Anonym (kasst på komunen) skrev 2010-05-13 18:01:15 följande:
vi har testat vår kommuns parrådgivning och den var usel. Vi satt där därför att vi kände att vårt förhållande var tomt och slut. Vi hade börjat prata om skilsmässa. Men vi satt inte och grälade eller skyllde allt på varandra...utan istället tog det mesta av skulden på oss själva. Våra diskussioner under de tre tillfällen vi träffade henne visade i all tydlighet hur osunnt vårt förhållande var. Hon närmade sig ovilligt vårt sexliv och frågade oss "hur vi kommer samman som man och kvinna". Och vi gjorde klart för henne att vårt sexliv är obefintligt. Sen när jag sa att det inte gör så mycket för mig att vi inte har sex så svarar hon heltenkelt; "bra". Otroligt. Sen avslutar hon med att tycka att iom att vi inte bråkar så borde vi kunna reda ut detta själva så hon tyckte inte att vi skulle träffas mera. Där var vi i alla fall överens. Hon löste inget. Vi löste inget där. Och vi går aldrig tillbaka till henne eller kommunen.
Naturligtvis finns det rötägg inom varje yrkesgrupp, men det där är knappast representativt, och har definitivt inget att göra med att det var kommunens rådgivning. Jag har själv gått i parterapi i två relationer och också i enskild terapi. Sen känner jag flera par som går/har gått i terapi och de allra flesta är mycket nöjda.
Flera kommuner, särskilt mindre, lägger ut familjerådgivningen på företag som har terapeuter anställda.