• Anonym

Konstig avföring pga järntabletter?

En lite pinsam fråga.. men har järntabletter / järndroppar förändrat er avföring på nåt vis?
    Endel brukar ju klaga över att de blir hårda av järn.. med mig är det precis tvärtom.. och färgen kan ibland vara grön-svart..?

Slutar jag upp med järndropparna så ser den mer normal ut, men då får jag så himla dåliga blodvärden.

• Svar på tråden Konstig avföring pga järntabletter?
  • Anonym

japp. Har varit med om det, fast det blev hårt och svart

• Vattukvinnan

Jag känner igen mig. Blev mer lös än hård å färgen, ja den var nästan svart =)

Behöver inte äta järn sen gossen kom.

• Themis

Man kan reagera lite olika men ja, det är järnet som gör att det blir så.

Var glad istället att det inte blir stopp i systemet, det är jpbbigt!

• Anonym

Jag blev förstoppad, och när det väl släppte så blev det en himla fart på systemet ett tag, och sen stopp igen. Även svart, ibland grönaktigt...

• smillas matte

yes, svart och konstigt.....

• Anonym

Åt järntabletter när jag lämnade blod tidigare och visst ändrade avföringen både färg och konsistens. Från stenhård, normalfärgad, avföring var fjärde dag till lös, svart avföring varje eller varannan dag.

• iku

Käkar också järn tabletter och håller med "jeol"!!

• jeeri

Det är, som du säkert förstått nu, helt normalt. Står ju på lappen som följer med tabletterna att det är en vanlig förekommande bivärkning (stavas det så...?!? Ser inte rätt ut..).

• Tin o Trolls mamma

En biverkning (stavas så) är ju att avföringen blir förändrad..

Jag blev jättelös och det var grönsvart. Jättemysigt! Not!

Men det är nog inget att oroa sig för. Kram, Ekorren.

• Anonym

Järnet gör avföringen grön. Inget farligt alls. Det försvinner när du slutar med järntabletterna.

• Ajsen

Jupps, hårt och svart här med. Jag brukar ta var 3:dje dag eller så för att inte bli helt stopp i magen....finns inget värre än att inte kunna "skita" riktigt...(ursäkta mitt ordval )

• Anonym

hej jag har samma problem men jag tycker inte du ska sluta med dom bara för färgens skull snart ser skiten ut som vanligt

• Petra72

Jag var på ett naturapotek idag och köpte järnsaft. Hon i affären sa att det inte ska påverka magen som tabletter gör.

Ett litet tips bara.

// Petra

• Phantera

Mmm...väldans grå-svart...oftast hårt också...Väldans mysigt!

Fast det är väl för att man är van vid det bruna...svart är ju "faxxt" snyggare än brunt!!

• Anonym

Petra 72:
    Jag tar järndroppar redan nu (inte tabletter).. just för att dropparna inte skulle på verka magen lika mkt.
    Jag har tagit dem en tid nu redan (är ju i v 37) men jag tycker det är först nu, de sista 4 veckorna typ, som det har skett en förändring..

Svar på tråden Konstig avföring pga järntabletter?