• Graboid

Hur sätter man fast öljetter?

Har köpt Annamoa (hette det så?) tyg från IKEA och tänkte sy öljettgardiner av det. Hur gör man när man sätter fast öljetterna? Ska man sy i cirkeln eller behövs inte det? Bör jag tvätta tyget innan jag syr det? Ska sy gardiner till fyra fönster och det blir så mycket tyg (och pengar :P) som går till spillo om jag gör fel..

• Svar på tråden Hur sätter man fast öljetter?
  • marjas

Det är bäst att tvätta tyget först, så att inte gardinerna krymper sen. Det brukar följa med en beskrivning till öljetter. Man slår ju i de med hammare, men tror inte att man syr i cirkeln. Var längesen jag använde öljetter men kan inte påminna mig om att jag gjorde det. Lycka till!

• Graboid

Har redan fixat två gardiner, utan att tvätta tyget, får väl se om jag får ångra det senare.. :/ Köpte öljetterna på Rusta, svarta i plast som man bara tryker ihop, fanns ingen bruksanvisning med, men jag googlade runt lite och såg inget om att man skulle sy i cirkeln, så vi får väl hoppas att det håller ihop. :) Tack för svar iaf. :)

• manochtrebarn
    Graboid skrev 2010-05-13 22:00:13 följande:
    Har redan fixat två gardiner, utan att tvätta tyget, får väl se om jag får ångra det senare.. :/ Köpte öljetterna på Rusta, svarta i plast som man bara tryker ihop, fanns ingen bruksanvisning med, men jag googlade runt lite och såg inget om att man skulle sy i cirkeln, så vi får väl hoppas att det håller ihop. :) Tack för svar iaf. :)
    Nej man ska inte sy i hålet utan klipper bara ut det som behövs och lixom klämmer ihop öljetterna. Iaf de stora i plast. Till de mindre öljetterna i aluminium använder man en speciell "hopklämningsapparat" :)
    mamma till Nathalie - Olivia - Tintin
  • Mamsis

Om du inte redan gjort dem så tipsar jag om att göra hålet lite mindre så du får 'kränga' på tyget så håller det bättre. Vill man gardera sig kan man stryka textillim på kanterna innan man sätter dit öljetterna.

• Graboid
    Mamsis skrev 2010-05-19 07:56:42 följande:
    Om du inte redan gjort dem så tipsar jag om att göra hålet lite mindre så du får 'kränga' på tyget så håller det bättre. Vill man gardera sig kan man stryka textillim på kanterna innan man sätter dit öljetterna.
    Har gjort klart alla gardiner, men jag gjorde så, klippte bara så det precis gick att trycka dit öljetterna. Är jättenöjd med gardinerna. :)
Svar på tråden Hur sätter man fast öljetter?