• Joual

Beskära och flytta vinbärsbuskar?

Vi flyttade till hus månadsskiftet juli/augusti förra året, så det här är första året vi har möjlighet och ork att följa med vår trädgård hela säsongen. Förra ägaren har inte ägnat någon tid åt tomten på minst fem år (antagligen längre). Vi tänker därför ägna första året åt grundläggande saker, t ex att bekämpa 20 kvm nyponrosor som invaderat tomten från skogsbrynet samt att se över träd och buskar på tomten. 

Vi har fem vinbärsbuskar på tomten. En svartvinbärsbuske som står ensam längs en husvägg, två svartvinbärsbuskar som står mitt på gräsmattan samt två rödavinbärsbuskar som står nere i "ruffen", dvs ett område med högre gräs. 
    Vi har två funderingar kring buskarna: 
    1. Kan man flytta vinbärsbuskar utan att de skadas? Och var bör de placeras? Tål de skugga av träd, eller bör de stå i direkt sol? 
    2. Kan jag beskära buskarna nu? Jag har redan gjort det med den ensamma busken, men de andra är orörda.. och har varit det i många år. Jag vet att man antagligen bör beskära dem på hösten, men det blev aldrig av i höstas. Nu ser de ut som risbuskar och är en blandning av levande och döda grenar med massor av halvt förmultnade grenar och löv under och mitt i sig. Kan också säga att vi bor i Västerbotten, så våren har inte hunnit så långt här än.
  • Svar på tråden Beskära och flytta vinbärsbuskar?
  • supersötasilversara

Det låter ganska likt vår sits . Vi flyttade in förra våren men då hade vi en nyfödd + 3-åring + att jag skulle jobba deltid = ingen ork alls för trädgården!

Nu den här våren har jag haft energi som bara den och i veckan så högg jag tag i våra 5 vinbärsbuskar eller snarare vinbärsbuskage. De hade nog fått växa vilt utan beskärning eller underhåll de senaste åren så de var RIKTIGT risiga. Dessutom hade massor med hallonskott slagit ordentlig rot där.

Jag klippte ner alla buskarna rejält, lämnade ca 30-40 cm långa kvistar kvar + att jag tog bort all död ved. En buske sparade jag kanske 60 cm långa grenar på och bara jämade till (det var den som såg bäst ut). Och jag flyttade två av de som jag beskar riktigt ordentligt. De har visserligen bara stått ett par dagar men ser fina ut än. Jag tror att många växter klarar sig mer än bra med att bli nedskurna och flyttade, de är ju dessutom buskar som funnits ganska länge i vårt land. Jag kanske inte hade gått lika hårt åt om jag hade ett olivträd eller något annat mer exotiskt.

Måste också tillägga att jag var kanske inte så generös med rötterna som man enligt experterna ska, jag tog med lika stor rotklump som busken var stor efter att jag klippt den.

Lycka till!

• supersötasilversara

Ska kanske svara på dina frågor också Men jag är absolut ingen trädgårdsexpert utan en glad amatör som läser trädgårdsböcker och provar mig fram .-D

1) Jag tror att de ska stå soligt för att ge mycket bär.

2) jag läste haromdagen en artikel om beskärning. där stod det att det är mest stora träd och stora uskar som man ska tänka på vilken årstid man beskär, helst på hösten då de givit frukt och går in för vintervila. Men små buskar och häckar spelar egentligen ingen roll. ´de flesta buskar och träd är livskraftiga och klarar mer än vad man tror.

Men är du jätterädd om dina buskar kanske du ska lyssna med en expert. Jag tänkte att vinbärsbuskar är billiga att köpa nya om de jag beskar och flyttade inte tar sig. För jag ville absolut göra något nu på våren då jag håller på att anlägga en köksträdgård med pallkragar där buskarna stod.

• Joual

Tack för responsen!

Jag gav mig på ytterligare två av våra buskar idag. Jag rensade ut döda kvistar och grenar som inte hade någon antydning till knoppar, och röjde under busken så det skulle komma in ljus och luft. Bara den manövern minskade buskarna med 1/3 i omfång.. 
    Vi har nog bestämt oss för att flytta de två buskarna som står nere i ruffen, och gräva ner dem i närheten av de två som står ganska mitt på gräsmattan. Det får bli söndagens projekt, imorgon har vi annat kul på schemat. 
    Om någon av buskarna skulle dö så är det ingen katastrof. Just nu känns det bara roligt att plötsligt ha en trädgård att bry sig om. Vi röjer, rensar och krattar så snart vi har tid över!
  • veera

Då du beskär vinbärsbuskar ska du klippa av de äldsta grenarna nere vid marken. Om du lämnar kvar en 40 cm stump(som ändå bara är en gammal gren) växer det ut flera nya grenar från toppen av den och då får du en ännu tätare buske som dessutom inte orkar hålla upp bären. De nya kvistarna som växer ut från stumpen bryts lätt loss då de inte växer ända ner från marken.

• Joual
    veera skrev 2010-05-15 20:46:07 följande:
    Då du beskär vinbärsbuskar ska du klippa av de äldsta grenarna nere vid marken. Om du lämnar kvar en 40 cm stump(som ändå bara är en gammal gren) växer det ut flera nya grenar från toppen av den och då får du en ännu tätare buske som dessutom inte orkar hålla upp bären. De nya kvistarna som växer ut från stumpen bryts lätt loss då de inte växer ända ner från marken.
    Tack för tipsen! Det låter inte som om jag gjort så fel ändå.. jag har beskurit buskarna så. Eller rättare sagt: jag har nog mest tagit bort döda och halvdöda grenar. Alla grenar med mycket knoppar har jag lämnat kvar. Jag har också tagit bort brutna grenar och grenar som ligger längs marken. 
    Nu blir det spännande att se vad som händer med buskarna i sommar. Det är ingen katastrof om någon av dem dör (eller ger mindre bär i år). Men funkar allt bra så ska jag beskära dem ytterligare i höst. Förhoppningsvis har förra ägarens vanskötsel inte dödat buskarna helt
Svar på tråden Beskära och flytta vinbärsbuskar?