• Chigitita

Har man rätt att ta en katt?

Ja jag undrar om man hittar en katt utan halsband, om man då har rätt att `ta den? Eller vad ska man göra, för man kan inte veta hundra om katten är hemlös.

Är lite irriterad för min katt gick ut i måndas och har inte kommit hem, idag hittade jag en lapp i affären om att en upphittad katt, som antagligen är min för kön och färger stämmer överens.
    han gick ut utan halsband för han ahr börjat tappa päls runt halsen och eftersom han inte brukar vara utan spec längre (max 2 timmar) så tänkte jag att de kna inte vara så farligt.

men nu är det antagligen några som tagit honom (och dom menade säkert väl)
    men när jag ringde så va de en som va jätte misstänksam mot mej och nästan lite otrevlig, å han säger att han inte har katten utan den ahr han gett till en kompis som ska höra av sej nångång för att försäkra om att färgerna stämmer.

Nu har jag väntat i snart 2 timmar, och jag har vart sjuk av oro i flera dar.
    Det är klart man ska vara nogrann och inte lämna ut djur till vem som helst.
    Men jag vet inte ens vrf dom ahr tagit in honom, då han varken ser undernärd eller sjuk ut.

Så just pga detta blev ajg lite nyfiken på vad som egentligen gäller när man hittar en katt utan halsband?

• Svar på tråden Har man rätt att ta en katt?
  • Majsan70

Jag vet inte faktiskt, men av just den anledning bör man id märka sina katter. Så får du tillbaka din älskade katt så gå raka vägen till veterinären för en id-märkning.

Lycka till!

• SunnyBunny

En katt ska vara id.märkt. Jag tror faktiskt man får ta en katt utan märkning. På en del områden jag bott på har de t.o.m avlivat katter som varit ute då det var förbud för det. Jag tog hand om en katt en gång(den var försäg skadad och låg i ett dike) Jag tog den till vet. och de sa att jag skulle anmäla den upphittad hos polisen och om ingen hörde av sig inom en viss tid så var katten min. Den var inte id märkt.

• enny signatur
    SunnyBunny skrev 2010-05-14 20:01:29 följande:
    En katt ska vara id.märkt. Jag tror faktiskt man får ta en katt utan märkning. På en del områden jag bott på har de t.o.m avlivat katter som varit ute då det var förbud för det. Jag tog hand om en katt en gång(den var försäg skadad och låg i ett dike) Jag tog den till vet. och de sa att jag skulle anmäla den upphittad hos polisen och om ingen hörde av sig inom en viss tid så var katten min. Den var inte id märkt.
    Gällande avlivning får man i vissa delar av landet avliva katter som är omärkta (halsband, id eller vad som) om ägarna inte letar efter katten efter viss tid (minns inte exakt). I storstäder däremot är detta inte tillåtet.
    Gällande att ta en katt har jag svårt att tro att det är så enkelt. efter viss tid kanske, men jag har inte läst något om det så jag kan inte säg amer än att jag ytcker det verkar orimligt efter en dags utevistelse...
    Vi har tagit hem en katt, men vi lyckades hitta ägaren, för det ligger ju då på oss att försöka.
  • SunnyBunny

Den gången gick jag bara efter vad polisen sa. Nu handla det här om en katt som var skadad. Jag har ingen aning om om den hade varit ute ett dygn eller längre. Jag anmälde i alla fall den hos polisen, efter nån vecka ringde dem och sa att ingen hört av sig och jag fick behålla katten, Id märkte den och skrev mig som ägare.

• CTMT

Ja... är en katt inte idmärkt på något vis (halsband, tatuering, chipmärkt) så tycker jag att man som ägare får skylla sig själv... För det finns människor där ute som bara vill väl (i form av att ta hand om en katt de tror är hemlös).

Det är ju omöjligt att veta om en katt är hemlös eller ej ibland. Bara för att katten är tam så behöver inte det betyda att den har ett hem... alla hemlösa katter är inte "vildkatter". 
    Och jag ser hellre att en person är lite extra uppmärksam och orolig över en katt som inte har någon idmärkning (och isåfall tar sig an katten och hjälper den) än en person som inte bryr sig nämnvärt om en katt som inte är märkt.
    Sen ska man akta sig, för ibland så genomförs det avskjutning av katter i vissa områden, och alla de katter som saknar märkning (halsband, chip, tatuering) tas det ingen hänsyn till och de antas vara utan ägare helt enkelt.
    Varför är katten inte idmärkt på annat vis än bara halsband annars om det är en utekatt? Halsband kan lätt tappas + att katten kan skada sig själv om den råkar bli hängandes i det osv (såvida det inte är ett halsband som öppnar sig själv om katten skulle råka fastna någonstans med det).
    All cred till personen som tog hand om katten och all cred till personen just för att han/hon inte bara lämnar ut katten till första bästa person som ringer (trots att det är den rätta ägaren). Jag hade också velat vara 100% säker så det är inte mer än rätt.
    Hoppas dock att det verkligen är din katt och att upphittaren godtar en korrekt beskrivning av katten. Men jag ser inget fel i hur upphittaren hanterar ärendet. 
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Buster78

ojdå.... bäst ja köper ett nytt halsband till min katt i morgon om folk tror dom får TA min katt bara för att han tappat sitt halsband..... {#lang_emotions_yell}

(han tappade det igår och ja upptäckte det igårkväll)

• CTMT
    Buster78 skrev 2010-05-14 22:59:48 följande:
    ojdå.... bäst ja köper ett nytt halsband till min katt i morgon om folk tror dom får TA min katt bara för att han tappat sitt halsband..... (han tappade det igår och ja upptäckte det igårkväll)
    Jo men seriöst. Finns där ingen annan idmärkning och halsbandet är tappat (där det bör finnas ägarinformation) så är det nog ganska lätt hänt att folk misstar sig.
    Och som sagt - tur det finns sådant folk som ens bryr sig om katter som stryker omkring och "verkar" hemlösa. Och folk tror ju inte direkt att de TAR någon annans katt, snarare att de hjälper en hemlös/bortsprungen katt. Hellre det! :)
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • talare
    Buster78 skrev 2010-05-14 22:59:48 följande:
    ojdå.... bäst ja köper ett nytt halsband till min katt i morgon om folk tror dom får TA min katt bara för att han tappat sitt halsband..... (han tappade det igår och ja upptäckte det igårkväll)
    eller så idmärker du

ts, har du inget foto som du kan visa som bevis om det är din katt?
  • Buster78
    CTMT skrev 2010-05-14 23:05:30 följande:
    Jo men seriöst. Finns där ingen annan idmärkning och halsbandet är tappat (där det bör finnas ägarinformation) så är det nog ganska lätt hänt att folk misstar sig. Och som sagt - tur det finns sådant folk som ens bryr sig om katter som stryker omkring och "verkar" hemlösa. Och folk tror ju inte direkt att de TAR någon annans katt, snarare att de hjälper en hemlös/bortsprungen katt. Hellre det! :)
    klart ja har ägarinfo i halsbandet problemet är väl att harar och rådjur och älg inte kan läsa....:-P Får ut på jakt efter ett halsband i morgon... Vilket ja hade varit tvungen vilket fall, då ja inte tycker om att dom går utan...

Ja själv skulle ju inte fånga in en katt bara för att den inte har ett halsband, då skulle den få stryka runt här en längre tid, eller se illa medfaren ut för att ja ska tro att den är hemlös, eller har kommit "vilse" om nu en katt kan komma vilse...

Har nu även bestämt mig för att märka vår kanin...
    sen ja tog hand om en som någon bara dumpat av i skogen....
    vågar inte riskera att OM han smiter inte få honom tillbaka!
  • Chigitita

Ja katten är hemma och välbehållen iaf :) Han hade suttit i ett träd och dom hade tatt ner han och sen tagit hem honom. Fast när jag pratade med dom sa dom att dom förstog att någon ägde katten eftersom han hade märken runt halsen efter halsbandet.

Jag ska absolut idmärka katterna. Är van att bo i område där alla känner alla och ingen katt måste vara märkta på något sätt, och där heller ingen är och skjuter katter.

jag tycker ändå man ska vara någorlunda säker på att inge äger katten, om man ser den ofta, undernärd etc etc.
    Men mer lagligt då? Vad gäller enligt lag med katter, har kikat runt men hittar inget. Kanske lagen inte säger något och man ska handla på sunt förnuft?

tror absolut att dom inte menade något illa, men fick känslan av att dom inte hade tänkt leta efter ätt ägare då hon frågade om han fick stanna kvar hos dom, plus att hon berättade att i måndas så tog dom honom (samma dag han försvann) och idag kom en lapp upp, fast de kan väl ha sina orsaker.

Svar på tråden Har man rätt att ta en katt?