Dolphin Blue skrev 2010-05-12 14:48:02 följande:
Ja, jag vill verkligen tro att vi skulle kunna klara oss om han fick hjälp, men ibland känns det så omöjligt... Varje gång jag kommer på honom ljuga så går vi tillbaka till ruta 1 och jag hinner aldrig bygga upp någon tillit till honom innan allt e kört igen. Jag bara undrar om det verkligen hjälper med terapi, han e trots allt en vuxen man som levt såhär under hela sitt liv. Han vill inte ljuga och hatar sig själv för det, men kan inte låta bli! Jag känner oxå så, att man borde ha testat allt innan man ger upp, KBT låter bra, men det e vält dyrt oxå? Han har det lite tufft ekonomiskt just nu...lätt att en sådan sak kommer i vägen.
Jag tror att man kan få detta på högkostnadskortet om man får remiss via sjukvården.
Om han inte vill göra detta men inte kan låta bli, då kan han aldrig bli bra på egen hand. Han måste få hjälp utifrån. Det är ju naturligtvis helt upp till dig om du vill lämna honom, men jag tror att han kommer att lyckas bättre om han har ditt stöd. Om du också vet att han har denna problematik så kanske du kan se det som en del av hans sjukdom och inte honom som person? På det viset så behöver du kanske inte bli lika ledsen. Om han söker vård så kan du nog också få veta hur du ska hantera detta så att han får möjlighet att bli bättre.