• 76Åsa

Illamående av socker

Hallå
    Finns det någon som kan ha en teori eller något tips om varför jag mår illa av socker?
    Äter jag en kanelbulle så mår jag illa i ca 2 timmar!!! Vansinnigt illa!
    Jag har provat att äta enbart grädde (utan socker) och det verkar inte vara fettet som jag reagerar på. Men det kommer när jag äter något gott, typ godis, tårta, glass, kakor eller bullar.
    Därför har jag antagit att det är sockret som jag mår illa av. Men jag kan ha fel.

Alla tips mottages tacksamt.

Jag ska tillägga att jag väl ska gå till läkaren, men jag har bara inte haft tiiiiid.

• Svar på tråden Illamående av socker
  • BlommyNess12

Det har jag alltid gjort, om jag äter något sött, alltså mer än max två-tre godisbitar så blir jag illamående.. har aldrig tänkt på det har bara tänkt att det är normalt men det kanske det inte är...

• BlommyNess12

detta har ju gjort att jag typ inte gillar sötsaker,jag kopplar det ju med illamående direkt.. chips och andra salta saker torskar jag direkt på istället...

• Lena

Är det samma sak med efterrätter? Om inte skulle jag gissa på blodsockersvängningarna gör dig illamående.

• 76Åsa

Precis! En chokladbit, kanske två går bra. Sedan mår jag pyton! Det har hänt att jag behöver spy. Det räcker att jag tänker på tårta så mår jag illa. Bara för att jag vet hur det skulle kännas om jag åt en bit.

Jag är lite rädd att det är diabetes på gång, men illamående kanske inte är något symptom för diabetes?

• 76Åsa

Lena: Ja det är samma sak med efterrätter. Pajer, tex.
    Just det, kan det vara blodsockersvängningarna kanske? Jag ska tillägga att det kommer fort! Det är inte så att jag hinner äta upp hela bakelsen eller vad det må vara, för illamåendet kommer efter bara några minuter.

• BlommyNess12
    76Åsa skrev 2010-05-14 16:43:57 följande:
    Precis! En chokladbit, kanske två går bra. Sedan mår jag pyton! Det har hänt att jag behöver spy. Det räcker att jag tänker på tårta så mår jag illa. Bara för att jag vet hur det skulle kännas om jag åt en bit.Jag är lite rädd att det är diabetes på gång, men illamående kanske inte är något symptom för diabetes?
    Samma här. Bullar, kakor, tårtor.. Jag brukar äta ett par skedar av en mycket mycket liten bit tårta för att inte vara oartig men helst låter jag ju bli...
  • 76Åsa

hellokiller: vad konstiga vi är, du och jag. ha ha.

• LyckligtSlut

Jag blir hyperaktiv och ibland även aggressiv, hysteriskt ledsen, börjar hyperventilera, svettas, pulsen går upp när jag äter socker. Räcker med en muffins typ. Får vara utan alla slags kolhydrater hela dagen och jag planerar en tårtbit på kvällen. Blir sjuk helt enkelt. Ibland kräks jag också.

Inte värt det helt enkelt. Vissa är mer känsliga än andra bara, tror jag. Om du tänker en del barn blir ju galna av socker, skriker och grinar i timmar! Andra märks det knappt på.

För mig har det blivit värre med åldern dock.

• Emma w S

Jag har gått över till en kost som heter LCHF. Low carb, high fat. Tidigare har jag haft probblem med min mage, uppblåsthet, lite illamående, magkatarr och halsbränna. Men när jag bytte kost så mår jag mycket bättre! Så visst påverkar sockret oss. Jag har mycket jämnare humör nu med.

• 76Åsa

Emma: jag åt oxå LCHF förut och då mådde jag bra. Förutom att jag fick kramper i vaderna på nätterna. Därför gick jag över på vanlig kost igen. Men magen mådde fint av lchf.

Svar på tråden Illamående av socker