• Dolphin Blue

Hjälp, konflikträdd fästman som ljuger

Hejsan, ska försöka göra en lång historia kort, så gott det går. 

Har varit tillsammans med en kille sen 2,5 år tillbaka nu, för ett tag sen tillbaka har vi varit förlovade. 
    Det första 1,5 året var underbart, redan från början märkte jag att har var i väldigt stor behov av att ses ofta, vi träffades varannan dag o var alltid med varandra på helgerna (oftast iaf), detta var bara bra för mig för jag njöt i hans sällskap. Vi känner väldigt starkt för varandra och är i princip alltid på varandra (tar på varandra, pussas, gosas) även de gånger då vi umgås med andra tillsammans, än idag är det så. 
    Kort sagt har vi ett väldigt intensivt, passionerat förhållande..där vi beter oss och känner oss som nykära. Jag vet att han avgudar mig, och han tar alltid hand om mig etc, precis som jag gör med honom. 
    Nu till problemet, när 1,5 år hade gått började vi tala om giftemål, förlovning (tyvärr var det mest jag), han fick mig att tro att han verkligen oxå ville, men fick sedan reda på att han inte alls var redo. Men han har alltid varit noga med att poängtera att han inte alls var rädd för tanken att spendera resten av sitt liv med mig, eftersom han älskar mig mer än allt! 
    Vi har hamnat i helt sjuka situationer då jag har upptäckt att han har ljugit för mig, om allt möjligt, smått som stort. Varje gång har han bett mig om förlåtelse och lovat förbättring, vilket jag velat tro på då jag älskar honom så. Han är så otroligt konflikträdd och ljuger om helt onödiga saker (enligt mig). Jag har blivit helt galen de gånger jag kommit på honom, känt mig så besviken och sårad. Han erkänner heller aldrig förns jag har bevis och ställer honom mot väggen, då blir han tyst och erkänner sen allt...varje gång får jag ett hugg i hjärtat och känner att jag inte orkar mer.
    Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, har kommit till en situation där jag känner att jag varken kan leva med eller utan honom. Jag har aldrig känt såhär för någon, och jag vet hur mkt han älskar mig och blir frustrerad över sig själv. Han blir trött på sig själv o säger att ja förtjänar bättre, att han inte kan hjälpa att han hamnar i dessa situationer. Jag vet att min personlighet kanske medverkar i att locka fram hans sidor mera, eftersom jag är rätt intensiv och har ett hett temperament (försökt jobba med det). 
    Han menar att han e rädd för hur jag ska reagera över saker, han tänker hela tiden på det, han har även problem med att skjuta upp saker, säger att han snart ska göra dem etc. När han inte gjort dem så ljuger han att han har det. Han menar sen att han inte riktigt ser det som en lögn eftersom han ändå tänkt ta itu med sakerna snart, men snart kommer inte alltid. Han menar oxå att detta beror på hans barndom, eftersom hans mamma var väldigt kontrollerande och sträng (fortfarande är), han gjorde aldrig som hon sa, men han gick bakom hennes rygg och fick henne att tro det.
    Jag är så frustrerad, det finns noll tillit i vårt förhållande. Detta tär något så hemskt på mig, jag vill tro, jag vill så gärna att det ska funka, skulle ge allt för denna kille, men har gett honom så många chanser, och han verkar bara vara bra på att prata, inte handla. Jag tvivlar inte på hans känslor, och tror ej han e mytoman, bara otroligt konflikträdd. Tror ni att individuell terapi kombinerat med parterapi kan hjälpa honom, eller tycker ni att jag ska bita ihop och gå vidare utan honom? Han säger att han inte kan vara utan mig och blir helt deprimerad, drar sig undan, känner sig misslyckad de gånger jag lämnat honom pga. detta.
    Hoppas ni orkar läsa min långa text och komma med lite tips och råd till mig, jag e föresten 25 och han 32.
  • Svar på tråden Hjälp, konflikträdd fästman som ljuger
  • Anatha

Jag vet inte vad du ska göra men jag vet bara att jag aldrig hade kunnat leva med en man som var så.

• Anonym

Jag tror absolut att terapi kan hjälpa. I första hand för honom. KBT kanske skulle kunna vara en lösning? Då får han ju hjälmedel så att han kan hantera känslorna han får när han känner att han måste ljuga och i stället kan vara ärlig. Parterpi kanske också är en lösning men främst så tror jag att tilliten kommer att komma sakta men säkert om du ser att han är ärlig mot dig. 

Jag tycker inte att du ska göra slut om ni båda älskar varandra och ni inte testat allt ni kan för att rätta till detta.
  • Dolphin Blue

Jag hade heller aldrig kunnat leva med en sådan man tidigare, men nu är jag fast, älskar honom mer än allt, pga det så känns det som om jag hela tiden sänker mina krav...jag e medveten om det. 

Han behöver hjälp, och när jag gör slut så tycker jag synd om honom, vet att han sitter ensam hemma (känner inte många) och deppar och jag får ont i hjärtat för honom...men självklart oxå för att jag inte står ut utan honom.
  • Anonym

Min man ljuger också om allt och är konflikträdd. Idag fick han sin första tid till psykolog efter mitt pådrivande.

Det fungerar inte att ljuga om allt i ett förhållande

• Anonym

TS, jag är hemskt ledsen, men han kommer inte att ändra sig.

Jag var gift med en man som ljög för mig om små och stora saker i flera år. Jag kom på honom gång på gång och han ångrade sig och lovade att han aldrig skulle göra om det. Men han klarade aldrig att hålla det.
    Det var som om han inte kunde kontrollera det, han halkade in på det spåret hela tiden trots att han visste att jag skulle få reda på det och att det blev så mycket värre när jag kom på honom än om han hade sagt sanningen från början.

Nu har jag fått nog, jag måste kunna lita på den jag lever med och ligger i skilsmässa.

Det är inte värt det och han kommer inte att ändra sig så bryt med honom och gå vidare innan det blir värre.

• Dolphin Blue

Ja, jag vill verkligen tro att vi skulle kunna klara oss om han fick hjälp, men ibland känns det så omöjligt...

Varje gång jag kommer på honom ljuga så går vi tillbaka till ruta 1 och jag hinner aldrig bygga upp någon tillit till honom innan allt e kört igen.
    Jag bara undrar om det verkligen hjälper med terapi, han e trots allt en vuxen man som levt såhär under hela sitt liv. Han vill inte ljuga och hatar sig själv för det, men kan inte låta bli!
    Jag känner oxå så, att man borde ha testat allt innan man ger upp, KBT låter bra, men det e vält dyrt oxå? Han har det lite tufft ekonomiskt just nu...lätt att en sådan sak kommer i vägen. 
  • Anonym
    Dolphin Blue skrev 2010-05-12 14:48:02 följande:
    Ja, jag vill verkligen tro att vi skulle kunna klara oss om han fick hjälp, men ibland känns det så omöjligt... Varje gång jag kommer på honom ljuga så går vi tillbaka till ruta 1 och jag hinner aldrig bygga upp någon tillit till honom innan allt e kört igen. Jag bara undrar om det verkligen hjälper med terapi, han e trots allt en vuxen man som levt såhär under hela sitt liv. Han vill inte ljuga och hatar sig själv för det, men kan inte låta bli! Jag känner oxå så, att man borde ha testat allt innan man ger upp, KBT låter bra, men det e vält dyrt oxå? Han har det lite tufft ekonomiskt just nu...lätt att en sådan sak kommer i vägen. 
    Jag tror att man kan få detta på högkostnadskortet om man får remiss via sjukvården. 
    Om han inte vill göra detta men inte kan låta bli, då kan han aldrig bli bra på egen hand. Han måste få hjälp utifrån. Det är ju naturligtvis helt upp till dig om du vill lämna honom, men jag tror att han kommer att lyckas bättre om han har ditt stöd. Om du också vet att han har denna problematik så kanske du kan se det som en del av hans sjukdom och inte honom som person? På det viset så behöver du kanske inte bli lika ledsen. Om han söker vård så kan du nog också få veta hur du ska hantera detta så att han får möjlighet att bli bättre. 
  • Dolphin Blue

Det är just det jag e rädd för, nu är vi i varje fall inte gifta, men om vi kommer till det och har barn ihop, och han fortsätter att ljuga, jag orkar inte med någon skilsmässa.

Sökte ni någon typ av parterapi innan du gav upp? Gick han på terapi? 
  • Anonym

" Vad kostar det?

Många psykoterapeuter är också läkare. Läkarbesök, både på landstingets mottagningar och hos de privata läkare som är anslutna till Försäkringskassan, går på högkostnadskort/frikort. Läs mer om högkostnadskyddet genom att klicka på länken uppe till höger.

Om du går hos en privat psykoterapeut kan priserna variera mycket. Priserna ligger oftast mellan 500 och 1000 kronor per besök. Ibland kan det vara billigare om du är studerande."

• Dolphin Blue

Jag känner att jag vill stötta honom, men på något sätt känns det även som om jag får bära på hans börda, han själv har ingen stor motivation, e rätt nere och deprimerad. Jag måste peppa honom, säga att han inte alls e värdelös etc. vilket jag tyvärr ibland känner..

Jag vet att detta inte kommer försvinna av sig självt, borde han gå till en vanlig läkare först och där få remiss? 
    Jag känner att om jag lämnar honom nu, så kommer han att gå under, men samtidigt känns det lite orättvist att jag ska få en sån stor börda på mig. Jag blir oxå så arg på honom att han förstör det vi har, inget står i vår väg egentligen, bara han!
  • Anonym
    Dolphin Blue skrev 2010-05-12 14:55:41 följande:
    Jag känner att jag vill stötta honom, men på något sätt känns det även som om jag får bära på hans börda, han själv har ingen stor motivation, e rätt nere och deprimerad. Jag måste peppa honom, säga att han inte alls e värdelös etc. vilket jag tyvärr ibland känner.. Jag vet att detta inte kommer försvinna av sig självt, borde han gå till en vanlig läkare först och där få remiss?  Jag känner att om jag lämnar honom nu, så kommer han att gå under, men samtidigt känns det lite orättvist att jag ska få en sån stor börda på mig. Jag blir oxå så arg på honom att han förstör det vi har, inget står i vår väg egentligen, bara han!
    Men om det är så du känner så kanske kärleken inte räcker för att ni ska vara ihop? Själv kan jag känna att om min sambo hade haft någon som helst problem så hade jag försökt så bredvid honom och stötta. Om jag inte velat göra det så hade jag nog inte haft tillräckligt starka känslor för att vara ihop heller? Kanske är det din killes beteende som gjort att dina känslor inte är lika starka längre?
    Så du kan ju tipsa honom om att han kan söka vård och berätta hur han ska göra och sedan lämna honom så att han får ta hand om sig själv.
  • Dolphin Blue

Ska prata med honom ikväll, i helgen kom jag på honom att ljuga om en ganska stor sak som sårade mig jätte mycket, jag kände inget val än att sticka. Han lät mig inte gå, blockerade min väg i timmar, bönade och bad mig. Jag ville tro, men det var så omöjligt.

Men när jag kommer hem sen och e helt förstörd, så känner jag att jag tog ett förhastat beslut igen, så trött på den där cirkeln...vill vara stark och lämna, men å andra sidan så är jag rädd...jag känner att han e den rätte, vill inte vara utan honom!
    Ska peppa honom att besöka en läkare...oavsett om vi fortsätter tillsammans eller inte så behöver han göra detta för sin egen skull. 
  • Dolphin Blue

Jag tvivlar inte på min kärlek till honom, hade jag gjort det så hade mitt beslut varit enklare.

Jag tror att kärleken är viktig, men jag kan i nuläget säga att kärleken tyvärr inte e ALLT! Han säger att han aldrig ljugit till mig om sina känslor och sin kärlek till mig, men det räcker inte. Det tär på mig varje gång han ljuger och påverkar vårt förhållande. Jag litar inte på vad han säger, vill jämt ha bevis på saker och ting, jobbigt både för mig och honom.
    Detta har även fått mig att nojja över annat som egentligen inte är relevant i vårt förhållande, har börjat snoka i han telefon, byxfickor etc...och jag vet inte ens vad jag letar efter. Jag var aldrig sådan tidigare och vill inte vara det, hatar att jag blivit sån!
  • Anonym
    Dolphin Blue skrev 2010-05-12 14:51:14 följande:
    Det är just det jag e rädd för, nu är vi i varje fall inte gifta, men om vi kommer till det och har barn ihop, och han fortsätter att ljuga, jag orkar inte med någon skilsmässa. Sökte ni någon typ av parterapi innan du gav upp? Gick han på terapi? 
    Ja, vi har testat parterapi och jag tyckte att det verkade fungera just då, men tydligen inte.
    Samma med hans terapi hos psykolog.
  • Dolphin Blue

Kanske är det något han måste få hjälp med livet ut...jag tror i varje fall att det är något som konflikträdda personer måste kämpa med livet ut, även om de har redskapen att göra det så kommer de säkert att slinka dit flera gånger...

Svar på tråden Hjälp, konflikträdd fästman som ljuger