• angeni

Kan man bli smittad av samma magsjuka en gång till?

Hej.

Jag har lite tankar...

Det är så att jag och sambon har varit magsjuka i helgen som var. Nu så har vi smittat min mor.
    Frågan är kan hon smitta mig igen så jag blir magsjuk igen?

Jag är gravid i vecka 34+0 så jag vill inte bli sjuk igen. Därav min fråga.

Snälla snabba svar

• Svar på tråden Kan man bli smittad av samma magsjuka en gång till?
  • angeni

Aj då. Då lär jag sprita händer numera då Och hoppas att jag inte blir smittad igen.

Tack för ditt svar!

• lövet2

Magsjuka brukar ge immunitet i minst en vecka. Kanske två om du har tur, men sedan har du inget skydd.

• luckyme83

ja du kan bli smittad igen...

• angeni

då är ahndspriten min bästa vän ett par dagar framöver!

• Eisa

Handspriten hjälper inte tror jag. Inte mot vinterkräksjuka iaf.

• angeni

tror inte detta är vinterkräkrsjuka.... är inte lika långdragen som den vinterkräksjukan som går.

• Buster78

Handsprit fungerar lika bra som tvål och vatten... Men håll dig undan om du vill undvika smittan igen.. Det är det bästa sättet att skydda sig!

• angeni

Jag ska försöka, men vi ska åka hem imorgon. Sambon kommer hem inatt,

• MammaTillOliver
    angeni skrev 2010-05-14 22:30:57 följande:
    Jag ska försöka, men vi ska åka hem imorgon. Sambon kommer hem inatt,
    man ska nog kombinera handspriten med tvål o vatten emmellanåt ;( de säger dom inom vården där jag jobbar! handspriten skyddar inte allt, variera lite med tvål o vatten =) hade själv magsjuk nyss...
  • angeni

trodde faktiskt inte att det gick magsjuka nu. Men det verkar vara något som går... skotjobbigt.

• MammaTillOliver
    angeni skrev 2010-05-14 22:48:11 följande:
    trodde faktiskt inte att det gick magsjuka nu. Men det verkar vara något som går... skotjobbigt.
    det går på både äldreboenden och dagis just nu..så man får vara varsam =)
  • angeni

okej. Då är det inte så konstigt att man blivit smittad då... Hoppas man klarar sig en andra gång.

• kakmamman

Vanligtvis brukar man inte bli sjuk av samma kräkvirus samma säsong, man får en viss immunitet men det går inte att få svar på hur länge. Man får gå lite på vad som är rimligt.

Och det cirkulerar ofta flera olika virusstammar samtidigt, och ja- då kan man bli sjuk igen, men av samma som man nyss haft- nje!! Eftersom man hittat virus i den smittades avföring upp till 3 veckor efter smittotillfället, och att man då skulle smitta sig själv genom sig själv tycker iaf jag låter orimligt! 

• ebbaaaaa

Om man har magsjuka och gör måtlådor som man fryser ner.
    Hur stor är risken att man fryser ner baciller och återsmittas genom dessa?

Svar på tråden Kan man bli smittad av samma magsjuka en gång till?