• Anonym (hormonspiral)

Är det NÅGON som blivit gravid med hormonspiral?

Jag har haft min hormonspiral i 6 månader. Först stänkblödde jag lite då och då, gick till att blöda lite större mängder (räckte med trosskydd) varannan vecka till att de senaste 3 månaderna fått mens var 4:e vecka exakt.
    Nu har det gått lite drygt 5 veckor sen sist och de senaste 3 dagarna har jag haft lite molande mensvärk men inget händer.

Så, nu undrar jag: Finns det någon härinne som blivit gravid med hormonspiral?

• Svar på tråden Är det NÅGON som blivit gravid med hormonspiral?
  • Anonym

Jag tror min kompis har haft spiral och blivit gravid,den satt fel på nåt sätt som gjorde att det inte funka.
    Men hon hade väldigt ont av det,har du något ont i underlivet?

• Anonym

Min faster har fyra döttrar och blev gravid med spiral med dotter nr 2 och 4.

• Lusthan

Jag har trott att jag varit gravid typ sjuttioelva gånger med de hormonspiralerna jag har haft. Förklaringen som jag fått är att den lurar kroppen att tro att den är gravid och därför känner man så som man känner. Jag utvecklade banne mig de mest konstiga gravidkänslorna... Mensen kan försvinna helt med den här spiralen så det är inget man behöver tänka så mycket på. Molandet i magen kan bero på spiralen och jo jag vet att det är långt efter den är insatt men det kan tydligen bli så ändå i perioder. Det här innebär dock inte att du ska låta bli att testa dig. Vänta lite till och testa dig för att se vad som händer. Man vet ju aldrig. Jag har trots allt hört om folk som blir gravida på hormonspiral. Inte så många, inte lika många som på kopparspiral men det finns ett fåtal.

Känn efter om den sitter kvar kan vara bra och sen kan det också vara bra om någon kollar så den sitter som den ska ifall du är orolig. Molandet skulle kunna vara äggstockscystor också har jag för mig. Jag har fått det ett antal gånger efter att jag satte in hormonspiral och det kan göra förjälva ont och ibland bara mola lite. Det ska dock inte vara farligt utan mest göra ont.

• Anonym (hormonspiral)

Tack för era svar!!! Jag ska testa mig för säkerhets skull imorgon och har det inte slutat mola (och testet är negativt) så ringer jag mvc nästa vecka.

Jag känner inte trådarna med fingrarna. Bm klippte av dem så pass att hon behöver ett instrument för att plocka ut den när det är dags. Min man känner däremot dem när vi har sex.

• Anonym (hormonspiral)
    Anonym skrev 2010-05-14 19:59:46 följande:
    Jag tror min kompis har haft spiral och blivit gravid,den satt fel på nåt sätt som gjorde att det inte funka.Men hon hade väldigt ont av det,har du något ont i underlivet?
    Nej jag känner inget i underlivet, bara lite mensvärk.
  • Anonym

jag satte in spiral för att bli av med mensen. Jag har inte haft mens på flera år nu. Hade precis som du i början och trodde säkert 232 ggr att jag var gravid. Men mensen har helt enkelt uteblivit pga hormonerna.

• Anonym (hormonspiral)
    Anonym skrev 2010-05-14 20:19:14 följande:
    jag satte in spiral för att bli av med mensen. Jag har inte haft mens på flera år nu. Hade precis som du i början och trodde säkert 232 ggr att jag var gravid. Men mensen har helt enkelt uteblivit pga hormonerna.
    Tack för ditt svar!
    För säkerhets skull testar jag i helgen
  • Siphra

Många blir gravida med kopparspiral, men med hormonspiral har jag bara hört att i de få fall några har blivit gravida så hade den åkt ut eller satt fel.

Och det är en missuppfattning att man ska klippa trådarna korta för att mannen inte ska känna. När de är lite längre lägger de sig mot livmodertappen, är de för korta sticks de.
    Och bra förklaringar på hur du känner nu har du redan fått.
    Hormoner påverkar hela kroppen, inte bara lokalt i livmodern.
  • Anonym (hormonspiral)
    Siphra skrev 2010-05-15 13:03:06 följande:
    Många blir gravida med kopparspiral, men med hormonspiral har jag bara hört att i de få fall några har blivit gravida så hade den åkt ut eller satt fel. Och det är en missuppfattning att man ska klippa trådarna korta för att mannen inte ska känna. När de är lite längre lägger de sig mot livmodertappen, är de för korta sticks de. Och bra förklaringar på hur du känner nu har du redan fått. Hormoner påverkar hela kroppen, inte bara lokalt i livmodern.
    Min bm klippte trådarna så korta att hon får tag på dem med instrument redan från början. Min man känner fortf den men det går inte att få kortare. Så du menar att hon egentligen skulle låtit en bit till vara kvar?
  • Anonym (hormonspiral)

Förresten så testade jag mig i förmiddags och det var jättenegativt I eftermiddags började jag blöda lite

• Lusthan

Egentligen skulle trådarna ha varit ganska långa... Det hon hade kunnat göra efter att du haft spiralen ett tag och trådarna blivit mjuka och inte åkt upp av sig självt var att hjälpa till med att föra upp trådarna så de ligger jäms med livmodertappen fast uppåt.

Jag har ganska långa trådar på min spiral och min sambo har enbart känt av de när jag använde tampong en gång. Då följde väl trådarna med ner antar jag.

Skönt att det blev negativt. Det finns ju trots allt en anledning till att man har preventivmedel. :) Förbered dig på att det kommer bli så här och att mensen kan försvinna helt också. Testa dig ändå emellanåt så ska du se att det lär bli bra.

• Anonym (hormonspiral)
    Lusthan skrev 2010-05-16 21:22:10 följande:
    Egentligen skulle trådarna ha varit ganska långa... Det hon hade kunnat göra efter att du haft spiralen ett tag och trådarna blivit mjuka och inte åkt upp av sig självt var att hjälpa till med att föra upp trådarna så de ligger jäms med livmodertappen fast uppåt. Jag har ganska långa trådar på min spiral och min sambo har enbart känt av de när jag använde tampong en gång. Då följde väl trådarna med ner antar jag. Skönt att det blev negativt. Det finns ju trots allt en anledning till att man har preventivmedel. :) Förbered dig på att det kommer bli så här och att mensen kan försvinna helt också. Testa dig ändå emellanåt så ska du se att det lär bli bra.
    Tack
  • Siphra

Skönt att du inte är gravid.

Och ja, det stämmer med korta trådar- sticks, långa trådar lägger sig utmed livmodertappen och kan ev kännas eller skava lite men inte stickas. Beror ju också lite på vilken vinkel livmodertappen har , om modermunnen där trådarna sticker ut hamnar rakt i "skottgluggen" för ollonet.
Svar på tråden Är det NÅGON som blivit gravid med hormonspiral?