• honeybee78

2.månaders bebis - skrikperioder

Hej!
    Ni med 2-månaders bebisar, har era bebisar några skrikperioder? Hur länge skriker bebisen och vid vilka tider? Vet ni när dessa skrikperioder kan vara över..?

Vår lilla tjej börjar bli grinig vid 18-tiden varje kväll och är missnöjd/skriker/gråter fram tills hon (äntligen) somnar vid 22:30-23:30... Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var med vår stora kille. Det jobbiga är ju att "storkillen" är väldigt lättväckt.
    Lilltjejen är inte så lätt att trösta, men ibland fungerar det att amma. Då kan hon eventuellt lugna sig i någon minut, men sen är det igång igen.

Jag vet att det bara är en period och att det blir bättre, men det är ju ändå ganska jobbigt att se henne så ledsen.

~: Fred maj 2007 :~ ~: Julia mars 2010 :~
  • Svar på tråden 2.månaders bebis - skrikperioder
  • Miss Skellington

Så har vi haft det med båda våra, de hade kolik. Vår yngsta fick akupunktur och blev en helt annan bebis. Hon är nu 2 månader och skriker ytterst sällan och aldrig mer än 30 min.

• mariaheterjag

Vår 2 månaders har en gnällig period på kvällen. Han gallskriker inte så mycket men måste ofta bäras omkring i flera timmar för att vara nöjd. Perioden börjar ungefär vid 18 och håller på till 21.30 när han somnar för natten. Jag upplever det som att han är väldigt trött under perioden men har svårt att komma till ro, han sover korta stunder men vaknar ofta och blir tröttare och tröttare. Ibland hjälper det med lite mat men tror egentligen inte det är hunger som är problemet.

Vi har ibland lyckats undvika perioden genom att sätta honom i bärsele INNAN den börjar, han har fått sova där i kanske en timme innan vi lägger ned honom. Har också låtit honom sova i famnen hela kvällar utan att flytta honom, har ätit med en hand osv. För att på något vis försöka undvika den här övertröttheten. Men din dotter kanske skriker även fast ni bär henne?

• anyXX

Min son skriker också ibland på kvällarna, men då är han oftast övertrött. Jag försöker förekomma hans behov, även om det inte alltid är så lätt. Såhär är våra tider ungefär:

vid 8-9 sova 2h
    vid 12-13 sova 2 h
    vid 16-17 sova 2h

om jag väcker honom vid 19, ger mat, byter blöja osv somnar han oftast utan massa skrik vid 21.30. märker jag att han är trött lägger jag honom i vagnen inomhus och låter honom sova 20 min. är han övertrött orkar han inte äta ordentligt heller utan somanr och vaknar snart igen. så det bästa är att ge honom 20 min, väcka och fortsätta matningen innan läggdags.

har tänkt att det är dags att börja lägga honom tidigare så igår fick han inte sova något efter 18. då blev det lite bök och stök innan han somnade 20.30.

man tror lätt att små barn sover för mycket om dagarna, men om man räknar med att småttingar som 2-månaders har ett sömnbehov på ca 16 h/dygn är det nog så att många bebisar är övertrötta och därför skriker om kvällarna.

Iris 080308 & Nils 100319
  • honeybee78

I början trodde jag att det var kolik, men nu gissar jag att hon är övertrött, som ni skriver. Vi har också försökt förekomma henne och burit henne i en bärsjal och ofta sover hon gott då, men storebror kan bli ganska högljudd (trött) efter middagen och då vaknar hon och blir ledsen..
    Miss Skellington: hur upptäckte ni att det handlade om kolik? vår dotter är rätt spänd i magen och verkar gasig och pruttig just under skriktillfällena. Skriker ett "kolikbarn" oavbrutet eller lugnar de sig då och då mellan skriken? Vad skönt att akupunktur hjälpte er dotter!

~: Fred maj 2007 :~ ~: Bebis mars 2010 :~
  • Miss Skellington
    honeybee78 skrev 2010-05-14 14:19:31 följande:
    I början trodde jag att det var kolik, men nu gissar jag att hon är övertrött, som ni skriver. Vi har också försökt förekomma henne och burit henne i en bärsjal och ofta sover hon gott då, men storebror kan bli ganska högljudd (trött) efter middagen och då vaknar hon och blir ledsen.. Miss Skellington: hur upptäckte ni att det handlade om kolik? vår dotter är rätt spänd i magen och verkar gasig och pruttig just under skriktillfällena. Skriker ett "kolikbarn" oavbrutet eller lugnar de sig då och då mellan skriken? Vad skönt att akupunktur hjälpte er dotter!
    Med vår äldsta fattade vi att det handlade om kolik först när vi hittade den här sidan: www.aqpunktur.se/ Då hade hon haft kolik i 6 månader och eftersom det då började ge med sig testade vi aldrig akupunktur på henne. Såhär i efterhand blir jag så ledsen och arg på alla BVC-sköterskor och läkare vi träffade som hela tiden hävdade att "det är normalt att barn skriker", hur vi än försökte förklara att de här skriken är inte normala. Vi såg ju att hon hade förfärligt ont.

Med vårt andra barn kände vi igen symptomen direkt de började vid 2 veckors ålder. Vi ringde då till Marianne (akupunktören) och när vi beskrev hur dottern betedde sig bekräftade hon vår misstanke om kolik.

Våra barn har skrikit i stort sett oavbrutet. Har det varit pauser, har de varit max två minuter, sen är de igång igen.

Kolla på sidan jag länkade. Under Spädbarnskolik hittar du "kriterierna" för ett kolikbarn. Båda våra döttrar uppfyllde varenda punkt.
  • Espem

Min dotter är inte riktigt två månader än, men har sedan två-tre veckors ålder haft ungefär samma skriktider som du, TS. 

Det brukar börja vid 18-19 och fortsätta tills hon somnar för natten mellan 22 och 24. 
    Hon kan vara både hungrig och gasig ibland under kvällarna men det verkar inte vara huvudproblemet, hon kommer bara inte till ro. 
    Hon skriker inte otröstligt eller konstant, men vill absolut inte ligga ensam, inte sova och knappt vara i sjalen ens. Hon vill helst bli buren, om man sätter sig ner med henne i famnen börjar hon skrika igen. Just nu sover hon lite på balkongen efter mycket vaggande i vagnen men jag gissar att hon vaknar snart igen. 
    Kinkig och ledsen.
    Men även om hunger inte verkar vara problemet så hjälper det absolut att amma, hon är betydligt lugnare om hon är proppmätt. Problemet är att jag har vattnig och väldigt lite bröstmjölk på kvällarna, så hon blir bara argare när jag försöker amma henne och det finns för lite mjölk. 
    Ersättning får hon tyvärr ont i magen av. 
    Kan inte komma på nåt vi inte redan provat, tänkte höra i morgon på BVC om dom har någon idé... 
    En annan sak i sammanhanget att jag dessutom blir frustrerad på min sambo som har lättare att stå ut med hennes skrik medan jag gör allt allt allt för att trösta henne (utan att på nåt sätt vara överdrivet sjåpig förälder i allmänhet!). Så det blir gnissligt mellan oss också... 
  • Espem

hehe, inte "som du, TS" utan kanske snarare "som ditt barn"...

• SandraP81

Har du testat mjölkfri kost/mjölkfri ersättning?  Du kan ju testa 4-5 dagar och se om det blir någon förbättring. Mjölkfri ersättning finns på apoteket. Det första man brukar utesluta vid kolik är ju mjölk (förutom att man innan provat minifom o semper magdroppar).

Om du ammar är det lätt att utesluta alla mjölkprodukter ur kosten ett par dagar. Jag märkte skillnad på min dotter efter 2 dygn, då skrek hon nästan varje kväll från 19 - tills hon slocknade runt 22 eller t o m kl 00 ibland. Hon kunde även ha magont under nätterna och skrika.

Ger du ersättning får man köpa första mjölkfria ers på apoteket för 199 kr (Nutramigen) och märker man att det hjälper så får man det på recept från Bvc sedan då betalar man 199 för 6 eller 12 burkar.

Svar på tråden 2.månaders bebis - skrikperioder