• Krickilina

Illamående då jag ligger ner

Kan nån tipsa mig om hur jag kan minska illamåendet som kommer då jag lägger mig ner? Vad beror det på och hur kan det bli bättre?
    *hoppas*
    /K

• Svar på tråden Illamående då jag ligger ner
  • JessieZ

Hej hej!

Ligger du på rygg kan det bero på att bäbisen ligger och trycker. Då är det bättre att ligga på sidan. Det är det ända jag kan komma på :)

Ha det så bra

• Bebis

Läste på nån sida att det beror på att magsaften rinner upp i halsen o orsakar illamående... att ligga högt med huvudet var o rekommendera om jag inte minns fel.. hjälper för mig i alla fall.

• Trinity

Det händer för mig också då jag legat på rygg för länge. Jag brukar vakna på nätterna och må illa men om jag då lägger mig på sidan istället så går det över efter några minuter. Som JessieZ skrev så beror det på att bebben ligger och trycker (har för mig att det är på kroppspulsådern).

• miffolina

jepp, det är kropspulsåderna som spökar( aorta). När du ligger på rygg känns det som att du får syrebrist och därmed så blir du illamående.Prova att halvsitta upp uppallad med många kuddar eller ligga på sidan med uppdragna knän, brukar det bli mera plats och du känner dig bättre. Detta är at rekommendera ffa när man börjar ha kommit långt i graviditeten

• Hudde

Stoppa ett täcke eller kuddar under bäddmadrassen vi huvudändan så att du halvligger, då avlastas magmunnen lite. Jag har haft stoooora problem med illamående, har sovit i en badenbaden när det var riktigt illa. Ät INTE den närmsta timman innan du ska lägga dig vare sig det är för natten eller en tupplur, Gaviscon kan hjälpa det lägger sig som ett lock i magsäcken samtidigt som den neutraliserar magsyran. Jag fick diverse tbletter utskrivna men tyvärr har inget hjälpt och jag lider än, därför tycker jag nog att min lille parasit kan komma NU! (v40)
    Stoppa en kudde mellan bena oxå så ligger du bättre på sidan, ryggläge förvärrar illamåendet. Jag har känt mig illamående för att vakna mitt i natten och kräkts som en gris detta är tydligen hormonellt men magsyran och att magmunnen inte är helt sluten gör det hela värre!
    Lycka till!

Svar på tråden Illamående då jag ligger ner