• Johans Pillerill

Endast lustgas-peppning, tack!

Har fått veta att jag av medicinska skäl inte kan få ryggbedövning... Så här är den stora "planen" nu att föda med enbart lustgas (om ens det), vilja och stöd från min man!

Skulle bara vilja att ni som gjort detta kunde peppa på mig lite och berätta hur det gick för er... Smärtan måste ju vara hanterbar till en viss nivå eftersom kvinnor i alla tider klarat det även utan gasen!

Vilka små knep hjälpte er? Vad kan gubben göra för att underlätta? Kan man förbereda sig på nåt annat bra sätt? Vi är i vecka 28, så vi har ju lite tid på oss förhoppningsvis... Ville gå profylaxkurs men det finns inte inom rimligt avstånd, så då får det bli på internet - men hur bra är det? Dyk-teknik har jag hört om... är det bra? HJÄÄÄÄLP... Jag är LIVRÄDD.

Hade iof kanske inte tagit ryggbedövningen ändå... men gillar inte när det utesluts helt... :) Hade ju det som min aj-nu-gör-det-för-ont-backup...

• Svar på tråden Endast lustgas-peppning, tack!
  • 25April2010

Använde endast lustgas fram till krystvärkarna då använde jag ingenting. Fick dock en lokalbedövning i slutskedet då de skulle klippa. Det funkade bra med endast lustgas och ryggbedövning var det för sent för då jag var öppen 7cm vid första kollen. Det jobbigaste var att det var lite "trögt" att andas ut i gasmasken, ville gärna a bort den då. Visst var det jobbigt stundvis när värkarna kom tätt, men det gick ju. Sprack också ganska illa men märkte inte av det alls trots lite smärtlindring.
    Just ja, fick ju faktiskt akupunktur också, men vet inte hur mycket det egentligen hjälpte. Det var några afrikanska frön som sattes i mina öron för att ta bort ryggvärken.

• tina03

jag var och är exakt samma situation som du, eda finns inte på min alternativlista då jag har en opererad ländryggs-skada. inför första förlossningen var jag jätterädd att ryggen skulle ta skada men det gjorde den inte, mitt andra orosmoment var smärtlindringen, jag ställde in mig på att ha så lite som möjligt så länge som möjligt för att kunna känna så "stor effekt" som möjligt, hade jag använt lustgasen tidigare tror jag att jag hade blivit effektblind, dvs inte upplevt lika stor effekt. och det gick faktiskt mycket bättre än jag väntat mig, första 5cm klarade jag mig på alvedon,( värkstimulerande dropp hade jag pga vattenavgången varit väldigt långvarig och värkarna var ju där men inte tillräckligt effektiva) och upp o röra på mig, sen började de gå fort, tätt mellan värkarna och börja göra ont, då fick lustgasen göra sitt, visst mådde jag illa första två värkarna jag använde lustgasen men när kroppen väl vant sig, var den jättebra. nu är förlossning nr 2 i startgroparna och tänker använda mig av samma teknik denna gången.

jag tror man vinner väldigt mycket på att acceptera att det kommer göra ont och göra sig vän med sin smärta, överlista den, känna att du har kontrollen. det kommer gå bra!!

• Lingling11

Mitt tips är att gå på yoga om det finns där du bor. Är själv inte heller någon yoga person, men gick en yoga kurs under graviditeten och den hjälpte verkligen. Andningen och avslappningen som jag lärde mig under yogan hjälpte nåt enormt. Sedan var sambons stöd otroligt givande, han masserade och höll runt mina höfter som lindrade bra (barnmorskan visade hur han skulle hålla). Sedan hjälpte nog min envishet och beslutsamhet att klara det utan medicinsk smärtlindring till lite. Klarade mig utan något, provade sterila kvaddlar som inte hjälpte alls och testade även lustgasen en gång men lämnade tillbaka den till BM då jag kände att jag inte fick i mig tillräckligt med syre för att må bra.

• Johans Pillerill

Lustgas was the shit!! Jag hann inte få annat men vad spelar det för roll, det var ju underbart effektivt och så underbart att det gick ur kroppen snabbt...

En sån maskin vill jag ha här hemma!!!

• rasmus mamma

Du kommer klara d jätte bra! =) Jag födde oxå enbart med lustgas och d gick hur bra som helst efter 15 min krystande va han ute. Nu när jag ska föda andra barnet vill jag oxå enbart ha lustgasen som bedövning....

• linolin

Lycka till båda mina är födda med endast lustgas gick kanon känns bra att vara med hela tiden vid förloppet.

• emsmamma

Jag anser att fördelen med lustgas är att man sätter fokuset på andningstekniken och liksom "glömmer" smärtan...

• Lottaa

Finns ju mer än ryggbedövning...

Jag använde mej av lustgas, akupunktur, varmt bad och sterila injektioner.

Kolla annat som finns, som sagt, det finns annat än ryggbedövning.
    Jag skulle nog inte heller gillat om det hade uteslutits helt, dock valde jag själv att inte ta den.. redan innan förlossningen började.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • Karriärmamman

Hej!

Jag födde med enbart lustgas och då i slutet efter en lång utdragen förlossning ( 20 timmar på sjukhus+ 3 dygn hemma). Du behöver inte vara rädd!

Det man kan förbereda innan är att kunna slappna av, och andas på ett bra sätt. Det hjälper långt! Mycket långt. Sedan hjälper kroppen till själv med smärtlidring. Akupunktur både mot smärt och för värkar tyckte jag var kanon! Sedan finns det ju värme, bad och mycket annat. Du behöver inte gå svindyra kurser för att förbereda dig till förlossningen. Jag hade mycket stor nytta av:

http://cdon.se/b%c3%b6cker/wilsby%2c_anna/innan_du_f%c3%b6der_%3a_en_inspirerande_guide_till_den_nya_psykoprofylaxtekniken-4176328 

barnmorskan trodde jag gått just profylaxkurs, då hon tyckte jag var så duktig på de moment man ändå kan göra själv.

• Karriärmamman

För att motverka att spricka kan man stretcha insidan på lår/benen dageligen och smörja med tex mandelolja (finns på apoket) dagligen veckorna före förlossning. Rikligt med olja kring alla delar "där nere", även bakåt. Jag vet, inte så trevligt, men det ger effekt, din hud spricker mycket mindre då!

Svar på tråden Endast lustgas-peppning, tack!