honeybee78 skrev 2010-05-14 14:19:31 följande:
I början trodde jag att det var kolik, men nu gissar jag att hon är övertrött, som ni skriver. Vi har också försökt förekomma henne och burit henne i en bärsjal och ofta sover hon gott då, men storebror kan bli ganska högljudd (trött) efter middagen och då vaknar hon och blir ledsen.. Miss Skellington: hur upptäckte ni att det handlade om kolik? vår dotter är rätt spänd i magen och verkar gasig och pruttig just under skriktillfällena. Skriker ett "kolikbarn" oavbrutet eller lugnar de sig då och då mellan skriken? Vad skönt att akupunktur hjälpte er dotter!
Med vår äldsta fattade vi att det handlade om kolik först när vi hittade den här sidan:
www.aqpunktur.se/ Då hade hon haft kolik i 6 månader och eftersom det då började ge med sig testade vi aldrig akupunktur på henne. Såhär i efterhand blir jag så ledsen och arg på alla BVC-sköterskor och läkare vi träffade som hela tiden hävdade att "det är normalt att barn skriker", hur vi än försökte förklara att de här skriken är
inte normala. Vi såg ju att hon hade förfärligt ont.
Med vårt andra barn kände vi igen symptomen direkt de började vid 2 veckors ålder. Vi ringde då till Marianne (akupunktören) och när vi beskrev hur dottern betedde sig bekräftade hon vår misstanke om kolik.
Våra barn har skrikit i stort sett oavbrutet. Har det varit pauser, har de varit max två minuter, sen är de igång igen.
Kolla på sidan jag länkade. Under
Spädbarnskolik hittar du "kriterierna" för ett kolikbarn. Båda våra döttrar uppfyllde varenda punkt.