt.
Jag tvivlar inte på min kärlek till honom, hade jag gjort det så hade mitt beslut varit enklare.
Kanske är det något han måste få hjälp med livet ut...jag tror i varje fall att det är något som konflikträdda personer måste kämpa med livet ut, även om de har redskapen att göra det så kommer de säkert att slinka dit flera gånger...