Metformin och Pco
Är de någon som har ätit metformin pga sin pcos?? Skulle gjärna villja vet om den är bra för viktnedgång? Hoppas på svar. Kram
Är de någon som har ätit metformin pga sin pcos?? Skulle gjärna villja vet om den är bra för viktnedgång? Hoppas på svar. Kram
Puff
Jag har fått metformin utskrivet av min läkare pga min pco och har ätit den nu i ca 3 månader, jag har inte gått ner någonting i vikt ännu men känner att jag inte alls är sugen på sötsaker längre, vilket ju bara det är bra i sej.
Min läkare säger att det är ju ingen mirakel bantningskur det är tal om utan att det kommer att ta tid men på sikt bör jag märka en skillnad på vågen. :)
Har du också fått metformin utskrivet?
Jag åt metformin för några år sen och fick dem för att jag har pcos.
Nu har jag ingen jätteövervikt men ville testa ändå.
På mig funkade det inte alls! Hade bara ständig diaree så jag valde att sluta efter x antal månader.
Nu har jag pratat med min dr om det och fick veta att man håller på att gå ifrån metformin pga att det inte ger den effekt som man trott från början.
Jag fick metformin 2003 , för vikten, inte för att bli gravid. Jag gick ned ca 18 kg på 2 år från ca 107 till 90(februari 2005) sedan stopp pga nytt arbete.
När jag gick ned så tänkte jag både på vad jag åt ( ingen strikt diet men medveten om antalet kaloier per dag) och tränade på gym 120 min vecka , promenader dagligen 60-90 min samt vatten gympa en dag i vekcan. idag väger jag ca 96 kilo och är dålig på att motionera. tar 3 x 850 mg metformin per dag ibörjan 2 x 500 mg. läs gärna i min blogg om mina erfarenheter av PCO/S och mteformin mm.
Läkaren tog seruminsulin, SHBG samt teostron före jag började för att senare ta o proverna och ta reda på om Metforminet gjort nytta. Mens fick jag åter efter ca 3 månader och 3 kilogick jag ned i vikt först vekcan med Metformin.
Jag fick ut det för 5 månader sen för min PCO och jag har gått ner 6 kilo :) Jag har också slutat med kolhydrater helt sen dess.
jag äter metformin sen i februari och jag har bara märkt på vågen att jag står still.. inte ner men still.. alltid något..