• Anonym

Parrådgivning i Umeå?

HallåHej!
    Jag undrar ifall någon vet av någon duktig parrådgivare i Umeå?

Jag visste inte var jag skulle lägga tråden. men vi har inga barn.. jag hittar inget annat ställe att skriva i.
    Tipsa gärna!

• Svar på tråden Parrådgivning i Umeå?
  • Completorium

Det finns en lag som tvingar kommuner att erbjuda familjerådgivning/parterapi till ett rabatterat pris. Ring kommunens växel och fråga.

• Anonym (Cookie)

Jag gick i terapi på ST.Lukas, det ligger i samma huslänga som stadsbibblan. Vet att de erbjuder parrådgivning också! :) Min terapeut var super.

• Anonym

Jag googlade tidigare och fick fram ST Lukas.. Kanske ska kolla upp det mera.
    Vad kostar det?

Tittade på vll:s hemsida och därigenom fanns det också alternativ. Även på Kommunens hemsida.

• Anonym

St Lukas är suveräna tror det kostar 700 er tillfälle men de har specialpriser om man har det lite kärvt ekonomiskt.

• Completorium

Kommunens fameljrådgivning kostar nog normalt inte mer än 200-300:- / gång.

• Anonym (kasst på komunen)

vi har testat vår kommuns parrådgivning och den var usel. Vi satt där därför att vi kände att vårt förhållande var tomt och slut. Vi hade börjat prata om skilsmässa. Men vi satt inte och grälade eller skyllde allt på varandra...utan istället tog det mesta av skulden på oss själva. Våra diskussioner under de tre tillfällen vi träffade henne visade i all tydlighet hur osunnt vårt förhållande var. Hon närmade sig ovilligt vårt sexliv och frågade oss "hur vi kommer samman som man och kvinna". Och vi gjorde klart för henne att vårt sexliv är obefintligt. Sen när jag sa att det inte gör så mycket för mig att vi inte har sex så svarar hon heltenkelt; "bra". Otroligt. Sen avslutar hon med att tycka att iom att vi inte bråkar så borde vi kunna reda ut detta själva så hon tyckte inte att vi skulle träffas mera. Där var vi i alla fall överens. Hon löste inget. Vi löste inget där. Och vi går aldrig tillbaka till henne eller kommunen.

• Completorium
    Anonym (kasst på komunen) skrev 2010-05-13 18:01:15 följande:
    vi har testat vår kommuns parrådgivning och den var usel. Vi satt där därför att vi kände att vårt förhållande var tomt och slut. Vi hade börjat prata om skilsmässa. Men vi satt inte och grälade eller skyllde allt på varandra...utan istället tog det mesta av skulden på oss själva. Våra diskussioner under de tre tillfällen vi träffade henne visade i all tydlighet hur osunnt vårt förhållande var. Hon närmade sig ovilligt vårt sexliv och frågade oss "hur vi kommer samman som man och kvinna". Och vi gjorde klart för henne att vårt sexliv är obefintligt. Sen när jag sa att det inte gör så mycket för mig att vi inte har sex så svarar hon heltenkelt; "bra". Otroligt. Sen avslutar hon med att tycka att iom att vi inte bråkar så borde vi kunna reda ut detta själva så hon tyckte inte att vi skulle träffas mera. Där var vi i alla fall överens. Hon löste inget. Vi löste inget där. Och vi går aldrig tillbaka till henne eller kommunen.
    Naturligtvis finns det rötägg inom varje yrkesgrupp, men det där är knappast representativt, och har definitivt inget att göra med att det var kommunens rådgivning. Jag har själv gått i parterapi i två relationer och också i enskild terapi. Sen känner jag flera par som går/har gått i terapi och de allra flesta är mycket nöjda.

Flera kommuner, särskilt mindre, lägger ut familjerådgivningen på företag som har terapeuter anställda.
  • Anonym (Klara Umeå)
    http://www.cbti.se/index.php?page=umea

Här går några kompisar och de är mer än nöjda! Jag har också provat umeå kommuns och var inte heller nöjd. SKulle jag ha chansen skulle jag gå hit men är nu separerad...

Lycka till!
  • Anonym (Klara Umeå)

Svenska kyrkan har också, har hört att de är bättre än kommunen!

• Anonym

När vi bodde i Umeå krisade vårt äktenskap rejält och vi sökte parrådgivning via kommunen. Det var riktigt dåligt och vi testade flera gånger. Vi var båda väldigt peppade och ville ha hjälp så det hängde inte på det.
    Sedan dess har vi aldrig testat parrådgivning igen, nu har det visserligen gått fem år, men de grundläggande problemen har ju inte förändrats utan jag tror att vi skulle behöva hjälp att reda ut dem.

• Anonym

Nu gick vi genom barnhälsan, och skulle samtala om barnet, men det kom fram ganska snart att vi inte hade så bra samspel i äktenskapet, och fick förslaget om parterapi, vi fick då träffa barnpskologen och hennes man, som också är psykolog, de sa att de brukade träffa par i par, för att få både manlig och kvinnligt perspektiv.

Jag som kvinna upplevde kontakten som bra, det gav mig en del, det gav inte äktenskapet något för mannen i huset tyckte terapi bara är bluff, och var inte ens intresserad och gick bara dit för att göra mig nöjd, och då han ändå bara satt och höll med på mötena, och sen inte levde efter sina löften när vi inte var där, så tröttnade jag och flyttade.

Och han kan fortfarande inte se till någon annans intressen än sina egna, han kan exempelvis låsa upp oss en hel dag genom att säga att han ska hämta barnet, sen skita i att säga en tid, och dyka upp lagom till kvällsbadet.

Hursomhelst, hade mannen vart mottaglig för terapi, så hade de troligen gått bättre. Vi tog kontakt via barnhälsovården, som ligger i lanstingshuset, bakom sjukhuset. Hon vi pratade med där hette I. Fredin.

• Anonym

Vi går hos kommunen och har en riktigt duktig kvinna som heter Gunilla det kostar 150kr per gång. nackdelen är att det är lång kö där! Och på kyskans. Om det nu inte är akut. Då brukar man få en avbokningstid!
    Lycka till

• sonja

Vill informera om att det startat en ny par- och familjerådgivning i Umeå mars 2012. Se mera information under www. Bildterapihuset.se , under aktuellt.

Svar på tråden Parrådgivning i Umeå?