Beskära och flytta vinbärsbuskar?
Vi flyttade till hus månadsskiftet juli/augusti förra året, så det här är första året vi har möjlighet och ork att följa med vår trädgård hela säsongen. Förra ägaren har inte ägnat någon tid åt tomten på minst fem år (antagligen längre). Vi tänker därför ägna första året åt grundläggande saker, t ex att bekämpa 20 kvm nyponrosor som invaderat tomten från skogsbrynet samt att se över träd och buskar på tomten.
Vi har fem vinbärsbuskar på tomten. En svartvinbärsbuske som står ensam längs en husvägg, två svartvinbärsbuskar som står mitt på gräsmattan samt två rödavinbärsbuskar som står nere i "ruffen", dvs ett område med högre gräs.
Vi har två funderingar kring buskarna:
1. Kan man flytta vinbärsbuskar utan att de skadas? Och var bör de placeras? Tål de skugga av träd, eller bör de stå i direkt sol?
2. Kan jag beskära buskarna nu? Jag har redan gjort det med den ensamma busken, men de andra är orörda.. och har varit det i många år. Jag vet att man antagligen bör beskära dem på hösten, men det blev aldrig av i höstas. Nu ser de ut som risbuskar och är en blandning av levande och döda grenar med massor av halvt förmultnade grenar och löv under och mitt i sig. Kan också säga att vi bor i Västerbotten, så våren har inte hunnit så långt här än.